Facebook aktywuje
Facebook to narzędzie – tylko tyle i aż tyle. W Polsce, serwis ma ponad 13 mln użytkowników i choć to liczba mniejsza niż połowa społeczeństwa, to jego wpływ na życie codzienne odczuwają wszyscy. – Nazwę Facebook moglibyśmy przekształcić na „facebóg”, bo serwis kreuje rzeczywistości i uruchamia procesy, które do tej pory były uśpione. Facebook to również katalizator społecznych zmian, jak arabska wiosna, ACTA czy ostatnie wybory parlamentarne. To tutaj rodzi się wiele biznesowych pomysłów, które realizowane są już w realnym świecie. – tłumaczy Marcin Żukowski, Team Leader Mint Media, uczestnik konferencji na Uczelni Łazarskiego.
Facebooka umożliwia dodawanie wpisów, komentarzy i zdjęć, ale również wyjątkowych wydarzeń z życia. To doskonała okazja do bycia w stałym kontakcie z przyjaciółmi. Z drugiej jednak strony, otwartość w kontaktach z innymi ludźmi obudziła w użytkownikach potrzebę społecznego ekshibicjonizmu. Mimo że niektóre informacje są zarezerwowane tylko dla najbliższych, bądź w ogóle nie powinny zostać ujawniane. – Facebook to my wszyscy. Każdy z nas tworzy rzeczywistość, która wykracza znacznie poza serwis. Jest obecna w naszym życiu rodzinnym, zawodowym, jako konsumentów, klientów czy obywateli. Trzeba zdawać sobie sprawę, że Facebook to nie tylko serwis, gdzie oglądamy fajne zdjęcia i filmy. To społeczne zjawisko, które widzą nawet nasze babcie, choć prawdopodobnie nie mają Facebooka. – dodaje Marcin Żukowski.
Zobacz również
Employer branding na Facebooku
Media społecznościowe to nie tylko nierozłączny elementem naszego życia, ale i pracy. Według badań LLH DBM Polska z września 2015 roku, 97% rekruterów w Polsce korzysta z portali rekrutacyjnych. Media społecznościowe mają znaczący wpływ na efektywność działań zespołów HR. To nie tylko źródło informacji o kandydatach, ale również kluczowe miejsce do budowania wizerunku pracodawcy u potencjalnych pracowników. – Współczesny employer branding to miedzy innymi dbanie o markę poprzez odpowiednio komunikowany do grupy docelowej, profil na LinkedIn, Facebooku czy GoldenLine. Z kolei obecność kandydata na profilach zawodowych, to dziś konieczna wizytówka online. Umożliwia ona rekruterom komunikację w przypadku tzw. rekrutacji pasywnych, gdzie odwołujemy się do kompetencji i doświadczenia zawodowego kandydata. – wyjaśnia Arleta Bińkowska, HR z funduszu venture capital Manager KnowledgeHub, prelegenta konferencji Łazarski Social Media Day.
Profil zawodowy potencjalnego kandydata powinien być precyzyjny, opatrzony rekomendacjami i potwierdzeniem umiejętności przez innych użytkowników. Warto budować swoją obecność w mediach społecznościowych ze świadomością, że tworzymy w nich własną markę i warto zadbać o jej strategię komunikacji. – Personal branding nie jest dziś zarezerwowany dla celebrytów. Publikowanie wartościowych wpisów, szerownie ciekawych artykułów, buduje nasz wizerunek i pozostawia trwały ślad w sieci, również dla rekruterów. Warto o tym pamiętać. – tłumaczy Arleta Bińkowska.
To jak social media wpływają na rekrutację, odzwierciedla również, a może przede wszystkim publikacja ofert pracy. Coraz częściej pracodawcy informują o poszukiwaniach kandydata poprzez własny profil czy grupy tematyczne na portalach społecznościowych. Jak będzie wyglądała przyszłość rekrutacji? Być może w ogóle nie będziemy już publikować ofert na portalach rekrutacyjnych tylko spersonalizowane oferty będą trafiały bezpośrednio do kandydatów poprzez ich zawodowy profil? – zastanawia się Arleta Bińkowska.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Bądź widoczny i wiarygodny
Biorąc pod uwagę dynamikę zmian mediów społecznościowych oraz procesów rekrutacyjnych, pamiętajmy że Internet nigdy nie zapomina. Ważne jest świadomie dobieranie treści, które dodajemy i udostępniamy na naszych wallach społecznościowych. Być może właśnie w tym momencie nasz profil analizuje head hunter?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Arleta Bińkowska, HR Manager KnowledgeHub oraz Marcin Żukowski, Team Leader Mint Media wystąpili z prelekcją nt. social media na Uczelni Łazarskiego w ramach Łazarski Social Media Day. Spotkanie odbyło się 18 kwietna, a NowyMarketing objął to wydarzenie patronatem medialnym.