Są jednak sposoby na zwiększenie zaangażowania, które można zamknąć w trzech słowach: nauka, obserwacja i testowanie. W końcu bez poznania swojej grupy docelowej, analizowania reakcji użytkowników na publikowane treści i wdrażania nowych rozwiązań nie da się stworzyć angażującego contentu. Każdy, kto choć trochę zna specyfikę social mediów, wie, że czasy, gdy czerwone tło na kreacji zwracało uwagę, a tekst bił po oczach, dawno już minęły. Jak w takim razie angażować użytkowników w codziennej komunikacji?
Zasada 1: Naucz się swoich odbiorców
Zanim w Twojej głowie zaroi się od pomysłów, poznaj dobrze grupę odbiorców, do których będziesz kierował treści. Pomyśl, jakim językiem mówi Twój klient, czego szuka i oczekuje. Postaraj się używać prostych ścieżek komunikacyjnych, bez skomplikowanych i niejasnych zdań. Stwórz sobie poszczególne persony, a nawet grupy, i zastanów się, jaki komunikat wysłałbyś do każdej z nich. Dzięki takiej analizie będzie Ci łatwiej przejść do kolejnego etapu i tworzyć treści, których oczekują odbiorcy.
Zobacz również
Ilustracje 1: Przykłady postów na jednym profilu skierowane do dwóch różnych grup docelowych
www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/3188739011143943/?type=3&theater | www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/3212082168809627/?type=3&theater
Zasada 2: Bądź kreatywny
W dzisiejszych czasach 45% ludności korzysta z mediów społecznościowych* . W większości polega to na scrollowaniu walla na urządzeniach mobilnych. W samej Polsce aż 56% społeczeństwa korzysta z Facebooka, Instagrama czy YouTube’a na swoim smartfonie, szukając tam rozrywki* . Wśród ogromu informacji użytkownik ma kilka sekund, by zaangażować się w Twoje treści, zanim zacznie przeglądać kolejne. Wykorzystaj ten czas mądrze.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przed stworzeniem angażujących treści na swoje kanały pomyśl, na jakie posty Ty sam zwracasz uwagę. Nie zapominaj o tym, że poza prostym przekazem i poznaniem grupy odbiorców liczy się przede wszystkim Twoja kreatywność.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Postaw na wieloznaczność – nie bój się zabawy słowem. Łącz znane związki frazeologiczne czy połączenia wyrazowe, nadając im zupełnie nowego znaczenia. W ten sposób zatrzymasz wzrok użytkownika na swojej treści i być może sprawisz, że zaciekawi go Twój produkt lub oferta. Według statystyk aż 59% osób jest zdania, że ich ulubione strony wykorzystują ciekawe, charakterystyczne i przyciągające uwagę grafiki* .
Ilustracje 2: Reklamy z kreatywną zabawą copy na kreacji
www.facebook.com/DAJAR.International/photos/a.163274877045802/2320036028036332/?type=3&theater | www.facebook.com/DAJAR.International/?tn-str=k*F
Obserwuj, co dzieje się dookoła – reaguj na wydarzenia, nawet takie, które z pozoru mogą nie mieć związku z Twoją firmą. To, jak „ugryziesz” temat, zależy od Ciebie. Pamiętaj, że social media kierują się zasadą „tu i teraz”, dlatego warto, byś w swojej komunikacji zawarł posty RTM.
Ilustracje 3: Przykłady postów RTM
www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/2601016389916211/?type=3&theater | www.facebook.com/ObuwieVenezia/photos/a.179461495462020/2867617719979704/?type=3&theater | www.facebook.com/PllLOT/photos/a.357376010937/10155792941795938/?type=3&theater | www.facebook.com/search/top/?q=rtv%20euro%20agd&epa=SEARCH_BOX
Zasada 3: Zadbaj o kreację i format grafik
Zastanów się nad tym, w jaki sposób pokazać produkt na kreacji, by stał się atrakcyjny i intrygował użytkowników. Myśl poza ustalonymi schematami i baw się formą. Spraw, żeby tworzone kreacje zaskakiwały, rozśmieszały i tworzyły pozytywne skojarzenia z Twoją marką. Aż 39% ankietowanych w przedziale wiekowym 25-45 lat powiedziało, że w social mediach oczekuje rozrywki i humoru – i właśnie takie treści przyciągają ich uwagę* .
Nie zapominaj też o dostosowaniu odpowiedniego formatu do kreacji. Już 14 mln użytkowników w Polsce korzysta z social mediów za pomocą urządzeń przenośnych* , dlatego dostosuj grafiki do formatu mobile. Dzięki temu wyróżnią się one spośród innych treści na wallu.
Ilustracja 4: Przykład postów w formacie mobile (4:5)
www.facebook.com/SinSkin.MakeUp/photos/a.494905980876568/811981322502364/?type=3&theater | www.facebook.com/SinSkin.MakeUp/photos/a.494905980876568/882691882097974/?type=3&theater | www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/2569234983094352/?type=3&theater | www.facebook.com/PeugeotPolska/photos/a.113991685285257/2429394340411635/?type=3&theater | www.facebook.com/orlenvitay/photos/a.1512042325723418/2220952101499100/?type=3&theater
Oczywiście nie musisz ograniczać się do jednego formatu postów na swoim profilu. Wprowadź różnorodność i korzystaj z innych narzędzi zachęcających do angażowania, jak np. ankiety, karuzele, statyczne zagadki i ciekawostki czy dynamiczne animacje.
Ilustracje 5: Przykłady urozmaiconych rozwiązań postów angażujących
www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/3158805357470642/?type=3&theater | www.facebook.com/rtveuroagd/photos/a.325100204174519/2770206916330490/?type=3&theater | www.facebook.com/ngcpl/photos/a.414864760414/10156354401835415/?type=3&theater | www.facebook.com/ngcpl/photos/a.414864760414/10156199826840415/?type=3&theater
Zasada 4: Bądź aktywny w relacjach
Angażowanie nie kończy się na publikowanych postach. Dziennie średnio spędzamy ponad 2 godziny na przeglądaniu naszych kanałów social* . Czy zastanawiałeś się, ile z tego czasu zajmuje oglądanie relacji na Instagramie lub Facebooku? To około 49 minut dziennie. Do 2020 roku liczba ta ma wzrosnąć do 84 minut* . Opcje w relacjach, oferowane przez Facebooka i Instagrama, to ogromny potencjał kreatywny dla marek, którym zależy na aktywnych użytkownikach. Korzystaj z najbardziej popularnych opcji:
- ankiety,
- relacje live,
- quizy,
- czaty,
- głosowania A vs B lub za pomocą przeciągania suwakiem,
- oznaczanie produktów ze sklepu na FB,
- opcja tap here,
- pytania,
- odliczanie,
- gify,
- wzmianki,
- tagowania do witryny.
Ilustracje 6: Przykłady Instastory z wykorzystaniem narzędzi: ankieta, naklejki, odliczanie oraz quiz
Zasada 5: Postaw na aktywacje
Wspieraj swoje działania sprzedażowe aktywacjami, dzięki którym możesz nie tylko zaangażować, ale też pozyskiwać bazy do działań marketingowych realizowanych w przyszłości. Konkursy czy gry organizowane w aplikacji to dobry sposób także na przekierowanie klientów do zakładki z kampanią promocyjną czy nowymi produktami.
Aktywacje to też dobra droga do edukowania w zakresie nowych usług i ofert oraz poszerzania wiedzy o samej marce. Dzięki takim działaniom możemy pozyskać rzetelnie opinie dotyczące produktu i sprawdzić, na ile znany jest on wśród klientów.
Ilustracje 7: Przykład gry promującej nową linię kosmetyków w aplikacji dla marki The Body Shop
Ilustracje 8: Przykład konkursu w aplikacji dla marki Vaillant
To, na co reagują odbiorcy w social mediach, zmienia się bardzo dynamicznie. Dlatego wpływ na wzrost zaangażowania ma ciągła obserwacja, testowanie, wprowadzanie świeżych rozwiązań na profil i przede wszystkim kreatywne podejście do tworzenia contentu. Pamiętaj, że na różnych profilach może sprawdzić się coś innego. Korzystaj z narzędzi, które oferują poszczególne kanały, twórz nieszablonowe kreacje i lekkie copy, a z pewnością zobaczysz efekty swoich działań.
Źródła:
*Digital Report 2019, wearesocial.com/global-digital-report-2019
*Google Consumer Barometer, datareportal.com/reports/digital-2019-poland / www.postplanner.com/how-to-reach-the-millennial-generation-with-social-media/
*Ibidem
*Ibidem
*Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark, WeAreSocial: wearesocial.com/uk/blog/2018/01/global-digital-report-2018
*Social media behaviours, Global Digital Report 2019, wearesocial.com/global-digital-report-2019
*Informacja prasowa Zenith Media, www.zenithmedia.pl/czas-ogladania-online-video-stale-rosnie-swiatowa-srednia-przekroczy-w-tym-roku-godzine-dziennie/