Bądź sobą, a konsumenci Cię docenią
W Polsce ponad 67% użytkowniczek i użytkowników poszukuje informacji o firmach za pomocą mediów społecznościowych. Dużą część z nich są także najmłodsi konsumenci, czyli gen Z. Z tego względu, marki jeszcze bardziej powinny postawić na autentyczność i transparentność w swoich działaniach oraz budować długotrwałe relacje z konsumentami. Użytkowniczki i użytkownicy to nie tylko liczby, lecz osoby posiadające swoje zainteresowania i mające różne potrzeby. Umiejętność pokazywania ludzkiego oblicza w komunikacji oraz przekazywania emocji będzie niezwykle istotna w kolejnych latach.
Bycie prawdziwym i autentycznym w social mediach oraz internecie to wyzwanie, lecz można to osiągnąć, korzystając z takich aplikacji jak BeReal, z której korzysta ponad 20 milionów użytkowników dziennie. Od 2024 wprowadzono tzw. RealGroups, dzięki którym możemy wymieniać się zdjęciami z innymi użytkownikami w zamkniętej grupie. Jednocześnie dołączymy do dwóch grup, bo liczy się „jakość ponad ilość”.
Employer branding w social mediach
Media społecznościowe to kluczowy kanał komunikacji dla pracodawców. Umożliwiają one dotarcie do potencjalnych kandydatów do pracy, zaprezentowanie kultury organizacyjnej firmy oraz zaangażowanie pracowników. Według raportu HRM Institute na temat employer brandingu w Polsce 2023, tylko 22% firm posiada jasno zdefiniowaną strategię kształtowania wizerunku pracodawcy, a kolejne 27% zamierza ją aktualizować lub dopracowywać. Dlaczego warto wykorzystywać social media do budowania działań employer brandingowych?
Zobacz również
- Usprawniamy procesy rekrutacyjne – firmy, które prowadzą działania employer brandingowe w social mediach, mogą szybciej pozyskać kandydatów (aktywnych i pasywnych) do pracy.
- Budujemy pozytywny wizerunek pracodawcy – jesteśmy bardziej skłonni do aplikowania do firm, które tworzą przyjazne i przynoszące satysfakcję środowisko pracy, wspierają pasje pracowników, dzielą się ich historiami i sucess story.
- Możemy zaangażować aktualnych pracowników.
Media społecznościowe wpłynęły również na rozwój social recruitmentu, czyli poszukiwania kandydatów do pracy przy użyciu takich platform, jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy YouTube. Pracuj.pl przeprowadził badanie, z którego wynika, iż 54% Polek i Polaków poszukujących pracy korzysta z serwisów społecznościowych, a kolejne 28% z serwisów biznesowych (m.in. LinkedIna). Wykorzystywanie social mediów do marketingu rekrutacyjnego pozwala docierać do odpowiedniej grupy docelowej oraz zaangażować obecnych pracowników, którzy mogą stać się ambasadorami marki (employee advocacy) i dzielić się pozytywnymi doświadczeniami związanymi z pracą w firmie.
Live commerce: przyszłość zakupów online
W ciągu ostatnich 20 lat rozwój digital marketingu sprawił, że dotarcie do potencjalnych klientów jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki temu konsumenci mają dostęp do szerokiej gamy produktów i usług, a dokonywanie zakupów jest proste. Rozwój marketingu cyfrowego sprawił również, że konsumenci są bardziej świadomi swoich wyborów. Mogą porównywać produkty i usługi z całego świata i dokonywać zakupów w wygodny dla siebie sposób. Firmy, które chcą być konkurencyjne, muszą dostosować swoje strategie marketingowe do zmieniających się realiów.
Już teraz możemy zaobserwować wyraźny rozwój social commerce (m.in. Live Commerce, czyli prowadzenie sprzedaży za pomocą transmisji na żywo). Pinterest udoskonala kampanie sprzedaży katalogowej, a w TikTok Ads znajdziemy zintegrowane rozwiązania do sprzedaży produktów online. Obecnie możemy tworzyć reklamy zakupowe w filmach oraz reklamy z zakupami LIVE. Nie zapominajmy o Snapchacie, z którego korzysta przeszło 5,5 milionów użytkowników w Polsce (dane według raportu Digital 2024 Poland). Za pomocą Snapchat Ads stworzymy kampanie sprzedaży katalogowej oraz zwiększające konwersję na stronie WWW (do budowania świadomości o firmie lub produkcie).
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wszystkie te rozwiązania pokazują, że social commerce jest coraz ważniejszą częścią marketingu cyfrowego. Firmy, które chcą wykorzystać potencjał social commerce, muszą być na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wideo marketing zawsze w cenie
W 2024 roku powinniśmy postawić na formaty wideo i short wideo, szczególnie na TikToku, który zajmuje 4 miejsce na liście najczęściej wykorzystywanych platform i aplikacji social media w Polsce. Nagrania powinny mieć zrozumiałe napisy oraz pionowy format, dzięki czemu będą zajmować cały ekran. Coraz więcej platform społecznościowych posiada wbudowane narzędzia do montażu filmów (m.in. Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube) oraz oferuje muzykę dostępną w podręcznej bibliotece utworów, dzięki czemu przygotowanie filmów jest proste.
Wykorzystanie AI w mediach społecznościowych
W ubiegłym roku zaczęto jeszcze bardziej wykorzystywać AI w social mediach. Narzędzia oparte o AI usprawniają pracę. Dzięki nim możemy, chociażby zaczerpnąć inspiracji, przeredagować teksty, czy przygotować materiały graficzne i wideo. Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja może się mylić i posiadać niepełne dane. AI budzi również wiele wątpliwości w kontekście prawa autorskiego.
W przyszłości AI znacząco pomoże nam w pracy. W mediach społecznościowych od dawna obserwujemy firmy, które wykorzystują AI chociażby do tworzenia efektów i filtrów na Instagramie, Snapchacie czy TikToku, a nawet generują własnych influencerów. Użytkownicy mogą być postarzeni, odmłodzeni, zmienić kolor oczu, zmodyfikować swój głos, przymierzyć ubrania, a nawet zaaranżować wnętrza swojego mieszkania. Przedsiębiorstwa, które zrozumieją i wykorzystają możliwości AI, zwiększą swoją pozycję na rynku (zarówno w 2024 roku, jak i kolejnych latach).
Social media: zmiany i wyzwania na przyszłe lata
Social media nieustannie się rozwijają, a wraz z nimi zmieniają się sposoby nabywania produktów i usług, a także sposoby komunikacji czy konsumowania treści. Wyzwanie na kolejne lata? Dopasowanie przekazów reklamowych do właściwych grup odbiorców, które będą równocześnie uwzględniać ich rosnące potrzeby. Młodsze pokolenia są bardzo świadome, wiedzą czego chcą oraz jakich produktów i usług poszukują.
Pandora Gate może odcisnąć piętno na branży influencer marketingu. Wierzę, że agencje reklamowe będą baczniej przyglądać się influencerom, zaś firmy przestaną zwracać uwagę wyłącznie na liczby obserwujących, a skupią się na jakościowej komunikacji.
Podsumowanie
Social media w 2024 roku będą stały pod znakiem wykorzystywania AI, wideo i short wideo, social commerce, dopasowywania komunikacji do zmieniających się potrzeb użytkowników oraz projektowania działań employer brandingowych. I chociaż rokrocznie obserwujemy wiele zmian i tendencji w różnych obszarach digital marketingu, firmy nie powinny zapominać o myśleniu strategicznym i działaniu w oparciu o strategię, która pomaga w osiąganiu celów oraz budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Zdjęcie główne: Freepik
PS Silver tsunami zalewa TikToka
Jeśli myślisz, że TikTok to aplikacja dla Zetek i Alf, to najwyższy czas obalić ten stereotyp. Najnowsze dane demograficzne TikToka pokazują, że grupa 45+ przekroczyła 18% pełnoletnich użytkowników korzystających z tej platformy w Polsce, a osoby powyżej 55 lat stanowią już ponad 7% tej społeczności. To rekordowo wysoka reprezentacja grupy Silver.
PS2 #NMInsights: Trendy i zmiany w środowisku social media 2024
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczne przemiany w krajobrazie mediów społecznościowych, które znacząco wpływają na strategie marketingowe firm i marek. Ewolucja ta nie tylko sprawia, że zmienia się sposób komunikacji i wchodzenia w interakcje na poziomie osobistym, ale również radykalnie transformuje przestrzeń reklamową i marketingową. Zmiany dotyczą algorytmów, wykorzystywania AI, technologii, funkcjonalności serwisów, ale również zmian w społeczeństwie i prawa.