Łódź wiodła prym nie tylko pod kątem reklamowym, ale także pod względem działań organicznych, wychodząc przy tym poza utarte ramy prowadzenia komunikacji wyłącznie na Facebooku i Instagramie.
Strategie reklamowe polskich miast
- Na przestrzeni ostatnich 11 miesięcy najwięcej aktywnych reklam w ekosystemie Meta – ponad dwukrotnie więcej niż pozostałe miasta – opublikowało miasto Gdańsk (460 reklam).
- Liczba reklam nie miała jednak przełożenia na średnie zasięgi reklamowe miast. W ekosystemie Meta (Facebook, Instagram, Messenger) najlepiej poradziło sobie Miasto Stołeczne Warszawa ze średnim zasięgiem jednej reklamy na poziomie 160 tys. Na drugim miejscu uplasowała się Łódź (116 tys.), a na trzecim Poznań (104 tys.).
- Pod względem najbardziej zasięgowych reklam zdecydowanym liderem była Łódź. Pięć reklam z największymi zasięgami od stycznia do listopada 2024 roku opublikowała właśnie stolica województwa łódzkiego. Wszystkie one dotyczyły letnich wydarzeń muzycznych organizowanych przez miasto, a najlepsza reklama miała zasięg ponad 2,6 miliona.
- Jedynym miastem, które prowadziło płatne działania na TikToku była ponownie Łódź. Na profilu kochamlodz pojawiły się 23 posty sponsorowane o łącznej liczbie wyświetleń sięgającej ponad 8 milionów (8 494 255) i sumie wskaźnika Interactivity Index równej 218 994. Reklamą z największym zasięgiem i zaangażowaniem, podobnie jak w ekosystemie Meta, było wideo dotyczące festiwalu muzycznego Łódź Summer Festival, które zostało wyświetlone ponad 1,5 miliona razy.
Zobacz również
Działania organiczne
- Miastem z najliczniejszą społecznością na Instagramie w 2024 roku jest Wrocław z liczbą ponad 191 tys. obserwujących. 170 tys. obserwujących zgromadził na swoim koncie Gdańsk, a 158 tys. Warszawa.
- Na Facebooku numerem jeden jest z kolei Łódź ze społecznością liczącą ponad pół miliona osób. Na miejscu drugim znalazł się Wrocław (prawie 440 tys. fanów), a na miejscu trzecim Kraków (376 tys. fanów).
- Na TikToku Łódź ponownie zdeklasowała resztę miast wojewódzkich, gromadząc na swoim profilu ponad 226 tys. obserwatorów. Na miejscu drugim uplasował się Poznań (69 tys.), a na trzecim Gdańsk (58 tys.), przy czym 10 z 18 analizowanych miast wojewódzkich (m.in. Kraków, Lublin czy Wrocław) na ten moment nie posiada oficjalnego konta na tej platformie.
- Najwięcej treści zarówno na TikToku, Facebooku jak i na Instagramie opublikowało w tym roku również miasto Łódź.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Z kolei w rankingach zaangażowania, Łódź i Wrocław, które plasowały się w czołówce największych profili na Facebooku i Instagramie, zachowały swoją dominację. Pod względem łącznego zaangażowania na TikToku Łódź ponownie bije inne miasta na głowę.
- Wśród pięciu najbardziej angażujących postów na Facebooku w analizowanym okresie, dwa zostały opublikowane na profilu miasta Łódź, a trzy na profilu miasta Wrocław. Co ciekawe, aż cztery z nich dotyczyły… zwierząt.
- Najlepszym postem było wideo przedstawiające psa na jednym z łódzkich balkonów – materiał zgromadził prawie 70 tys. polubień oraz ponad 6,5 tys. udostępnień. Z kolei na Instagramie najbardziej angażujący post ponownie należał do miasta Łodzi i przedstawiał nowego mieszkańca miejskiego zoo.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Na LinkedInie największy spośród wszystkich analizowanych profili to profil Grow with Warsaw z ponad 20 tys. obserwujących. Na drugim miejscu znalazł się profil Invest in Lodz (13 tys.), a na trzecim Invest in Wroclaw (6 tys. obserwujących). Podobnie wygląda zestawienie prezentujące aktywności użytkowników na linkedinowych profilach miast. Najwięcej aktywności – 51 tys. – odnotowaliśmy na profilu Grow with Warsaw, a na drugim miejscu znalazł się profil Invest in Lodz, jednak z aż trzykrotnie mniejszą liczbą aktywności (17 tys.).
Co ciekawe, na tym kanale część miast nie prowadzi komunikacji i/lub nie posiada oficjalnych profili (np. Białystok, Olsztyn, Toruń), z kolei inne prowadzą po dwa profile: główny oraz inwestycyjny (np. Łódź, Warszawa, Rzeszów, Poznań).
Analiza dotyczyła 18 miast wojewódzkich na Facebooku, Instagramie, TikToku i LinkedInie w okresie od 1 stycznia do 18 listopada 2024.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko