Pod koniec 2023 roku liczba osób powyżej 60. roku życia w Polsce wyniosła 9,9 mln, czyli 26,3% całej populacji. To oznacza, że co czwarty mieszkaniec naszego kraju to osoba starsza1. Zapewnienie seniorom godnego życia i realnej troski społecznej to jedno z głównych zadań, przed którym stoimy jako społeczeństwo. Według WHO w Europie co trzecia osoba po 60. roku życia doświadczyła dyskryminacji ze względu na wiek2.
Aby walczyć z problemem, Fundacja Projekt Starsi rozpoczęła kampanię, której główni bohaterowie, seniorzy, nigdy jej nie doświadczyli. Spot kampanii został stworzony przy pomocy sztucznej inteligencji po to, by jeszcze mocniej podkreślić fakt, że dyskryminowanie ze względu na wiek to powszechny problem i nie doświadczyły jej sztucznie wygenerowane osoby.
Zobacz również
Główne hasło „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę” jest wezwaniem do działania i refleksji nad codziennymi postawami wobec starszych. Kampania zachęca do przeciwstawiania się ageizmowi w każdej formie i poprzez treści na stronie pokazuje, jak możemy na nią reagować.
– Podstawą dyskryminacji (z ang. ageizmu) są stereotypy, czyli sposób myślenia o seniorach i starości oraz uprzedzenia, czyli wynikające z tego myślenia emocje i postawy wobec nich. Dyskryminacja ma bardzo wiele twarzy, starsi zmagają się z lekceważeniem, obojętnością, wykluczaniem i ośmieszaniem, a to tylko niektóre z jej form. Badania potwierdzają, że jest ona rodzajem „samosprawdzającego się proroctwa”, co oznacza, że starsi, o których myślimy i mówimy w sposób dyskryminujący, zaczynają tak o sobie myśleć. Narusza ona godność osobistą, prowadzi do obniżenia poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa, powoduje wycofywanie się z kontaktów społecznych. Chcemy uwrażliwić społeczeństwo na codzienne sytuacje, które są dla osób starszych krzywdzące i inspirować je do budowania kultury szacunku i zrozumienia – komentuje Magdalena Rutkiewicz, założycielka i prezeska Zarządu Fundacji Projekt Starsi.
Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Reklama będzie obecna w telewizji, radiu, kinach, mediach cyfrowych w social mediach, w warszawskich autobusach i tramwajach. Ponadto, powstała specjalna strona internetowa, na której znajdują się dodatkowe informacje dotyczące dyskryminacji i przeciwdziałania jej.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
1 GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2023 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2023-roku,2,6.html (dostęp: 13.01.2025).
2 WHO, The global report on ageism (2021), https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/demographic-change-and-healthy-ageing/combatting-ageism/global-report-on-ageism (dostęp: 13.01.2025).