Mercedes-Benz opracował plan rozwoju do roku 2020. Jednym z jego elementów jest nowa strategia wzrostu w zakresie sprzedaży i marketingu „Mercedes-Benz 2020 – Best Customer Experience”, którą zaprezentował niedawno w Mercedes-Benz Brand Laboratory dr Joachim Schmidt, wiceprezes Mercedes-Benz Cars, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. Jej najważniejsze obszary dotyczą działań w zakresie marketingu i sprzedaży oraz obsługi klientów w segmencie premium.
Stacja Mercedes – nowa formuła dotarcia do klientów
Wśród założeń wchodzących w skład strategii „Mercedes-Benz 2020 – Best Customer Experience” jest tworzenie tymczasowych pawilonów (Pop-up-Stores) w centrum miast, które mają pomóc w jeszcze skuteczniejszym dotarciu do potencjalnych klientów.
Zobacz również
Do realizacji tej części strategii wybrano dwa miasta pilotażowe – Warszawę i Hamburg. W Niemczech projekt przygotowywany jest do wdrożenia w tym roku. Natomiast w Warszawie tymczasowy salon – Stacja Mercedes działa już od 20 lipca. Przez trzy miesiące pawilon wzbogaca ofertę kulturalną Powiśla. Marka z pełną świadomością wybrała tę lokalizację: zielone tereny Powiśla leżą blisko centrum miasta i należą do ulubionych miejsc spotkań mieszkańców stolicy.
– Nasza koncepcja polega na wyjściu do klientów i spotykaniu się z nimi w ich naturalnym otoczeniu. Jak się okazuje to świetnie działa – w ciągu 10 pierwszych dni działalności Stację odwiedziło ponad 3000 gości – mówi Niels Kowollik, prezes Mercedes-Benz Polska. W tym czasie odbyło się ponad 80 jazd testowych różnymi modelami Mercedesa, co stanowi 30% więcej jazd testowych niż w analogicznym okresie w firmowym salonie Mercedes-Benz Warszawa przy ulicy Daimlera 1.
Na powierzchni ponad 200 metrów kwadratowych Stacja Mercedes prezentuje m.in. kompaktowe modele Klasy A i CLA. Kawiarnia z tarasem o powierzchni 150 metrów kwadratowych, kącik dla dzieci, przestrzeń wystawowa przeznaczona na wykłady, wernisaże oraz koncerty są otwarte dla szerokiej publiczności i pozwalają na swobodny kontakt z marką w zielonym otoczeniu Powiśla. Część ekspozycji poświęcono mobilności na dwóch kółkach – na miejscu zapewniony jest bezpłatny serwis, można także poćwiczyć jazdę na symulatorze i przetestować elektryczny rower – smart e-bike. Stacja tętni życiem przez cały tydzień – na każdy dzień tygodnia zarezerwowano inny program wydarzeń. Spotykają się tutaj fani Klasy G, miłośnicy zabytkowej motoryzacji, jest kino samochodowe, odbywają się warsztaty z zakresu designu i architektury. Połączenie nowoczesnej, drewnianej konstrukcji z eventowym charakterem Stacji pozwala na interaktywne doświadczenie marki i jej produktów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Mercedes-Benz jako jeden z pierwszych producentów samochodów otworzył salony w ściśle śródmiejskich lokalizacjach – np. w 1995 roku na paryskich Polach Elizejskich. Obecnie istnieje 20 obiektów reprezentujących markę w centrach miast, takich jak Berlin, Paryż, Mediolan, Nowy Jork, Pekin czy Tokio. I właśnie Mercedes-Benz Connection w Tokio może stanowić przykład sukcesu tego formatu – od chwili otwarcia w lipcu 2011 roku salon odwiedziło około milion gości. Dane sprzedażowe wskazują, że wskaźnik pozyskania klientów sięga niemal 70 proc. Oznacza to, że więcej niż dwie trzecie nabywców jeździło wcześniej autami innych marek. Do 2020 roku liczba takich punktów wzrośnie ponad dwukrotnie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Stacja Mercedes w Warszawie należy do pilotażowych projektów Mercedesa. Wybór Warszawy świadczy o tym, że koncern Daimler AG dostrzega dynamiczny rozwój Polski i jej stolicy – mówi Niels Kowollik.
Mobilni sprzedawcy – nowe profile zawodowe
Strategia „Mercedes-Benz 2020 – Best Customer Experience” zakłada również działanie mobilnych sprzedawców. Specjalnie wyszkoleni doradcy wykorzystujący mobilny Internet służą informacją i pomagają potencjalnym Klientom konfigurować pojazdy oraz umawiać jazdy testowe. Mobilny asystent sprzedaży to nowy profil zawodowy Mercedes-Benz. W ten sposób marka dostosowuje personel do postępującej cyfryzacji i zmieniających się potrzeb Klientów (24/7). Pierwsi mobilni asystenci są już do dyspozycji klientów właśnie w Stacji Mercedes.
Więcej niż samochód
Tak jak smartfon jest czymś więcej niż narzędziem komunikacji, dzięki wdrażanej platformie „MyMercedes” połączone z Internetem auto będzie znacznie więcej niż tylko środkiem transportu – będzie znać zwyczaje użytkowników i zyska możliwość dostosowywania się do ich preferencji. Mercedes-Benz dostrzegł ten trend już we wczesnej fazie i wraz z COMAND Online już teraz oferuje swoim klientom wysokiej klasy system multimedialny, który zapewnia nie tylko dostęp do informacji czy rozrywki, ale pełni również funkcję mobilnego biura. Systemu można używać do sterowania wybranymi funkcjami pojazdu, takimi jak zewnętrzne ogrzewanie, lokalizator czy narzędzia diagnostyczne i korzystać za jego pośrednictwem z przydatnych aplikacji.
Inicjatorem i sponsorem projektu Stacja Mercedes, który od 20 lipca wzbogacił ofertę kulturalną Warszawy, są Mercedes-Benz Polska i salon firmowy Mercedes-Benz Warszawa przy współpracy z Fundacją Bęc Zmiana, Grupą Warszawa oraz warszawską pracownią projektową WWAA. Program Stacji opracowany został przez Mercedes-Benz, Grupę Warszawa i Fundację Bęc Zmiana.