Poprzednie edycje akcji zgromadziły ponad 4 miliony konsumentów z 43 krajów świata, którzy manifestowali swoje poparcie dla Sprawiedliwego Handlu. World Fairtrade Challenge wpisuje się w obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, który przypada w drugą sobotę maja.
Zaczęło się od kawy
Zobacz również
Pierwsza edycja World Fairtrade Challenge zrodziła się z potrzeby nagłośnienia problemów drobnych producentów kawy z Ameryki Łacińskiej, którym epidemia rdzy kawowej – choroby kawowców wywoływanej przez grzyby – odbierała znaczną część plonów. Wsparcie oferowane rolnikom zrzeszonym w certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade objęło: dofinansowania przy zakupie nowych drzewek, dostęp do naturalnych środków grzybobójczych i szkolenia z zakresu ochrony roślin.
W 2017 roku łączna wysokość premii Fairtrade wyniosła około 600 milionów złotych.
Korzyści systemu Fairtrade to także gwarantowana cena minimalna (stanowi ona zabezpieczenie na wypadek gwałtownych spadków cen na światowym rynku), stabilne długoterminowe kontrakty z możliwością prefinansowania (ułatwiają producentom planowanie wydatków), dostęp do szkoleń i fachowej wiedzy oraz premia Fairtrade, czyli dodatkowe środki przeznaczane na projekty rozwojowe wybrane w drodze głosowania przez wszystkich zrzeszonych rolników.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Rynek Fairtrade w Polsce zyskuje na różnorodności
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeszcze kilka lat temu produkty z certyfikatem Fairtrade można było kupić głównie w sklepach specjalistycznych. Dzisiaj bez większego problemu znajdziemy je również na półkach większości sieci handlowych. Większa dostępność przekłada się na wzrost sprzedaży certyfikowanych produktów, a co za tym idzie – na poprawę sytuacji rolników i pracowników najemnych z ponad 70 krajów globalnego Południa.
– Fairtrade jest jedną z wiodących marek etycznych na świecie, dlatego jej standardy uwzględniamy w międzynarodowych politykach zakupowych kawy, herbaty i kakao. Celem lepszej identyfikacji produktów z certyfikatem Fairtrade wprowadziliśmy w ALDI markę własną o nazwie FAIR. Klienci ALDI wśród oferowanych produktów Fairtrade znajdą kawę, herbatę, słodycze oraz miód, a akcyjnie także tekstylia domowe czy odzież. Dzięki premii Fairtrade rolnicy w krajach rozwijających się mogą inwestować w swoje lokalne projekty, takie jak edukacja dzieci, szkolenia pracowników, czy też wyposażanie szpitali. – komentuje Justyna Radwańska, Specjalista ds. Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI
– Wartość sprzedaży produktów Fairtrade w 2017 roku przekroczyła w Polsce 46 milionów złotych, co stanowi wzrost o około 13 milionów w stosunku do ubiegłego roku –podkreśla Tomasz Makowski, Key Account Manager Fairtrade Polska. – Jako organizacja marketingowa Fairtrade współpracujemy z różnymi podmiotami, od niewielkich sklepów stacjonarnych i internetowych po największe sieci handlowe, które coraz chętniej wykorzystują możliwości oferowane przez system Fairtrade do tworzenia stabilnych łańcuchów dostaw zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wybierając produkty Fairtrade konsumenci mają realny wpływ na poprawę losu drobnych producentów.
Obecnie w systemie Fairtrade działa ponad 1,6 miliona rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących również herbatę, kakao, cukier trzcinowy, owoce tropikalne, kwiaty czy bawełnę, a nawet piłki sportowe.
– Celem World Fairtrade Challenge jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację rolników i pracowników najemnych z krajów rozwijających się. Mimo ciężkiej pracy często nie są oni w stanie zapewnić godziwych warunków życia sobie i swoim rodzinom – wyjaśnia Krzysztof Rączkowiak, specjalista ds. PR Fairtrade Polska. – Fairtrade wzmacnia ich pozycję w globalnych łańcuchach dostaw, by mogli żyć i pracować w lepszych warunkach. Kluczowe jest jednak zaangażowanie konsumentów i firm. Dlatego zachęcamy wszystkich do organizowania wydarzeń propagujących ideę Sprawiedliwego Handlu i rejestrowania ich na specjalnej mapie w serwisie www.fairtradechallenge.org. Obecnie mamy informacje o kilkudziesięciu wydarzeniach, organizowanych przez szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy, które chcą komunikować swoim klientom zaangażowanie w Fairtrade, np. wywieszając plakaty promujące akcję i Sprawiedliwy Handel. Jednak nawet kameralne spotkanie przy kawie Fairtrade z przyjaciółmi jest doskonałym pretekstem do rozmowy na temat Sprawiedliwego Handlu – zachęca Rączkowiak.
World Fairtrade Challenge pod hasłem #stand4Fairness
Nieodłącznym elementem tegorocznej akcji są publikacje w mediach społecznościowych. – Zasady są bardzo proste: wystarczy zamieścić na swoim profilu zdjęcie nawiązujące do cyfry „4”, opatrzone hashtagiem #Stand4Fairness. W ten sposób każdy z nas może wyrazić swoje poparcie dla marginalizowanych rolników i pracowników i zachęcić do tego innych użytkowników dodaje Krzysztof Rączkowiak.