Badanie świadomości Polaków na temat tej choroby pokazuje, że wiedza w tym zakresie jest w naszym społeczeństwie znikoma.
Według statystyk rak żołądka jest piątym w kolejności, najczęściej diagnozowanym rodzajem raka na świecie i trzecim pod względem przyczyn zgonów z powodu nowotworu złośliwego[i]. Mimo to nadal istotnym wyzwaniem pozostaje niski poziom wiedzy społeczeństwa na temat choroby, jej przyczyn oraz objawów.
Zobacz również
Poprzez kolejną edycję kampanii społecznej „Servier – Wyłącz Raka” organizatorzy chcą zwiększyć świadomość na temat mało popularnej i często bagatelizowanej bakterii, którą zakażone jest około 90 proc. naszego społeczeństwa.
– Helicobacter pylori, bo o niej mowa, jest jednym z najważniejszych czynników ryzyka rozwoju raka żołądka. Chcemy edukować jakich objawów nie można bagatelizować. Pragniemy również zachęcić osoby zmagające się z objawami dyspeptycznymi, czyli dolegliwościami obejmującymi ból lub dyskomfort w nadbrzuszu środkowym, do przeprowadzenia testów na obecność Helicobacter pylori i konsultacji lekarskich. Naszym celem jest także dotarcie do środowisk lekarskich, aby zakomunikować im najnowsze wytyczne dotyczące postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w przypadku raka żołądka. Przed nami mnóstwo pracy u podstaw, ale celem jest ludzkie zdrowie i życie, a to nieprzerwanie napędza nas do działania – mówi Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, przedstawiciel organizatora kampanii.
„Antybohaterka” kampanii
Według badania świadomości Polaków przeprowadzonego przez firmę K+ Research na zlecenie Servier Polska zaledwie 1 proc. respondentów wskazało Helicobacter pylori jako potencjalną przyczynę raka żołądka. Stąd pomysł, aby uczynić z niej antybohaterkę tegorocznej kampanii „Servier – Wyłącz raka”. I to właśnie na niej oparty został główny koncept kreatywny.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Rak w wielu kręgach wciąż pozostaje tematem tabu. Chcemy jednak przekonać społeczeństwo, że o ważnych tematach można mówić bez strachu. Dlatego w naszej kampanii zdecydowaliśmy się zaprezentować fikcyjną postać Helicobacter pylori, w której rolę wcieli się brzuchomówca Piotr Boruta. W ten sposób chcemy sprawić, że odbiorcy kampanii oswoją się z bakterią i dowiedzą się, co może ona zrobić, jeśli nie wyeliminujemy jej z naszego organizmu. Chcemy działać możliwie szeroko i uświadamiać cały kraj, dlatego do akcji zaangażujemy również ekspertów medycznych, influencerów, znanego rysownika oraz wykorzystamy nowe formaty komunikacji, takie jak komiks czy video. Jesteśmy przekonani, że połączenie wiedzy merytorycznej z przystępnym i lekkim przekazem przełoży się na szeroką i głośną dyskusję, a w konsekwencji większą świadomość – podkreśla Ewa Ciepałowicz z Servier Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Grupa 45+ głównym targetem akcji
Szeroko zakrojona kampania zakłada działania w mediach tradycyjnych (prasa, online, radio) oraz digitalowych. W ten sposób Servier Polska chce dotrzeć do odbiorców, którzy są najbardziej narażeni na zachorowanie na raka żołądka, czyli osób po 45. roku życia.
Tegoroczna kampania „Servier – Wyłącz Raka” rozpocznie się od konferencji prasowej, zaplanowanej na 26 października br. w Warszawie. Podczas wydarzenia organizatorzy przedstawią wyniki badań świadomości Polaków na temat raka żołądka, najnowsze wytyczne diagnostyczno-terapeutyczne oraz kluczowe informacje dotyczące epidemiologii, objawów, czynników ryzyka i profilaktyki. W konferencji wezmą udział wybitni przedstawiciele środowiska naukowego: prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła (Konsultant krajowy w dziedzinie gastroenterologii), prof. dr hab. n. med. Grażyna Rydzewska (Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii), prof. dr hab. n. med. Barbara Radecka (Konsultant Wojewódzka w dziedzinie onkologii klinicznej) oraz Iga Rawicka (Prezes Fundacji EuropaColon Polska), a gościem specjalnym będzie antybohaterka kampanii Helicobacter pylori.
Tegorocznej kampanii społecznej „Servier – Wyłącz Raka” merytorycznego wsparcia udzielili: Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Z kolei za jej koordynację odpowiada K+Group, a realizacyjnie wszystkie spółki z Grupy tj. K+PR, K+Research, K+Digital, K+Creative.
Kampania rusza pod koniec października i potrwa do stycznia 2024 roku. Inicjatywa została objęta patronatem przez: Fundację EuropaColon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Fundację Onkologiczną Rakiety, Fundację MYPacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundację Onkologiczna ALIVIA.
[i] The Global Cancer Observatory. Stomach cancer. http://gco. iarc.fr/today/data/factsheets/cancers/7-Stomach-fact-sheet.pdf. [Dostęp: 25.10.2023].