Już po raz szósty Carlsberg Polska inicjuje ogólnopolski program edukacyjno-społeczny „Trzeźwo myślę”, promujący odpowiedzialną konsumpcję alkoholu. Ta edycja skupi się na temacie bezpieczeństwa za kierownicą. Mimo wysokiej świadomości Polaków na temat zagrożeń jakie niesie wsiadanie za kierownicę pod wpływem alkoholu, nadal zdarzają się tego typu sytuacje. Według najnowszego badania opinii[1], 15% ankietowanym zdarzyło się prowadzić auto w stanie, gdy nie byli pewni czy są trzeźwi. Ambasadorami tegorocznej edycji są: aktorka – Dominika Gwit, Marek Konkolewski – ekspert ds. ruchu drogowego, Marcin „Borkoś” Borkowski – ratownik medyczny oraz Edyta Bartosiak – instruktor nauki jazdy i przyszły egzaminator.
Nie ma już „cichego przyzwolenia” na jazdę pod wpływem
Powszechnie wiadomo, że prowadzenie auta po spożyciu alkoholu to zła i nieodpowiedzialna decyzja. Czasami do smutnych statystyk przyczyniają się pasażerowie, którzy dają „ciche przyzwolenie” na takie zachowanie. Jak pokazują wyniki przeprowadzonego w maju 2022 r. badania opinii publicznej w ramach programu „Trzeźwo myślę”, 87% Polaków odmówiło jazdy z kierowcą będącym pod wpływem alkoholu. Niemniej pozostałe 13% przyznało, że taka sytuacja miała miejsce i częściej dotyczyła mężczyzn niż kobiet (odpowiednio 14% i 11%).
Zobacz również
Obywatelskie zatrzymanie musi być bezpieczne
Zatrzymanie obywatelskie nie jest obowiązkowe, ale z moralnego punktu widzenia powinniśmy przynajmniej poinformować o zdarzeniu policję. Nie wolno podejmować prób zatrzymania samochodu pijanego kierowcy zwłaszcza w sytuacji, gdy bezpieczeństwo nasze lub innych uczestników ruchu może być zagrożone.
Jeśli widzimy, że ktoś siada za kierownicę będąc nietrzeźwym, możemy, ale nie mamy obowiązku, aktywnie mu w tym przeszkodzić. Jeśli zdecydujemy się interweniować, lepiej zachowajmy zdrowy rozsądek i trzeźwo oceńmy szansę powodzenia takiej „akcji”. Przede wszystkim bądźmy ostrożni i jak najszybciej skontaktujmy się z policją – mówi Marek Konkolewski, ekspert ds. ruchu drogowego.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
25% ankietowanych powstrzymało kierowcę od jazdy po alkoholu, natomiast 32% przyznaje, że nie wiedziałoby co zrobić będąc świadkiem takiej sytuacji. Blisko 90% Polaków nie pamięta, czy otrzymało podczas kursu na prawo jazdy wskazówki jak bezpiecznie dokonać obywatelskiego zatrzymania, zaś 55% nie wie jakie ma prawa a jakie obowiązki w sytuacji spotkania na drodze nietrzeźwego kierowcy. Natomiast aż 84% Polaków uważa, że w programie kursu na prawo jazdy przyszli uczestnicy ruchu drogowego powinni być uczeni jak postępować z nietrzeźwym kierowcą.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Piłeś? Nie ryzykuj
Już 85% ankietowanych deklaruje, że nie prowadzi auta po alkoholu. Jednak nadal 15% zdarzyło się prowadzić w stanie, gdy nie byli pewni czy są trzeźwi, tzw. „dzień po”. Eksperci programu przyznają, że takie osoby stanowią największy odsetek zatrzymanych kierowców z przekroczoną dopuszczalną dawką alkoholu. Dlatego jeśli byliśmy dzień wcześniej na imprezie, czujemy się dobrze, ale nie jesteśmy pewni czy jesteśmy trzeźwi, nie ryzykujmy wsiadania „za kółko”. W takich sytuacjach eksperci rekomendują np. skorzystać z policyjnego alkomatu na najbliższym komisariacie. Pamiętajmy jednak, żeby udać się na taką weryfikację stanu trzeźwości pieszo lub taksówką.
Program „Trzeźwo myślę”
Program edukacyjno-społeczny „Trzeźwo myślę” realizowany jest od 5 lat i wpisuje się w cel „Zero nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu” strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg pn. „Together Towards ZERO”. Szósta edycja programu koncentruje się na edukacji kierowców i pasażerów, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków samochodowych spowodowanych przez kierowców pod wpływem alkoholu.
Ambasadorami tegorocznej edycji są: Marek Konkolewski, ekspert ds. ruchu drogowego, Marcin „Borkoś” Borkowski – ratownik medyczny i mistrz Europy w ratownictwie medycznym, Dominika Gwit – aktorka kinowa, teatralna oraz Edyta Bartosiak, instruktor nauki jazdy samochodem, przyszły egzaminator.
Grono ambasadorów tegorocznej odsłony programu „Trzeźwo Myślę” to eksperci, którzy aktywnie uczestniczą w podnoszeniu bezpieczeństwa na drodze – jako instruktorzy, egzaminatorzy, kierowcy czy pasażerowie. W filmach, dzielą się wskazówkami i wiedzą na temat tego jak trzeźwo myśleć „za kółkiem” lub jako pasażer. Jestem przekonana, że ich doświadczenie, autorytet oraz udzielone porady pomogą podjąć prawidłowe decyzje i uniknąć wielu ryzykownych sytuacji na drodze – mówi Teresa Aldea, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, Carlsberg Polska.
Głównym elementem 6. edycji programu będę trzy filmy edukacyjne nt. „trzeźwego myślenia” za kierownicą z udziałem ambasadorów akcji, a także wspierająco działania w mediach społecznościowych oraz badanie opinii publicznej. Patronat nad programem „Trzeźwo myślę” sprawuje Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie, partnerem merytorycznym jest „Partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego”.
[1] Badanie opinii pt. „Jazda Polaków na podwójnym gazie” przeprowadzone na zlecenie Carlsberg Polska przez ARC Rynek i Opinia w maju 2022 r. na ogólnopolskiej próbie n=1006 Polaków w wieku 18-65 lat.