Statystyka z głosem kobiet – wkrótce premiera raportu #PoStronieKobiet

O autorze
2 min czytania 2022-04-20

Zaledwie 20 proc. kobiet pracujących w branży komunikacji marketingowej nie spotyka się z dyskryminacją ze względu na swoją płeć. Znaczące, bo mężczyzn, którzy nie zetknęli się  z dyskryminacją kobiet jest aż 63 proc. Taki i wiele innych zaskakujących wniosków przyniosło pierwsze badanie dotyczącego równości w polskiej reklamie i marketingu #PoStronieKobiet? Premiera raportu jeszcze w kwietniu.

Obszerny, stustronicowy materiał będzie podsumowaniem badania przeprowadzonego w ub.r. wśród pracowników branży. W części ilościowej wzięło udział blisko 500 osób, kobiet i mężczyzn, zaangażowanych zarówno po  stronie klienta, czyli w działach marketingu, jak i tych pracujących po stronie agencji kreatywnych, PR czy mediowych, w studiach produkcyjnych, a na freelancerach kończąc.

W anonimowym kwestionariuszu odpowiedzieli oni m.in. na pytanie, czy kobiety na równych prawach uczestniczą w ważnych projektach, a firmy w których pracują są im przyjazne, czy może wręcz przeciwnie – spotykają się z dyskryminacją: od onieśmielania i dyskredytowania ich pomysłów,  po naruszanie granic psychicznych lub fizycznych. W ankiecie padły także pytania o godzenie pracy z obowiązkami domowymi czy opiekuńczymi (przed i w czasie pandemii), mające na celu sprawdzenie, czy zajęcia te nie blokują kariery i rozwoju zawodowego kobiet. Poruszono także kwestie awansu i zaangażowania w branżowe wydarzenia oraz wystąpienia w mediach. 

Ale raport to coś więcej niż tylko statystyka. Zawiera też relacje 26 kobiet – w sumie blisko 40 godzin rozmów. Pomogły one pogłębić obserwacje z badania ilościowego, dotrzeć do poruszających, osobistych historii kobiet. Ta narracja to bliższe spojrzenie na odrębne doświadczenia kobiet i  ich wyobrażenia o pracy w branży w 2030 roku. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W obu częściach udało się zidentyfikować czynniki budujące poczucie przynależności do firmy i branży oraz pozytywne, warte upowszechniania przykłady wspierania praktyk równościowych w agencjach i działach marketingu.

W raporcie jest też wiele faktów, odniesień do innych badań – m.in. The Global Census DEI, prowadzonego w ub.r. niemal równolegle z #PoStronieKobiet na 27 rynkach, pod przewodnictwem Światowej Federacji Reklamodawców (WFA) we współpracy ze stowarzyszeniami agencji, EACA i Voxcomm, Cannes Lions, Advertising Week, Effies, GWI, Campaign, IAA i firmą badawczą Kantar.  Wyniki tych badań pomogą branży odnieść swoje zaangażowanie w kwestie równości do sytuacji na innych rynkach na świecie. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport zawiera także wiele wskazówek i sprawdzonych już w innych krajach rozwiązań, pomagających zmniejszyć dyskryminację w pracy – np. zlikwidować gender pay gap czy wspierać rozwój zawodowy kobiet i zatrzymać najlepsze talenty w firmach.  Swoimi doświadczeniami podzielili się także eksperci z Meta czy Gazeta.pl

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyniki badania #PoStronieKobiet mogą się okazać także realnym sprawdzianem dla tych firm, które twierdzą, że równość, różnorodność to ich kluczowe wartości. Pomysłodawcy raportu mają nadzieję, że pomoże on zmienić niesprzyjające kobietom postawy oraz uzupełnić systemowe braki:

Projekt ten został pomyślany również jako nieformalna grupa wsparcia dla kobiet w branży, które doświadczają problemów związanych z brakiem równości i sprawiedliwości. Dlatego, oprócz statystyk, kobiety, ale także ich sojusznicy czy liderzy firm, znajdą argumenty do zmiany niesatysfakcjonującego ich stanu rzeczy. Mężczyźni, którzy przecież często popierają większą integrację i równość płci, po tej lekturze będą łatwiej rozpoznawać dyskryminację – dodają autorzy.

Pomysłodawcami badania są: Magdalena Łukasiuk, ekspert ds. PR i zarządzania międzykulturowego; Dominika Nawrocka, strateżka, badaczka marketingowa (Grupa Media Direction) i Artur Leśniak, marketer i konsultant, którzy zrealizowali je wspólnie z agencją SWResearch (część ilościowa) oraz Minds & Roses i Zróbmy Badanie (wywiady pogłębione).

Partnerzy projektu: Gazeta.pl, Meta, RocketJobs.pl, European Association of Communications Agencies (EACA), IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, IAB Polska, Związek Firm Public Relations, Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB, Sektorowa Rada ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa, Press, Media Marketing, Brief, Marketer+, Nowymarketing.pl, Designdoc.pl, PHD Media Direction, AL Forester.