Według danych Polskiej Izby Książki i serwisu Lubimyczytać.pl, aż 25 proc. osób czytających e-booki i audiobooki przyznaje się do pobierania ich z nielegalnych źródeł. W powstanie Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie, mającego na celu ochronę przed piractwem książek, e-booków i audiobooków zaangażowała się Audioteka, prekursor polskiej branży audiobooków. Organizacja rozpoczęła kampanię edukacyjną, wspieraną między innymi przez Mariusza Szczygła, Elżbietę Cherezińską, Vincenta Severskiego i Krzysztofa Gosztyłę.
Czytam i Słucham legalnie wystartowało właśnie z pierwszą kampanią, promowaną przez spot „A Ty Czytasz i Słuchasz Legalnie?”, w którym wystąpili znani twórcy, pisarze i pisarki, lektorzy i lektorki, wśród których znaleźli się: Vincent V. Severski, Krzysztof Gosztyła, Elżbieta Cherezińska, Mariusz Szczygieł, Magdalena Witkiewicz, Paulina Jurga, Tomasz Michniewicz, Diana Brzezińska, Jacek Pałkiewicz, Małgorzata Kalicińska. Kochającego czytać Pawła zagrał Paweł Mitrowski.
Zobacz również
Czytam i Słucham Legalnie to inicjatywa największych wydawców oraz księgarni, popierana przez znanych polskich autorów, lektorów oraz osobowości związane z kulturą książki. W tworzenie organizacji od początków jej istnienia aktywnie włączyła się także Audioteka. W ramach działań Stowarzyszenia, Audioteka będzie m.in.: włączać się w prowadzone przez organizację działania edukacyjne, a także badać rynek oraz opinię publiczną w celu poznania przyczyn nielegalnego pobierania treści.
– Audioteka od lat stara się walczyć z piractwem, tworząc legalne i nieobciążające portfela rozwiązania. Oferujemy możliwości budżetowego dostępu do treści, począwszy od zakupu karnetów, poprzez zniżkę lojalnościową, jaką jest Audioteka Plus, kończąc na naszym flagowym Audioteka Klub. Pomimo dużej popularności naszego rozwiązania streamingowego, badania wciąż pokazują, że odsetek nielegalnego pobierania książek, e-booków i audiobooków w Polsce jest bardzo wysoki. Współtworzymy Stowarzyszenie ponieważ wierzymy, że dzięki edukacji i wskazywaniu, że nie każde źródło umożliwiające dostęp do materiałów jest legalne, można tę sytuację zmienić – komentuje Arkadiusz Seidler, prezes Audioteki.
Stowarzyszenie będzie również prowadziło akcje edukacyjne i kampanie społeczne z udziałem znanych osobowości kultury, a także działać w kierunku korzystnych dla legalnych wydawców zmian legislacyjnych. Misją organizacji jest także doprowadzenie do zmian w polskim ustawodawstwie, dzięki którym egzekucja prawa autorskiego będzie łatwiejsza. Czytam i Słucham Legalnie będzie ponadto aktywnie uczestniczyć w konferencjach i wydarzeniach branżowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Edukacja jest jednym z podstawowych działań naszego Stowarzyszenia. Bardzo często w sieci spotykamy pytania o możliwości pobierania i udostępniania plików elektronicznych. Dla wielu czytelników nie jest jasne czym jest np. prawnie określony „dowolny użytek” lub czy dozwolona jest możliwość nagrywania czytanej książki i udostępniania jest w social mediach, dlatego w FAQ na naszej stronie zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – mówi Adam Nowicki, prezes Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Za kreację kampanii odpowiada krakowska Agencja Nie Do Ogarnięcia, a sam spot można zobaczyć́ w kanałach social mediowych Stowarzyszenia, a także w serwisie YouTube.