…i jej kultury za granicą oraz wsparcia Polaków i Polonii ze wschodu.
W związku z obserwowanym w ostatnich latach wzrostem internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce oraz faktem, iż większość studentów zagranicznych studiujących w Polsce to osoby ze wschodu – Ukraińcy i Białorusini, w zespole Fundacji zaczęła kiełkować idea stworzenia kompleksowego, bezpłatnego, powszechnie dostępnego oraz innowacyjnego narzędzia umożliwiającego naukę j. polskiego osobom zza naszej wschodniej granicy.
Zobacz również
Chcieliśmy wspomóc młode, ambitne osoby ze wschodu, które myślą o studiach w Polsce, a ze względu na różne bariery nie mogą sobie pozwolić na naukę języka polskiego w swoim kraju. Często było to przyczyną porzucenia decyzji o studiach za granicą i marzenia o uzyskaniu europejskiego dyplomu – mówi Paweł Mickiewicz, Prezes Fundacji.
W zespole Fundacji pojawiały się różne koncepcje i pomysły, które po dłuższym czasie ukierunkowały się na stworzenie internetowego narzędzia w formie platformy e-learningowej.
Doszliśmy do wniosku, iż platforma e-learningowa, jako narzędzie internetowe oraz innowacyjne w swej formie, a zarazem dostępne z każdego miejsca na świecie, idealnie wpisze się w oczekiwania współczesnej młodzieży – podsumowuje Szymon Łapiński, odpowiedzialny za opracowanie szczegółowej koncepcji platformy i koordynację jej wdrażania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W celu weryfikacji założeń Białostockie Centrum Wsparcia Studentów z Wschodu, działające przy Fundacji, zorganizowało spotkanie konsultacyjne ze studentami białostockich uczelni wyższych ze wschodu, a więc z osobami, które jak nikt inny mogły ocenić potrzebę realizacji pomysłu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Spotkanie stanowiło ostateczne potwierdzenie słuszności naszych założeń, a sama prezentacja koncepcji platformy spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem ze strony studentów. Pojawiło się również wiele opinii i sugestii, których zebranie i analiza pozwoliły na ulepszenie naszej koncepcji – stwierdza Łukasz Pogorzelski, Wiceprezes Fundacji.
Mając opracowaną szczegółową koncepcję platformy e-learningowej w gronie członków Fundacji zapadła decyzja o złożeniu wniosku na dofinansowanie jej realizacji w ramach programu „Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej 2015” ogłoszonego pod koniec 2014 roku przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP. Po parunastu tygodniach oczekiwań okazało się, ku naszej nieskrywanej radości, iż wniosek znalazł uznanie w oczach Komisji Oceniającej i został skierowany do dofinansowania.
Od tego momentu rozpoczęła się niezwykle intensywna praca, której efektem jest, stworzona w niespełna rok, platforma e-learningowa polskijazyk.pl.
Stworzenie platformy nie byłoby możliwe gdyby nie ogrom pracy wielu osób i podmiotów, w tym oczywiście zespołu Fundacji oraz jej wolontariuszy. Szczególne podziękowania należą się agencji interaktywnej Ideo, która odpowiedzialna była za techniczną stronę realizacji projektu oraz dla znakomitych lektorek ze Szkoły Języka Polskiego dla Cudzoziemców Edu&More z Warszawy, które przygotowały jej merytoryczną część – podkreśla Łukasz Pogorzelski.
W ramach platformy dostępne są 52 lekcje pozwalające na naukę j. polskiego od poziomu A1 do B1, 14 rodzajów ćwiczeń, ponad 1000 plików audio z nagraniami polskich lektorów oraz ponad 1200 plików graficznych (tabele, wykres, zdjęcia), co w znaczący sposób uatrakcyjnia i ułatwia proces nauki. Oprócz nauki języka uczestnik kursu ma możliwość poznania historii i kultury współczesnej Polski oraz sylwetek najbardziej znanych Polaków.
Efekt realizacji projektu przerósł najśmielsze oczekiwania członków Fundacji. w przeciągu pół roku od uruchomienia na platformie zarejestrowało się ponad 20 000 użytkowników – głównie z Ukrainy, Białorusi i Rosji. Ten niebywały sukces oraz uwagi i prośby zgłaszane przez użytkowników zachęcił nas do dalszych prac nad rozwojem platformy. Jeszcze w tym roku zyska ona drugą, ukraińską, wersję językową, udostępniony zostanie poziom B2, a sama platforma otrzyma wersję mobilną.
Wierzymy, iż nasze wysiłki, umożliwią jeszcze lepszą promocję Polski i polskiego języka wśród naszych wschodnich sąsiadów, a młodych osobom umożliwią podjęcie studiów w Polsce – podsumowuje Szymon Łapiński.