fot. unsplash.com
Co stoi za sukcesem ubrań z metkami Supreme?
Zobacz również
Czy potrafilibyście przez dwie doby stać w kolejce do sklepu, aby w końcu kupić bluzę nieróżniącą się znacząco od tych ze znanych sieciówek? Z pewnością odpowiedź większości z was brzmiałaby: nie. Tym bardziej, że legendarne Box Logo Hoodie (na zdjęciu poniżej) przeważnie trafia do sklepów na początku grudnia, kiedy temperatury Nowym Jorku często spadają poniżej zera. Pomimo to, pierwsze osoby ustawiają się pod sklepami Supreme już 3 dni przed premierą bluzy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Box Logo Hoodie (źródło: http://www.supremenewyork.com/
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Narodziny legendy
Wszystko zaczęło się w roku 1994. James Jebbia, człowiek mocno związany z kulturą skate zakłada swój pierwszy sklep na Manhattanie. Wcześniej pracował dla Stussy – marki będącej prekursorem street wearu, czerpiącej inspiracje z surfingu. Jebbia został managerem sklepu Stussy w Nowym Jorku, gdzie następnie otworzył własny sklep z odzieżą.
Pierwszy sklep został zaprojekowany w sposób wyróżniający się na tle innych sklepów odzieżowych. Został on stworzony z myślą o skaterach, którzy wszędzie poruszają się na swoich deskach. Ubrania znajdują się wyłącznie na wieszakach przytwierdzonych do ścian sklepu, a na środku znajduje się pusta przestrzeń umożliwiająca skaterom swobodne poruszanie się z deskami i plecakami.
Pierwszy sklep Supreme obecnie (źródło: http://www.supremenewyork.com/
Z czasem marka zyskała na popularności, a Jebbia zdecydował się na otwarcie drugiego sklepu – tym razem wybór padł na słoneczną Kalifornię, a dokładnie Los Angeles. Otwarcie nastąpiło w 2004 roku. Nowy sklep ma ponad dwukrotnie większą powierzchnię oraz zewnętrzną rampę dla skaterów. Obecnie marka posiada kilkanaście sklepów zlokalizowanych na całym świecie. Najwięcej z nich (aż 6) znajduje się w Japonii, gdzie street wear jest najlepiej rozwinęty. W Europie punkty sprzedaży Supreme zlokalizowane są w Londynie i Paryżu.
System sprzedaży – cotygodniowe premiery
Supreme wykształciło specyficzny system sprzedaży swoich produktów, polegający na wypuszczaniu poszczególnych ubrań z danej kolekcji w cotygodniowych dostawach. W każdym tygodniu zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, dostępne są inne ubrania, wypuszczane w limitowanych ilościach. To właśnie ograniczony dostęp do ubrań sprawił, że tak wiele osób pragnie je nosić. Najbardziej rozchwytywane produkty Supreme wyprzedają się online w przeciągu kilku sekund, a sklepy stacjonarne przeżywają istne oblężenia.
Nie chcemy robić wszystkiego dla wszystkich. Nie chcemy zadowalać mas. Po prostu chcemy rozwijać się w swoim powolnym tempie.
Tak na temat polityki firmy wypowiada się sam Jebbia. Z jego wypowiedzi można łatwo wywnioskować, że wypuszczanie limitowanych partii ubrań to zamierzone działanie, które przekłada się na duże zainteresowanie marką. Ubrania Supreme dostępne są tylko w sklepach stacjonarnych i na oficjalnej stronie internetowej marki. Producent nie korzysta z pomocy dealerów oraz innych sklepów.
Przykładowe czasy wyprzedania poszczególnych produktów w oficjalnym sklepie online (/www.supremecommunity.com/)
Specyficzna stylistyka
Supreme posiada kilka wersji swojego logo, ale najczęściej marka kojarzona jest z tzw. box logo – jest to wariant inspirowany twórczością nowojorskiej artystki Barbary Kruger, która w charakterystyczny dla siebie sposób łączyła wizerunki i slogany poruszające ważne problemy społeczne, takie jak konsumpcjonizm, rasizm czy seksizm. Box logo to biały napis zawarty w czerwonym prostokącie. W tym wariancie wykorzystano bezszeryfowy krój pisma Futura.
Box logo wykorzystywane jest m.in. na szyldach, stronie internetowej czy reklamówkach. Jest to również pierwszy wariant logo. Nowe wersje logo powstawały w wyniku inspiracji innymi markami bądź filmami. Przykładem jest motion logo, które bazuje na napisie pojawiającym się w filmie GoodFellas.
Jak wygląda kwestia wzornictwa ubrań Supreme? W internetowych dyskusjach znajdziemy tyle samo zwolenników, co krytyków wzorów wykorzystywanych na ubraniach i akcesoriach tej marki. O ile wygląd i motywy znajdujące się na produktach często zachwycają miłośników street wearu, o tyle ich cena sprawia, że wiele osób poważnie zastanawia się przed dokonaniem zakupu. Dla przykładu ceny bluz wahają się od 168 do 188 dolarów. Wielu krytyków marki uważa, że ubrania Supreme nie różnią się od tych, które możemy kupić w sieciówkach, płacąc kilkukrotnie mniej np. za t-shirt tej samej jakości. Jednak jakość ubrań to nie wszystko – nie od dzisiaj wiadomo, że jako konsumenci często zwracamy uwagę na logo, a nie na racjonalne powody do zakupu danego produktu. Tak samo dzieje się w przypadku Supreme – ubrania z nawet najmniejszym napisem Supreme warte są o wiele więcej niż odzież podobnej jakości i cieszą się dużym zainteresowaniem miłośników street wearu.
Twarze Supreme – współpraca z ikonami popkultury
Supreme jest jedną z niewielu marek odzieżowych, która może pochwalić się współpracą z wieloma gwiazdami, takimi jak sportowcy, piosenkarze czy aktorzy. Najpopularniejsze twarze marki to m.in. Mike Tyson, Kate Moss, Michael Jordan, Lady Gaga czy Michael Jackson. Wizerunki znanych osób umieszczane są na koszulkach Supreme, a za zdjęcia gwiazd odpowiadał ceniony fotograf Terry Richardson.
Koszulki z nadrukowanymi zdjęciami celebrytów i artystów cieszą się, obok ubrań z box logo, największą popularnością wśród fanów marki. Dla przykładu koszulka ze zdjęciem Kermita z Muppetów dostępna jest w serwisie Grailed średnio za około 550 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę ponad 2 tysięcy złotych.
Kultowe koszulki z Kermitem (źródło: www.grailed.com/)
Warto jednak dodać, że koszulki z Kermitem zostały wypuszczone w 2008 roku, więc mają już prawie 10 lat, a ich dostępność maleje z każdym rokiem. Wiele osób decydujących się na ich zakup to kolekcjonerzy, którzy prawdopodobnie nawet nie założą tego t-shirtu, bądź osoby, które sprzedadzą go za większą kwotę.
Współpraca z gwiazdami popkultury dała duży rozgłos marce, ale nie tylko temu Supreme zawdzięcza tak dużą sławę. W ostatnich latach w ubraniach tego producenta pojawiali się znani piosenkarze i celebryci, którzy nie mieli podpisanych umów z marką. Przykładem są amerykańscy raperzy, tacy jak ASAP Rocky, Drake czy Travis Scott. Owi artyści cieszą się dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych, a noszenie przez nich ubrań Supreme podnosi ich wartość w oczach fanów, którzy chcą ubierać się tak samo, jak ich idole.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku Kanyego Westa i marki Adidas, z którą obecnie współpracuje najpopularniejszy piosenkarz w USA. Buty, w których pokazuje się publicznie Kanye są momentalnie wykupowane ze sklepów, a ich ceny na rynku wtórnym zwiększają się nawet kilkukrotnie.
Wartość kolekcjonerska ubrań
Wspomniany wcześniej system sprzedaży ubrań oraz ich limitowana ilość sprawiają, że najtrudniej dostępne modele ubrań posiadają dla sporego grona osób wartość kolekcjonerską. W internecie znajdziemy wiele wywiadów z osobami, które same określają się mianem kolekcjonerów produktów Supreme. Osoby te zbierają wszystko – począwszy od naklejek dodawanych do zamówień, a kończąc na akcesoriach, takich jak szczoteczki do zębów czy materace sygnowane logiem marki.
W tym momencie warto również wspomnieć o resellerach, czyli osobach kupujących ubrania w celu ich późniejszego odsprzedania za większą kwotę. Dla przykładu Box Logo Hoodie kosztuje w dniu premiery około 150 funtów (ok. 800 złotych z wysyłką do Polski), a na rynku wtórnym jej cena waha się, w zależności od kolorystyki i rozmiaru, od 1500 do nawet 3500 złotych. Łatwo można dojść do wniosku, że jest to bardzo dochodowy biznes, o czym wiedzą zawodowi resellerzy. Często wykorzystują oni specjalne oprogramowanie, które zwiększa szanse na zakup najbardziej rozchwytywanych towarów. Jak już wcześniej wspominałem, niektóre przedmioty z logo Supreme sprzedają się w przeciągu 6 sekund od otwarcia sklepu internetowego – fizycznie niemożliwym jest więc, aby w tym czasie wejść na stronę, dodać produkt do koszyka i jeszcze za niego zapłacić.
Wzór dla innych?
Sposób dystrybucji, filozofia marki i wzornictwo – wiele osób uważa, że Supreme w tych kategoriach znacznie wyprzedziło swoją konkurencję. Obecnie wiele marek stara się naśladować ikonę street wearu. Przykładem jest brytyjska marka Palace Skateboarding, która również bazuje na kulturze skate. Marka także wypuszcza mocno limitowane kolekcje ubrań, które sprzedawane są w kilku partiach.
O Supreme można mówić w kategorii pewnego fenomenu – marka, która nie wydaje żadnych środków na promocję, cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Ojcem sukcesu tej marki z pewnością jest James Jebbia, który ponad 20 lat temu wytyczył kierunek rozwoju Supreme, niezmieniony mimo osiągnięcia tak niespodziewanego sukcesu. Czy bluzy z metkami Supreme są warte ponad 2 tysiące złotych? Dla osób, które nie rozumieją mody ulicznej, takie kwoty mogą wydawać się absurdalne, ale zgłębienie historii tej marki pozwoli nam lepiej zrozumieć, skąd biorą się tak wygórowane ceny. Limitowanie produktów w świecie przesytu sprawia, że niedobór staje się wartością windującą popularność produktu na niebotyczny poziom. Jeżeli dodamy do tego współpracę z gwiazdami i interesujące wzornictwo, to otrzymamy receptę na sukces, który osiągnął James Jebbia i jego marka.