fot. wfanet.org
Trwająca rosyjska inwazja na Ukrainę pokazuje, jak wielu niebezpiecznych narzędzi może dostarczać cyfrowa rzeczywistość. Obok świata fizycznego, polem bitwy mogą stać się social media i internetowe platformy, w których szerzy się dezinformacja.
Zobacz również
Walka Rosji z wolnymi mediami i rozpowszechnianie propagandy zmusiło już wiele światowych marek do wycofania się z rosyjskiego rynku. Google postanowiło zablokować sprzedaż reklam w tym kraju, a TikTok czy Netflix, które odmówiły spełnienia żądań rosyjskiego rządu, również zawiesiły swoją działalność w kraju agresora.
Światowa Federacja Reklamodawców (WFA), zrzeszająca marketerów i członków stowarzyszeń reklamowych z całego świata przedstawia wytyczne dla świata marketingu, aby reklama nie stała się „nieumyślnym bojownikiem”.
Pięciopunktowy plan, który ma pomóc marketerom w nawigacji w zakresie bezpieczeństwa i przydatności mediów cyfrowych w czasie wojny, został przygotowany wspólnie z radą Global Alliance for Responsible Media (GARM), w której członkami są m.in. IKEA, Sony i Diageo.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Po pierwsze plan zaleca, aby dogłębnie przeanalizować, co i gdzie zostaje zakupione.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kupowanie pośrednie zautomatyzowane musi być dokładnie przeanalizowane. Zapytaj swoich partnerów, co robią, aby wypędzić dezinformację ze swojej platformy, oraz jak zarządzają własnymi listami włączenia i wykluczenia w celu zarabiania.
W kolejnych punktach pojawia się zachęta, aby ponownie przejrzeć i odświeżyć listy słów kluczowych oraz by udzielać wsparcia profesjonalnym serwisom informacyjnym. Marki są zaproszone do współpracy z ekspertami branżowymi takimi jak NewsGuard i GDI, którzy oceniają wiarygodność serwisów informacyjnych.
Ponadto WFA podkreśla, że reklamodawcy i marki mogą nie tylko wypierać dezinformację poprzez kontrnarrację z wiarygodnych źródeł, ale także unikać „bezmyślnego zastosowania technologii”. GARM zauważa, że po incydentach w związku z COVID-19 czy Black Life Matters, branża „tym razem radzi sobie lepiej”, ponieważ jest bardziej doświadczona.
WFA będzie przewodniczyć cotygodniowym sesjom z członkami i aktualizować porady na swoim blogu w miarę rozwoju wydarzeń. W międzyczasie GARM wraz Komisją Europejską finalizuje prace nad zaktualizowanym Kodeksem Postępowania w sprawie Dezinformacji.
PS
Ruszyła akcja „To Russia From Love”, dzięki której posiadacze płatnych kont na Tinderze mogą walczyć z rosyjską dezinformacją i propagandą za pomocą łatwo dostępnych narzędzi.