Swoje cztery ulubione książki (trzy związane z branżą oraz jedną w dowolnej tematyce) przedstawili: Kuba Biel, Karol Dziedzic, Łukasz Kosuniak, Bartek Kotowicz, Edyta Kowal, Ania Ledwoń-Blacha, Dagmara Pakulska, Wojtek Walczak, Łukasz Żukowski.
Zobacz również
Jakub Biel
ekspert od kreatywnego marketingu
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- „Sapiens na zakupach” Piotr Bucki
Wbrew pozorom nasze decyzje przy półce sklepowej nie są racjonalne. Często opierają się na emocjach, wynikają z otoczenia, w którym produkt się znajduje, a nawet naszego nastroju. Jeśli chcesz zrozumieć nie tylko jak, ale dlaczego kupujemy w określony sposób, to koniecznie sięgnij po tę książkę. To też świetny dowód na to, że ekonomia behawioralna może być podana w przyjemnej, zrozumiałej i praktycznej formie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- „Kreatywność SA” Ed Catmull
Od kogo uczyć się kreatywności, jeśli nie od Pixara i Disneya? Burze mózgów, proces kreatywny, środowisko sprzyjające wpadaniu na nowe pomysły – to znajdziesz w książce Eda Camtulla. A wszystko opakowane w historię, którą bardzo szybko się czyta i jeszcze lepiej słucha w formie audiobooka.
- „Prawda. Krótka historia wciskania kitu” Tom Phillips
Fake newsy to nie jest nowy twór, mało tego – znamy je z czasów na 100 i więcej lat przed internetem. Tom Philips pokazuje jak i dlaczego kłamstwa tak szybko się rozchodziły, na dodatek nie tylko w mediach, ale i w formie plotek czy innych przekazów ustnych. Wreszcie zrozumiesz, że historia z czarną Wołgą porywającą dzieci musiała być przekazywana dalej, bo ma wszystkie niezbędne składniki.
Pozabranżowe:
- „Wyznania hieny” Piotr Mieśnik
Niby nie do końca branżowa, a jednak całkiem blisko. Piotr był redaktorem naczelnym brukowca i opowiada o wszystkich najgorszych praktykach: pracy paparazzich, zakradaniu się na zamknięte śluby gwiazd czy do ośrodków wypoczynkowych polityków. Pewnie kilka razy złapiesz się za głowę, kiedy przejdziesz przez te historie, ale na pewno warto.
Karol Dziedzic
Trener i Specjalista Google Ads & Google Analytics
Branżowe:
- „Przyczyny i skutki. Rewolucyjna nauka wnioskowania przyczynowego” Judea Pearl
Wnioskowanie przyczynowe jest jednym z kluczowych elementów w pracy każdego marketera. Dzięki tej pozycji łatwiej będzie ci zrozumieć, które twoje działania (i czy w ogóle) miały wpływ na konkretne efekty biznesowe.
- „The Coming Wave: Technology, Power, and The Twenty – first Century’s Great Dilemma” Mustafa Suleyman
Twórca DeepMind porusza ważny temat zagrożeń, jakie płyną z rozwoju AI. Książka stara się odpowiedzieć na nurtujące pytanie dotyczące przyszłości rozwoju sztucznej inteligencji.
- „Pułapki myślenia” Daniel Kahneman
Książka autora, którego niestety ostatnio musieliśmy pożegnać, jest pozycją, do której warto wrócić (pomimo jej daty wydania), aby na podstawie badań w niej opisanych, uniknąć błędnego wnioskowania podczas pracy w marketingu.
Pozabranżowe:
- „Wielka wojna o chipy” Chris MIller
Pozycja do polecenia dla każdego fana technologii, która pokazuje, w jak ciekawy sposób połączony jest świat firm tworzących mikroprocesory.
Łukasz Kosuniak
B2B Marketing Consultant
Branżowe:
- „Co chce wiedzieć klient” Marcus Sheridan
Autor opisuje metodę tworzenia treści marketingowych i sprzedażowych, które skutecznie oddziaływują na klientów. Okazuje się, że wystarczy… po prostu słuchać klientów i zapisywać ich pytania. Prosta, ale niezwykle skuteczna metoda.
- „Odkoduj” Phil Barden
Świetna książka zbierająca najnowsze osiągnięcia ekonomii i psychologii bechawioralnej oraz pokazująca je w sposób zrozumiały dla marketerów i przedsiębiorców. Moim zdaniem łatwiejsza do przyswojenia niż „Pułapki myślenia” prof. Kahnemana, którą też serdecznie polecam.
- Marketerom, którzy chcą podejść na poważnie do strategii marki polecam książki prof. Byrona Sharpa i Jenni Romaniuk z Erhenberg – Bass Institute. Szczególnie warta uwagi to moim zdaniem: „How Brands Grow” – szukajcie wydania drugiego, gdzie jest sporo o rozwoju marek B2B.
Pozabranżowe:
- Właśnie kończę z wypiekami na twarzy książkę opartą na pamiętniku Kazimierza Nowaka –„Rowerem i pieszo przez czarny ląd”. Nowak przebył samotnie, kilka lat przed drugą wojną światową, drogę z północnego na południowy kraniec Afryki i znów na północ, korzystając z roweru oraz czółen kupionych u miejscowych plemion. Jego przygody, pomysłowość i hart ducha zawstydziłyby współczesnych guru survivalu i miłośników ekstremalnych podróży.
Bartek Kotowicz
Twórca i wieloletni dyrektor agencji brandingu strategicznego Engram. Obecnie Head of Brand w firme Semcore.
Branżowe:
- „The Brand Flip” Marty Neumeier
To jedna z tych książek, którą pochłania się jednym tchem oraz jedna z tych, która pobudza wszystkie osoby pracujące z markami do przewartościowania utartych przekonań i kwestionowania poglądów. Zwięzła lektura o fundamentach i fundamentalnych zmianach, jakie zachodzą w świecie brandingu i marek. Pełna wnikliwych obserwacji, uzupełniona infografikami i diagramami, które dobrze uzupełniają całość książki.
- „Zostań liderem, jakim chcesz?” Aga Szóstek
Ta książka może wydawać się nietypowym wyborem na liście lektur dla marketerów, ale jej obecność tu nie jest przypadkowa. Wręcz przeciwnie, jest to świadomy wybór. Dobre marki i dobry marketing to wypadkowa dobrych zespołów i dobrych menedżerów. W obliczu wciąż niewystarczającej świadomości liderskiej wśród marketerów, warto zwrócić uwagę na książkę Agi, która prowadzi nas za rękę przez program rozwoju liderskiego. Pięknie mądra i piekielnie trudna pozycja dla ambitnych ludzi.
- „Alchemy” Rory Sutherland
Jestem fanem książek, które wywołują u mnie poczucie wewnętrznej niezgody i każą robić tony notatek. Rory Sutherland rzuca wyzwanie logicznemu podejściu do marketingu, zwracając uwagę na jego ograniczenia i promując irracjonalne myślenie oraz metodę prób i błędów. Dużą atrakcją są liczne przykłady i anegdoty, które sprawiają, że pochłanianie lektury jest przyjemnością.
Pozabranżowe:
- „CPN. Znak, identyfikacja, historia” oraz „Roman Duszek” Patryk Hardziej
Obie książki Patryka, choć ocierają się o marketing – projektowanie brandingu jest przecież jego integralną częścią – to w moim odczuciu przekraczają te ramy. Dla mnie to pozycje opisujące dziedzictwo kultury, jakimi są znaki i identyfikacje wizualne powszechnie znanych polskich brandów (m.in. CPN, LOT). Wspomniane lektury to także prawdziwa uczta zarówno dla oczu, jak i dla rąk.
Edyta Kowal
Ekspertka z zakresu doradztwa strategicznego, content marketingu oraz niestandardowych form komunikacji marek konsumenckich i SaaS-ów B2B.
Branżowe:
- „They ask, you answer” Marcus Sheridan
Ta książka na maksa inspiruje i zachęca do działania. Nie dlatego, że opisuje kolejny kejs z cyklu „american dream”, bo oto koleś, który przed 2008 rokiem sprzedawał baseny z włókna szklanego, dziś jest keynote speakerem, zarabiającym miliony i przy okazji… autorem bestsellera. Ale dlatego, że koleś ten jako wykładnię inbound marketingu podaje nam tak oczywistą oczywistość, że aż głupio nie spróbować.
„They ask, you answer”, czyli guide o tym, że warto odpowiadać na pytania swoich odbiorców i rozwiewać ich wątpliwości, albowiem pierwsze strony Google będą nam dane i miliony monet wpłyną na konto, bo tyle leadów będzie konwertowało, konsumując nasz content. Zero ironii. Samo życie.
- „Continuous Discovery Habits: Discover Products that Create Customer Value and Business Value” Theresa Torres
To książka dedykowana zespołom produktowym, ale wniesie też wiele do pracy marketera. Torres skupia się tu na procesie odkrywania i rozwijania produktów w sposób ciągły, który generuje wartość zarówno dla klientów, jak i dla biznesu. W książce znajdziecie praktyczne wskazówki i strategie dla zespołów, które chcą efektywnie odkrywać, rozwijać i dostarczać produkty. Jest też ciekawie ujęty wątek kultury organizacyjnej, ze szczególnym wskazaniem na taką, która promuje ciągłe uczenie się, eksperymentowanie i dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Słowem, książka otwierająca na zmiany i adaptację. PS: Do kompletu polecam zapoznanie się z frameworkiem Opportunity Solution Tree (OST) autorstwa Torres.
- „Failed Leadership” (pod redakcją dr. Krzysztofa Kasianiuka, dr. hab. Bohdana Szklarskiego oraz dr. hab. Piotra Olafa Żylicza)
Jest to lektura na tyle interesująca, że na ogół w badaniach nad przywództwem naukowcy i analitycy skupiają się na pozytywnych przykładach przywództwa. Tutaj badacze analizują przypadki klęsk w przywództwie i robią to m.in. na gruncie kulturowym, który dla mnie był szczególnie ciekawy.
Pozabranżowe:
- „Amexica” Edward Thomas
Jeśli kiedyś jednym tchem oglądaliście serial „Narcos”, to powinniście przeczytać też ten reportaż. Zwłaszcza, że niektóre sceny z filmu wrócą do Was tak wyraźne, że szybko zrozumiecie, ile w nim było nawiązań do prawdziwych wydarzeń. W „Amexica” Thomas opowiada o skomplikowanej relacji między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem, która koncentruje się na granicy między tymi dwoma krajami. Książka dokumentuje przemyt narkotyków, przemyt broni, korupcję, przemoc, migrację oraz inne zjawiska społeczne i polityczne, które są charakterystyczne dla regionu granicznej strefy między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem. Thomas przeprowadza rozległe badania, włączając w to wywiady z osobami uwikłanymi w handel narkotykami, policjantami, urzędnikami rządowymi oraz mieszkańcami regionu, aby rzetelnie opisać złożoność i trudności tego obszaru.
Ania Ledwoń-Blacha
Co-Founder & Creative Owner w More Bananas
Branżowe:
- „Ogilvy o reklamie” David Ogilvy
David Ogilvy, często nazywany „ojcem reklamy”, jest według mnie postacią ikoniczną w świecie marketingu. Jego książka „Ogilvy o reklamie” to prawdziwa biblia, która oferuje „timeless wisdom” na temat tworzenia skutecznych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. Ogilvy szczegółowo opisuje mechanizmy skutecznej komunikacji z klientem, podkreślając znaczenie badania rynku i zrozumienia potrzeb konsumentów. Książka ta jest kluczowa dla zrozumienia, jak budować markę i wizerunek, który rezonuje z odbiorcami. Zawarte w niej studia przypadków i praktyczne przykłady mogą być inspiracją do eksperymentowania z nowymi pomysłami i technikami we własnych kampaniach.
- „How brands grow” Byron Sharp
Byron Sharp z kolei, kładzie mocny nacisk na naukowe podejście do budowania silnych, rosnących marek. „How Brands Grow” jest wynikiem lat badań i analiz, które obalają wiele tradycyjnych teorii marketingowych. Sharp skupia się na strategiach, które faktycznie działają w dzisiejszym świecie, opierając się na danych i statystykach. Książka ta dostarcza marketerom konkretnych, opartych na badaniach zasad, które pomagają zrozumieć, jak marki rosną w rzeczywistości, nie tylko w teorii. To esencjonalna lektura dla tych, którzy pragną zastosować naukowe podejście do marketingu, minimalizując spekulacje, a maksymalizując efektywność działań.
Jednym z największych atutów „How Brands Grow” jest sposób, w jaki Sharp przedstawia informacje – klarownie i przystępnie. Autor unika branżowego żargonu, co czyni książkę dostępną nie tylko dla doświadczonych marketerów, ale również dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w marketingu. Sharp używa licznych przykładów i case studies, które ilustrują jego teorie, co pomaga czytelnikom lepiej zrozumieć przedstawiane koncepcje.
Książka wprowadza koncepcję „uniwersalnych praw wzrostu marki”, które aplikują się niezależnie od branży czy geografii. Te prawa, takie jak ciągłe dotarcie do nowych użytkowników czy konieczność utrzymywania widoczności marki, są przedstawione jako kluczowe elementy do skutecznego rozbudowywania bazy klientów. To podejście jest szczególnie wartościowe, ponieważ demistyfikuje wiele mitów marketingowych i pokazuje, które strategie faktycznie działają.
- „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” Daniel Kanehman
Nie jest to prosta lektura, ale… wszyscy o niej mówią (a raczej o wynikach badania, mało kto przeczytał). Wyjdź przed szereg! To jedno z fundamentalnych dzieł poświęconych psychologii i procesowi decyzyjnemu. Kahneman, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, eksploruje głębię ludzkiego myślenia, dzieląc je na dwa typy: szybkie (System 1) i wolne (System 2).
Książka Kahnemana opisuje różnorodne heurystyki i błędy poznawcze, takie jak efekt kotwiczenia, przekonanie o własnej nieomylności czy błąd potwierdzenia. Rozumienie tych zjawisk jest kluczowe dla marketerów, którzy dążą do skutecznego przekonywania i wpływania na decyzje konsumentów. Przykładowo, świadome wykorzystanie heurystyki dostępności może pomóc w tworzeniu bardziej przekonujących i zapadających w pamięć kampanii reklamowych.
Pozabranżowe:
- trylogia „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” Liu Cixin
Czytałam dobrych parę lat temu. Pochłonęłam dwa tomy w jeden weekend – trzeci, w pół roku. Wpadłam jak śliwka w kompot i czytając zapoznawałam się z każdym pojęciem z zakresu fizyki, astrofizyki i astrologi. Książka wywarła na mnie ogromny wpływ – zakochałam się w kwantach, teorii wieloświatów, odkryłam Andrzeja Dragana i miłość do fizyki na nowo. Według mnie jedno z najbardziej ambitnych dzieł w dziedzinie science fiction ostatnich lat.
Liu Cixin wprowadza czytelników w skomplikowany, ale fascynujący świat, w którym nauka splata się z filozofią. „Problem trzech ciał” rozpoczyna sagę od historycznych wydarzeń w Chinach, by stopniowo przenieść akcję w obszary głębokiego kosmosu i skomplikowanych teorii fizycznych. Oryginalność autora w podejściu do opowieści science fiction – gdzie zaawansowana technologia i fizyka kwantowa grają kluczową rolę – otwiera nowe perspektywy myślenia o naszym miejscu w kosmosie i przyszłości ludzkości. U mnie na pewno. Liu Cixin zmusza czytelników do zastanowienia się nad przyszłością ludzkości i rolą, jaką w tej przyszłości odegra technologia. Mechanizmy obronne cywilizacji, zaskakujące zwroty akcji i głębia psychologiczna postaci, są tylko niektórymi z elementów, które sprawiają, że książki te są tak wciągające. Poza wartościami edukacyjnymi i filozoficznymi, trylogia Liu Cixina jest po prostu świetną literaturą do relaksu.
Dagmara Pakulska
Social Media Trainer & Consultant
Czytam dużo i powołując się na nomenklaturę rodem z booktoka, jestem rasową książkarą. W dużej mierze jednak robię to dla przyjemności i wybieram książki, które są absolutnie niebranżowe. Wynika to głównie z faktu, że większość marketingowych pozycji, zwłaszcza tych dotyczących social mediów, które interesują mnie najbardziej, są już nieaktualne w momencie wydania.
Natomiast jest kilka książek związanych poniekąd z moją branżą, po które sięgam bardzo chętnie i lubię do nich wracać, nawet jeśli przeczytałam je wcześniej od deski do deski.
Branżowe:
- „Przyczepne historie” od braci Heath. To pozycja obowiązkowa dla tych, którzy interesują się storytellingiem i komunikacją. Dzięki niej można dowiedzieć się, jak sprawić, aby nasz przekaz stał się naprawdę ważny dla odbiorców.
- „Pre-swazja” od Roberta Cialdiniego i generalnie wszystkie książki, które wychodzą spod ręki tego autora. To niekwestionowany mistrz wywierania wpływu na ludzi, który przedstawia wyniki swojej wieloletniej praktyki zawodowej i udokumentowanych badań psychologicznych.
- „Punkt przełomowy” od Malcolma Gladwella. To lektura, którą pokochają wszyscy ci, którzy chcą odkryć, w jaki sposób idee, zachowania i produkty wychodzą poza wąskie grono kilku osób i zmieniają się w prawdziwą modę. Książka obowiązkowa dla wszystkich marketerów, zdecydowanie.
Pozabranżowe:
Ostatnio bardzo duże wrażenie wywarła na mnie książka „Factfulness”, która zmusiła mnie do bardzo uważnego czytania i… myślenia. Dzięki niej jeszcze bardziej przekonałam się o tym, że „wydajemisię” nigdy nie jest dobrą strategią. Można ufać swojej intuicji, ale zawsze warto sobie i innym powiedzieć: okej, sprawdzam.
Warto przy tym dodać, że nie trzeba już książek czytać od deski do deski. Nie każda musi nas przecież interesować w 100%. Może być tak, że tylko wybrane rozdziały są obiektem naszych zainteresowań i to też jest ok. Czytajmy i żyjmy na własnych zasadach.
Wojtek Walczak
strategy director w Plej
Branżowe:
- „How brands grow” Byron Sharp
Bez tej książki, będącej efektem pracy akademickiej profesora Sharpa przy współpracy z największymi markami na rynku globalnym, trudno wyobrazić sobie aktualny marketing. Ta książka obala mity marketingowe, którymi ciągle karmi się rynek „specjalistów” i daje konkretne odpowiedzi na bardzo proste pytanie „w jaki sposób marki rosną na rynku”. Nawet jeśli ją przeczytałeś bardzo dokładnie, warto do niej wracać w momentach podejmowania decyzji.
- „Decyduj” Chip i Dan Heath
Jeśli jesteśmy przy podejmowaniu decyzji to nie sposób pominąć książki „Decyduj” Chipa i Dana Heath’ów (tych Panów od „Pstryk”), która pokazuje nam, na bardzo prostych przykładach, jak podejmować decyzje. Banalne? Być może tak, ale w branży marketingowej to podjęcie konkretnej decyzji jest często najtrudniejsze w gąszczu danych, możliwych wyborów i opcji. Ta książka działa tak samo dobrze w odniesieniu do codziennych sytuacji, w których musimy zdecydować „tak albo tak”, chociaż często okazuje się, że wcale tak nie musi być. Ale to już odsyłam do książki.
- „Sztuka zwycięstwa” Phil Knight
Fascynująca opowieść o powstaniu i rozwoju jednej z największych firm na świecie – Nike. Ponad wszystko inspirująca lekcja przedsiębiorczości, determinacji i pasji, która może zainspirować każdego do dążenia do realizacji swoich marzeń, życiowych i biznesowych.
Pozabranżowe:
- „Open. Autobiografia tenisisty” Andre Agassi
Autobiografia Andre Agassiego to nie tylko wnikliwe spojrzenie na życie jednego z najwybitniejszych tenisistów w historii, ale także poruszający opis osobistych zmagań, sukcesów i porażek, który może dostarczyć zarówno inspiracji, jak i motywacji do osiągania celów życiowych i sportowych.
Łukasz Żukowski
Młodszy specjalista ds. Brand Identity w Rossmann Polska
Branżowe:
- „Hypercompetition” prof. Richard D’Aveni
Dojrzewanie polskiego rynku doprowadza do coraz intensywniejszej konkurencji. Jak działać w świecie, w którym rywale uniemożliwiają tworzenie barier? Jak myśleć o strategii, gdy konkurenci z relatywną łatwością powtarzają nasze ruchy? Profesor Richard D’Aveni nie bez powodu nazywany jest na zachodzie gwiazdą zarządzania strategicznego. To, że nie czyta się go u nas jest dla nas, wbrew pozorom, dobrą wiadomością, bo niewielkim kosztem można wyprzedzić konkurentów nie znających jego koncepcji.
- „Aaker on Branding: 20 Principles That Drive Success” David Aaker
Powyższa książka jest zbiorem kluczowych koncepcji Davida Aakera. Chociaż jest ona, poza granicami naszego kraju, uznawana za klasykę budowania marki, w jakiś dziwny, niezrozumiały dla mnie sposób, nikt nie przetłumaczył jej na nasz rynek. Czy da się pracować z markami nie znając myśli Aakera? Na szczęście nie musiałem tego sprawdzać.
- „Corporate Branding: Areas, Arenas and Approaches”(red. T. C. Melewar, S. F. Syed Alwi)
Naiwnie jest myśleć, że zarządzanie marką korporacyjną rządzi się tymi samymi prawami co zarządzanie marką produktową. Co ciekawe, chociaż to w tym pierwszym tkwi największy potencjał kreowania najbardziej wartościowych marek na naszym rynku od Rossmanna począwszy, po Orlen, Allegro, Lidl, PKO, PZU itp. niewiele osób interesuje się corporate brandingiem, a jeszcze mniej naprawdę się na nim zna. Dlatego serdecznie polecam książkę, która porusza ten temat z wielu różnych perspektyw.
PS #NMInsights: Top specjalistów z branży marketingowej, których warto obserwować
Jeśli szukasz inspiracji z różnych specjalizacji z dziedziny marketingu oraz reklamy, sprawdź zestawienie ekspertów, których warto obserwować w social mediach.
PS2 #NMInsights: Biuletyny, które warto subskrybować na LinkedInie
Dla tych, którzy chcą pozostać na bieżąco z najnowszymi trendami, informacjami branżowymi i inspirującymi treściami, stworzyliśmy zestawienie biuletynów, które warto subskrybować na LinkedInie.