Chociaż planujemy rodzinne i tradycyjne święta, to 1/3 Polaków zrezygnuje z zakupu choinki. Podobnie jak Boże Narodzenie, Sylwestra spędzimy w gronie rodziny i przyjaciół.
Przedświąteczna gorączka zakupowa rozpoczyna się już na początku grudnia. Pierwszą okazją będą Mikołajki. Wg ankiety PAYBACK Opinion Poll, prawie 3/4 Polaków planuje tego dnia obdarować bliskich prezentami. Większość ankietowanych upominki kupi w sklepach stacjonarnych. Najczęściej będą to centra handlowe (26%) lub super- i hipermarkety (15%). Sporym zainteresowaniem cieszą się sklepy online – prezent w Internecie kupi 21% ankietowanych. Upominki mikołajkowe to głównie książki, filmy lub gry komputerowe (28%), słodycze (25%), a także perfumy i kosmetyki (22%) oraz zabawki (19%). 37% ankietowanych wyda na ten cel do 100 zł, a 32% – powyżej tej kwoty. Ponad 1/3 Polaków wykorzysta przy tym odłożone wcześniej oszczędności.
Zobacz również
Gwiazdka 2015 – tradycyjnie i rodzinnie
Święta Bożego Narodzenia dla Polaków to przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z rodziną (41%) i kultywowania tradycji (38%). Dla wielu święta te mają ważny wymiar religijny (20%), dlatego Gwiazdkę ankietowani spędzą w gronie rodzinnym (96%). 60% zorganizuje święta u siebie, a 38% skorzysta z gościny bliskich. Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy przy wigilijnym stole zasiądą w towarzystwie więcej niż pięciu osób (61%). Ankietowani deklarują, że w świątecznym okresie zaangażują się również w działalność charytatywną – co trzeci kupi specjalnie oznaczone produkty, a 19% przygotuje z tej okazji paczki dla najuboższych.
Świąteczne strategie zakupowe
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
70% ankietowanych stara się oszczędzać na bożonarodzeniowych zakupach. Najlepszym sposobem jest kupowanie na wyprzedażach lub podczas promocji (24%). Co piąty rozłoży wydatki w czasie, a 14% będzie unikać miejsc, w których łatwiej zrobić nieprzemyślane zakupy. 13% wykorzysta punkty zebrane w programach lojalnościowych. Środki finansowe na święta pochodzić będą głównie z bieżącego budżetu (53%), ale 1/3 Polaków ma na ten cel odłożone oszczędności. Zaledwie 4% skorzysta w tym czasie z karty kredytowej lub kredytu w banku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejszą częścią wigilijnej kolacji są tradycyjne potrawy i to na nie ankietowani przeznaczą największą cześć budżetu świątecznego. Połowa ma w planach zaopatrzyć się w produkty spożywcze na kwotę od 200 do 500 zł, 27% planuje zmieścić się poniżej tej sumy. Jeden na trzech badanych rezygnuje w tym roku z zakupu drzewka, to mniej niż w zeszłym roku (45% – 2014 r.). Ci, którzy zdecydują się na kupno choinki, najczęściej przeznaczą na jej udekorowanie do 100 zł (50%).
Podobnie, jak w przypadku Mikołajek, po gwiazdkowe upominki ankietowani najczęściej udadzą się do centrów handlowych (35%). Zakupy w super- lub hipermarketach zrobi co piąty badany. Z oferty mniejszych, wyspecjalizowanych sklepów, skorzysta 15%. Blisko 1/3 kupi prezenty w Internecie.
Prezent? Najlepiej praktyczny!
71% Polaków wyda na podarki dla bliskich taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku. 26% przeznaczy na upominki do 200 zł, 30% – między 200 a 500 zł, a niemal 1/4 – do 1000 zł. Jak deklaruje 31% badanych – najważniejszym kryterium przy wyborze podarków jest ich praktyczność.
Pod choinką najczęściej znajdą się książki lub multimedia (28%), perfumy i kosmetyki (26%), słodycze (25%), biżuteria lub odzież (24%) i zabawki (22%). Prezenty pokrywać się będą z oczekiwaniami obdarowywanych. 22% pytanych najchętniej otrzymałoby perfumy lub kosmetyki, co piąty ankietowany oczekuje książki lub multimediów. Natomiast 14% ankietowanych chciałoby dostać urządzenie elektroniczne. Dla 12% wymarzonym prezentem będzie gotówka. Po upominki Polacy najczęściej udadzą się w grudniowym okresie przedświątecznym (49%). Zaledwie 2% zostawia zakupy na ostatnią chwilę.
Szampańska zabawa z bliskimi
Sylwestra, podobnie jak święta, Polacy spędzą w gronie rodzinnym (48%), a 28% – z przyjaciółmi. 2/3 z nich wyda z tej okazji taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku, a prawie 24% planuje przeznaczyć na Sylwestra mniej środków. Większość respondentów (84%) Nowy Rok powita w swojej miejscowości. 40% uda się tej nocy na domówkę, a 39% spędzi go przed telewizorem. 13% respondentów wybierze imprezę w klubie bądź w restauracji lub uda się na bal sylwestrowy.
37% ankietowanych planuje kupić fajerwerki, wydając na nie kwotę do 100 zł. Na produkty spożywcze, z myślą o imprezie sylwestrowej, Polacy wydadzą najczęściej kwotę do 100 zł (54%), co czwarty – do 300 zł. 30% nie zamierza kupować alkoholu, a tych, którzy się na to zdecydują, najczęściej będzie on kosztował do 100 zł.