Od połowy grudnia wysokie zainteresowanie zakupami w Internecie zaczyna systematycznie spadać, co może przekładać się na wyższe wskaźniki sprzedaży offline. Mimo to, bezpośrednio w święta, w dniach 25 i 26 grudnia internauci najchętniej klikają w reklamy.
RTB House, działająca globalnie, polska firma specjalizująca się w innowacyjnej technologii retargetingowej opartej na deep learningu, zbadała zachowania internautów w sieci w grudniu, czyli w trakcie jednego z najgorętszych okresów zakupowych dla branży e-commerce. W tym celu firma przeanalizowała zagregowane dane z ponad 40 rynków w Europie, Ameryce Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Zobacz również
W grudniu internauci najchętniej odwiedzają sklepy internetowe i robią w nich zakupy w dni robocze. Szczególnie popularne są poniedziałki, kiedy to użytkownicy odwiedzają e-sklepy nawet o ponad 17 proc. częściej niż średnia w miesiącu. Ponadto kupują w te dni nawet o ponad 38 proc. częściej niż wynosi średnia dla grudnia.
Z kolei soboty są najmniej korzystne dla branży e-commerce. Liczba osób odwiedzających sklepy internetowe jest w te dni nawet o ponad 8 proc. niższa niż średnia dla całego miesiąca, a liczba transakcji spada o ponad 22 proc. poniżej średniej.
W drugiej połowie grudnia, na tydzień przed świętami Bożego Narodzenia, częstotliwość wizyt w e-sklepach oraz robienia zakupów zaczyna systematycznie spadać i osiąga najniższy poziom w Wigilię. W tym dniu e-sklepy odwiedza o 28 proc. osób mniej niż średnio w grudniu. Ponadto, liczba transakcji jest wtedy niższa od średniej dla tego miesiąca o prawie 41 proc.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wyniki analizy komentuje Łukasz Abgarowicz, Business Development Director Poland, RTB House: – Nasze wyniki potwierdzają, że praktycznie do połowy miesiąca zakupy w Internecie cieszą się dużą popularnością. Nagły spadek na tydzień przed świętami może być spowodowany przedświątecznymi przygotowaniami. Ludzie wolą wtedy nie czekać na dostawy, które mogą ulec opóźnieniu. Internauci w grudniu z reguły kupują w pierwszej połowie miesiąca, a nie na ostatnią chwilę. Oczywiście nie oznacza to, że w drugiej połowie grudnia należy zrezygnować lub ograniczyć aktywności reklamowe online. Warto wtedy skupić się na prezentowaniu ofert wspierających sprzedaż offline, mając na uwadze, że w dalszym ciągu klienci chętnie kupują w sklepach stacjonarnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bezpośrednio w święta mało ludzi odwiedza sklepy internetowe, jednak osoby te często klikają w reklamy. W dniach 25 i 26 grudnia internauci robią to odpowiednio o prawie 11 proc. i 10 proc. chętniej niż średnia dla grudnia. Liczba kliknięć w reklamy, a także odwiedzin sklepów oraz liczby transakcji zaczyna z powrotem systematycznie rosnąć od razu po świętach.
– Mimo, że w święta stosunkowo mało osób odwiedza strony e-sklepów, to zwiększony wskaźnik CTR, oznaczający jak chętnie internauta klika w reklamę, jasno pokazuje, że są to konsumenci świadomi, którzy szukają konkretnych ofert. Jest to prawdopodobnie związane z początkiem poświątecznych wyprzedaży. Dlatego, im bardziej zindywidualizowany przekaz, tym większe prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi potencjalnego klienta. Duże znaczenie ma w tym wypadku retargeting i sztuczna inteligencja, które wspólnie potrafią dopasować odpowiednią ofertę do konkretnej osoby. Jeżeli reklamodawca myśli o kampanii wspierającej nadchodzące wyprzedaże, to nie może zapomnieć o takim potencjale – dodaje Abgarowicz.
W Polsce internauci najczęściej odwiedzają sklepy internetowe w niedziele – nawet o ponad 19% częściej niż średnia w grudniu. Jednak, co wyjątkowo ciekawe, więcej transakcji robią w dni robocze, a szczególnie w poniedziałki – nawet o 54 proc. częściej niż średnia dla grudnia. Z kolei w Wigilię Polacy wchodzą na strony e-sklepów sporadycznie, bo aż o 55 proc. rzadziej niż wynosi średnia dla grudnia (dokonują wtedy też o 74 proc. mniej transakcji niż średnia). Podobnie jak reszta świata, polscy internauci najchętniej klikają w reklamy w dniach 25, 26 i 27 grudnia – co robią częściej odpowiednio o ponad 10 proc., 13 proc. i 12 proc. niż średnia dla całego miesiąca. Bezpośrednio po świętach e-sklepy zaczynają ponownie notować znaczące wzrosty odwiedzin oraz transakcji. Dla przykładu, 27 grudnia Polacy odwiedzali strony sklepów o 40 proc. częściej niż średnia dla grudnia i robili o 22 proc. więcej zakupów niż średnia dla tego miesiąca.