SXSW 2024 – lekcje dla marketerów [RELACJA]

SXSW 2024 – lekcje dla marketerów [RELACJA]
W dniach 8-16 marca 2024, w amerykańskim Austin, odbyła się tegoroczna edycja wydarzenia pod nazwą SWXS. Powstały w 1987 roku event kolejną dekadę skupia uczestników festiwali muzycznych, filmowych, a także konferencji technologicznych, chcących być na bieżąco z najnowszymi trendami i przewidywaniami branżowymi na kolejne miesiące.
O autorze
2 min czytania 2024-03-19

Z punktu widzenia twórców internetowych, najciekawsze są nowinki związane z przyszłością content marketingu, digital marketingu, etc. To właśnie relacją z technologicznej części konferencji SXSW 2024 podzieliła się Zuzanna Śleszyńska, creative director i co-founder w Lettly.

fot. Z. Śleszyńska

Na pierwszym miejscu AI

W ramach tegorocznej edycji wydarzenia SXSW odbyło się 55 sesji o AI, co pokazuje, które hasło było królową tej odsłony konferencji. Dyskusje były bardzo wyważone, zabrakło zarówno hurra optymizmu, jak i wieszczenia końca ludzkości (z małymi wyjątkami). Uczestnicy wydarzenia zgodzili się, że AI warto traktować jako wsparcie w rozwoju, a nie receptę na wszystko. Dodatkowo jeden z mówców zauważył, że bardzo cieszy go wzmożona dyskusja o etyce w AI – czego zabrakło m.in. w okolicach 2008 roku, kiedy social media dopiero zyskiwały na popularności.

Użytkownik przede wszystkim

Drugim najczęściej wypowiadanym słowem na konferencji był: użytkownik. „Nie robicie tego dla siebie tylko dla użytkownika, konsumenta, odbiorcy” – powtarzano konsekwentnie. Wnioski z konferencji są jasne: współczesny rynek jest bardzo nasycony, więc zadaniem marek jest być tam, gdzie użytkownik już jest, a nie na siłę zwabiać go w inne miejsca.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przykładem odpowiednio prowadzonych działań jest J. Crew, która z pomocą Google Shopping projektuje doświadczenia zakupowe tak, aby klient znalazł to czego szuka w sposób, jaki chce („We want to be, where the customer is – phygital is the key, mix of physical and digital”). Jak mantrę kwestie związane ze zrozumieniem użytkownika powtarzali designerzy z Apple, czy team innowacji z Mattel, a dyrektor marketingu Stanley Cups zauważył, że etap planowania przed działaniem powinien być o wiele dłuższy, niż dotychczas zakładaliśmy.

Creators economy i społeczności

Trzecie słowo klucz – community. Bardzo ważny aspekt branży gamingowej, bo według danych zawartych w prezentacji Joosta van Dreunena, multiplayer bije na głowę tryb single player. Firma Maxis (odpowiedzialna m.in. za serię The Sims) zauważyła, że udział ich społeczności w rozwój gier jest rocznie trzykrotnie wyższy niż wkład deweloperów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Komunikacja marek również stawia na społeczności, ale z ogromnym naciskiem na to, żeby nie być „too precious about your brand” (pol. zbyt cenny dla swojej marki). Wielokrotnie, z różnych zakątków marketingowego świata usłyszeliśmy słowa: „już nie macie pełnej kontroli nad swoim brandem, just deal with it” (pol. radźcie sobie z tym). Transformacja social media na entertainment media uzbroiła użytkowników w narzędzia, dzięki którym to oni współtworzą Waszą markę. Więc albo wskakujecie na tę falę (ang. riding the content and community wave) albo toniecie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nikt inny tak, jak twórca nie rozumie swojej społeczności, nie zna tak dobrze jej języka, wie, co ją ekscytuje. Każda marka opowiadająca o sukcesach swojej strategii socialowej podkreślała, że członkowie społeczności są praktycznie częścią ich zespołu marketingu, integralnym elementem opowiadania historii, ściśle współpracującym i słuchającym opinii każdej ze stron (albo jak w przypadku Google Pixel — dołączającym do zespołu projektowego).

Wniosek? W przypadku użytkowników nie mówimy już o influencerach, ale o trusting voices, key opinion leaders, creators (pol. głosach zaufania, liderach w tworzeniu opinii, kreatorach).

Tych prezentacji nie możesz przegapić

W gronie wystąpień prezentowanych podczas tegorocznej edycji konferencji SXSW pojawiło się kilka prawdziwych „perełek”, których z pewnością warto wysłuchać. Wraz z Zuzanną Śleszyńską szczególnie polecamy trzy z nich.

Wystąpienie twórców filmu pt. „Wszystko wszędzie naraz” o kreatywności i procesie twórczym:

Rozmowa o przyszłości creators economy z twórcą Patreon:

Prezentacja na temat technologii przyszłości (nie tylko AI):

Zdjęcie główne: Facebook