System Piano: jak wygląda zainteresowanie płatnymi treściami prasowymi online – badanie IIBR

Co czwarty polski internauta (23%) słyszał o systemie płatnego udostępniania treści prasowych Piano, ale jedynie 1,4% wyraża zainteresowanie zakupem abonamentu – wynika z badania zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).
O autorze
1 min czytania 2012-11-06

Internet zmienił konsumpcję prasy. Treści udostępniane w tradycyjnej papierowej formie konkurują o czas i zaangażowanie odbiorcy z informacjami przekazywanymi wirtualnie. Do tej pory wydawcy chcąc zainteresować internautów publikowanymi na ich stronach treściami, udostępniali znaczną część artykułów bezpłatnie. We wrześniu br. na rynek polski wprowadzono system Piano, pobierający opłaty za treści m.in. ‘Gazety Wyborczej’, ‘Super Expressu’, ‘Polska The Times’ i innych. IIBR sprawdził jakie jest nastawienie użytkowników sieci do tego typu praktyk.

O możliwości odbioru prasowych treści premium za pomocą systemu Piano słyszał co czwarty internauta (23%). Częściej wiedzę na ten temat posiadali mężczyźni (28%) niż kobiety (19%), osoby z wykształceniem wyższym (32%) oraz mieszkańcy wielkich miast powyżej 500 tys. mieszkańców (33%).

– Wydawcy prasowi od kliku lat poszukują wyjścia z dramatycznej sytuacji w jakiej się znaleźli. Z jednej strony w większym stopniu niż inne media dotyka ich kryzys na rynku reklamy i związane z tym niższe przychody. Z drugiej zaś, ‘zmiana technologiczna’, która w istotny sposób wpływa na zachowania konsumenckie czytelników mediów drukowanych. Z tych danych wynika, że Piano czy też szerzej pobieranie opłat za treści publikowane w internecie póki co, nie jest dobrym wyjściem. Potrzebne jest bardziej pogłębione spojrzenie na ’nowego konsumenta treści’ i na sam sposób prowadzenia ‘papierowego’ biznesu w zupełnie nowym otoczeniu rynkowym – mówi Jarosław Pawlak, Prezes Zarządu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zgodnie z wynikami badania IIBR – około 6% osób, które znają Piano jest zainteresowane zakupem abonamentu w przyszłości, co oznacza, że jedynie 1,4% ogółu internautów rozważa płatne konsumowanie treści online.

Badanie Omnibusowe go96! zrealizowane metodą CAWI w dniach 9-11 października 2012 roku na reprezentatywnej próbie 1000 polskich internautów w wieku 15+ lat.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się