Sztuka Dobro Czynna – Cheil Polska i Netizens z algorytmem zamieniającym hejt w dzieło sztuki

Pomysłodawcy akcji wykorzystali niepochlebne komentarze na temat WOŚP, aby na przekór intencjom ich autorów wesprzeć działania Fundacji. Powstał robot sterowany specjalnym algorytmem, który przetworzył internetowe opinie i namalował obraz. Dzieło zostało wystawione na aukcję...
O autorze
1 min czytania 2018-01-25

…a dochód z jego sprzedaży zasili konto Fundacji WOŚP. Organizatorami akcji są Cheil Poland, Netizens i Brand24.

Każdego roku w okresie Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w sieci pojawiają się tysiące opinii na temat tej inicjatywy. Internet zalewają nie tylko pozytywne opinie, ale również fala hejtu. Agencja Cheil Poland, pomysłodawca akcji „Sztuka Dobro Czynna” postanowiła obrócić tę sytuację w coś pozytywnego.

Wyszliśmy z założenia, że hejt skierowany przeciwko WOŚP, najbardziej krzywdzi beneficjentów Orkiestry. A ponieważ nie bez powodu mówi się „haters gonna hate” i trudno to zmienić, postanowiliśmy stworzyć urządzenie, które za pomocą stworzonego w tym celu algorytmu zamieni hejt w jego przeciwieństwo – w pomoc dla WOŚP. W ten sposób mowę nienawiści zamieniliśmy w dzieło sztuki, które oprócz tego, że cieszy oko, również wspiera działania Orkiestry. – tłumaczy Mojca Tirš, dyrektor kreatywna agencji Cheil Poland

Efekt końcowy prac to obraz o wymiarach 200 x 200 cm. Został on podzielony na dwie części. Jedna połowa obrazu została wystawiona na sprzedaż na oficjalnej aukcji Allegro Charytatywni. Druga część obrazu trafi na akcję crowdfundingową, która ruszy 29 stycznia br. w serwisie www.pomagam.pl

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do współpracy przy tworzeniu obrazu zaproszono beneficjentów WOŚP oraz osoby na co dzień pracujące ze sprzętem ofiarowanym przez fundację, które wprawiły maszynę w ruch, czytając do mikrofonu internetowe komentarze. Algorytm dobierał kolor farby w zależności od przeczytanych słów, a jego ruch odzwierciedlał emocje, jakie te słowa w nich wywoływały.

Nadzór artystyczny nad projektem sprawował Jakub Cikała, wykładowca ASP w Katowicach, który był jednocześnie wpółautorem algorytmu i wspólnie z firmą Netizens stworzył robota-malarza.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poniżej rozmowa z Jakubem Cikałą.

W akcję zaangażowała się również firma Brand24, która odpowiadała za monitoring treści, pojawiających się w internecie.

Poniżej video relacja z realizacji projektu.