Badania czytelnictwa w 2024 roku wskazują, że przez ostatnie 12 miesięcy nastąpił jego znaczny wzrost – aż o 9 pp., po raz pierwszy od niespełna 10 lat. Wciąż jednak jeśli chodzi o sięganie po lekturę, przeważają kobiety – 50% przy 36% mężczyzn. Bardzo podobnie przedstawia się też stosunek emocjonalny do czytania.
Zobacz również
Co ciekawe w ubiegłym roku podwoił się odsetek mężczyzn korzystających z bibliotek – w grupie wiekowej osób potencjalnie wychowujących małe dzieci. Już w poprzedniej edycji kampanii #TataTeżCzyta organizatorzy podkreślali, że brak męskiego czytającego wzorca to jedna z przyczyn porzucania czytelniczych nawyków, które kojarzą się przede wszystkim z okresem edukacji. Ostatnie badania pokazują, że aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację czytelniczą w środowisku rodzinnym sprzyja wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw, zwłaszcza wśród chłopców. Nawyki ukształtowane w dzieciństwie mają wpływ na zwyczaje czytelnicze w dorosłym życiu. Chłopcy czytają mniej, dlatego tym bardziej należy kłaść nacisk na tę kwestię.
– Ubiegłoroczna edycja kampanii #TataTeżCzyta oraz wyniki najnowszych badań potwierdzają potrzebę i słuszność kampanii proczytelniczych kierowanych do mężczyzn. Dlatego po raz kolejny podejmujemy to wyzwanie. Treści naszej broszury nie tracą na aktualności. Warto sprawdzić, jak łatwo jest zacząć czytać, a przede wszystkim – jak zacząć czytać z dzieckiem – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka poradnika Supermoc Książek #TataTeżCzyta.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Tegoroczna kampania rozpocznie się 15 maja. Wtedy też zaplanowano oficjalną premierę spotu promującego akcję, z udziałem nowych ambasadorów. Działania w ramach akcji potrwają do 23 czerwca, kiedy obchodzony jest Dzień Ojca. Czas kampanii nie jest przypadkowy – w tym okresie przypadają także Dzień Mamy oraz Dzień Dziecka, którym często towarzyszą wydarzenia skierowane do najmłodszych, z udziałem rodziców i opiekunów, które mogą stać się doskonałą okazją do promocji czytania. Formuła kampanii, tak jak podczas pierwszej edycji, jest otwarta. Organizatorzy zapraszają do udziału, a także pobierania i wykorzystywania materiałów dostępnych na stronie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcji towarzyszy broszura Supermoc książek: #TataTeżCzyta edycja 2024. Jest bezpłatna, dostępna w wersji e-booka do pobrania na: www.TataTezCzyta.pl, a także w wersji drukowanej (od 15 maja), w wybranych księgarniach, bibliotekach publicznych, przedszkolach, instytucjach kultury i firmach.
Zdjęcia: mat. pras., www.tatatezczyta.pl