Te sklepy Polacy oceniają najlepiej – ranking sieci handlowych

Oceny klientów mogą dostarczyć ważnych wskazówek zarówno sieciom handlowym, jak i osobom planującym zakupy. Gazetka 24 przyjrzała się ponad 60 000 sklepów i ich ocenom dostępnym w Google Maps. Na tej podstawie powstał ranking najczęściej i najlepiej recenzowanych marketów w kraju.
O autorze
2 min czytania 2020-07-20

Sieć drogerii z najlepszą oceną klientów

Wśród najwyżej ocenianych sklepów w rankingu, które mogą pochwalić się liczbą opinii powyżej 100 tys., prowadzi Rossmann ze średnią oceną 4.37 w 5 stopniowej skali Google Maps. Tuż za nią plasuje się Lidl (4.26) oraz sieć sklepów Dino (4.16). W zestawieniu TOP 10 przeważają markety z zaopatrzeniem żywieniowym – jest ich aż 7.

Zwycięzcy poszczególnych kategorii

Warto prześledzić również najwyżej oceniane sklepy z podziałem na kategorie. W zestawieniach znalazły się zarówno duże, jak i mniejsze sieci handlowe. W kategorii „Drogerie i perfumerie” liderem jest Drogeria Jawa z oceną na poziomie 4.46. Tuż za nią sieć drogerii Rossmann (4.37) i Hebe (4.33).

Z kolei w spożywczym segmencie na pierwszym miejscu znalazł się Lidl (4.26), a dalej ex aequo Delikatesy Groszek oraz Dino z wynikiem 4.16. Kolejny sklep Odido osiągnął ocenę 4.10.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kategorii „Dom, ogród, art. budowlane” dominują duże i znane sieci. Zestawienie otwiera IKEA (4.50), tuż za nią plasuje się Castorama (4.23) a podium zamyka PSB Mrówka (4.20).

Pewnym zaskoczeniem w kategorii „Elektronika” może być wysoka pozycja sklepu Rebel Electro. Jest on liderem zestawienia (4.40), wyprzedzając Komputronik (4.32) oraz MyCenter (4.23).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z kolei w „Odzież i obuwie” najlepiej ocenianym sklepem jest Polska Sieć Odzieżowa Tifo (4.49), która uplasowała się przed popularnymi sieciówkami. Drugie miejsce zajmuje Esotiq (4.27). Niewiele mniejszą ocenę ma C&A (4.26).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najchętniej oceniane sklepy

W zestawieniu najchętniej ocenianych sieci sklepów widzimy dominację marketów spożywczych. Najwięcej „gwiazdek” od użytkowników Google Maps otrzymał Lidl (średnia liczba ocen 967), tuż za nim plasuje się Tesco (603), a podium zamyka Bricomarché (590). Poza kategorią spożywczą w zestawieniu TOP 10 znalazły się tylko Empik i RTV Euro AGD.

Autorzy zestawienia wytypowali również konkretne sklepy stacjonarne, które uzyskały największą liczbę ocen w Polsce. Okazuje się, że aż 6149 recenzji zebrał sklep z odzieżą sportową – Martes Sport z Lublina. Drugim najchętniej poddawanym ocenie był H&M w Gorzowie Wielkopolskim (4748), a na trzecim miejscu znalazł się market Tesco na warszawskim Bemowie (4652).

Zdaniem Tomasza Szulkowskiego, eksperta w obszarze innowacyjnych technologii i szefa grupy roboczej Mobile Marketing w IAB Polska, komentarze online w serwisach i na kartach Google My Business to kolejny twardy dowód na przenikanie się świata online i offline. – Ma to też aspekt społecznego dowodu słuszności. Im więcej osób ocenia dany sklep, tym większą popularność zdobywa on wśród kolejnych klientów. Duża ilość gwiazdek nieco przeczy tezie, że opinie w Internecie najczęściej wystawiane są przy negatywnych incydentach. Prawdopodobnie w momencie, kiedy nasze dane (login) są publicznie widoczne i odnoszą się do konkretnego sklepu, mamy inną postawę niż przy anonimowych ocenach na forach. Dodatkowo, w dobie rosnącego znaczenie usług głosowych promowanych jako usługa „Asystent Google”, ilość pozytywnych opinii może mieć bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce – wskazuje Tomasz Szulkowski.

O zestawieniu

Ranking został opracowany na bazie ocen sklepów stacjonarnych wystawionych przez użytkowników Google Maps, a dane zebrano w czerwcu br. – Nasza platforma dedykowana jest z jednej strony szeroko pojętej branży retail, a z drugiej użytkownikom poszukującym różnego rodzaju inspiracji zakupowych, promocji czy też konkretnego asortymentu. Rozwój takiego projektu wymaga od nas nieustającej pracy nad poszerzaniem wiedzy o rynku i jego odbiorcach. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się preferencjom zakupowym biorąc pod uwagę dane z usługi Google Maps i zebraliśmy dane dotyczące wszystkich dużych sieci sklepów w Polsce. Dzielimy się tą wiedzą wierząc, że będzie ciekawa i przydatna zarówno dla naszych użytkowników jak też ocenianych sieci i poszczególnych sklepów, którym z pewnością bardzo zależy na budowaniu jak najlepszych relacji i skojarzeń z własnym brandem – mówi Alicja Skrzypczak, Business Development Executive z PLC PL Group (właściciela portalu gazetka-24.pl).