Od 2015 roku obowiązuje w Polsce tzw. ustawa krajobrazowa, na podstawie której samorządy gminne mają możliwość tworzenia i podejmowania własnych uchwał krajobrazowych. Ich celem jest dokładne określenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, jak również standardów jakościowych i rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być one wykonywane. To sposób na uporządkowanie przestrzeni miejskich, pozbycie się m.in. billboardów zasłaniających zabytki i fasady budynków, jak również nielegalnych nośników czy tych, które zagrażają bezpieczeństwu lub burzą ład przestrzenny. Wraz z wprowadzeniem uchwały rozpoczyna się okres przejściowy, kiedy przedsiębiorcy muszą dostosować się do nowych wytycznych. Po jego zakończeniu za nieprzestrzeganie zapisów nakładane są kary finansowe.
Inwentaryzacja 3D i dostosowanie się do zapisów uchwały
Zobacz również
Zweryfikowanie tradycyjnymi metodami wszystkich nośników reklamowych pod kątem zgodności z zapisami uchwały miejskiej, np. w przypadku sieci sklepów czy lokali rozproszonych po całym mieście, nie zawsze jest proste, za to na pewno bardzo czasochłonne. Kluczowa dla realizacji uchwały krajobrazowej może okazać się technologia skanowania laserowego przestrzeni publicznej. To metoda pomiaru alternatywna do tradycyjnych rozwiązań geodezyjnych.
– Wykorzystując mobilny skaner laserowy oraz obrotową kamerę 360, w czasie jednego przejazdu przez miasto, uzyskujemy trójwymiarowy, precyzyjny obraz wszystkich obiektów przestrzeni miejskiej. To sposób na dokładne zinwentaryzowanie wybranych elementów. Powstała dzięki skanowaniu chmura punktów, wraz ze zdjęciami panoramicznymi, umożliwia szczegółowe pomiary i analizy przestrzenne, bez konieczności wielokrotnego wyjścia w teren. Pozwala to na szybką ocenę sytuacji i ułatwia dostosowanie się do nowych wytycznych w celu uniknięcia kar – mówi Krzysztof Wojciechowski, dyrektor rozwoju obszaru Industrial Services w Grupie Impel, i podkreśla, że realizowana jest już usługa skanowania fragmentów przestrzeni Gdańska dla klienta stojącego w obliczu dostosowań do wymogów uchwały.
– Proces weryfikacji obejmuje zarówno skanowanie nośników i kontrolę ich zgodności z uchwałą miejską, jak również utylizację tych nieprawidłowych, tworzenie nowych, poprawnych zamienników oraz ich montaż – dodaje dyrektor Wojciechowski.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Technologia z korzyścią dla przedsiębiorstw, gmin i mieszkańców
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Skanowanie laserowe przestrzeni miejskiej pomaga przedsiębiorcom dostosować się do obowiązujących regulacji zawartych w uchwałach krajobrazowych, z kolei miastom umożliwia prowadzenie kontroli i egzekwowanie zapisów. Dane zebrane podczas jednego przejazdu pomiarowego mogą być wykorzystywane do zdalnego sprawdzenia wielu podmiotów. Taka metoda pomiaru pozwala też na analizę przestrzenną lokalizacji istniejących nośników i zarządzanie krajobrazem gminy poprzez wytyczenie stref o odrębnych regułach i zasadach ekspozycji urządzeń reklamowych. Kolejnym, choć pośrednim, beneficjentem technologii są mieszkańcy i turyści, dla których estetyka przestrzeni publicznej ma coraz większe znaczenie.