W 2015 roku agencje kreatywne z Korei Południowej zgarnęły aż 10 lwów w Cannes Lions International Festival of Creativity. Raz sięgnęły po złoto (w kategorii Cyber), pięć razy po srebro (w kategoriach Mobile, Media i PR) oraz trzy razy po brąz (w kategoriach Direct, Outdoor i Film Craft).
Nagrodzone kampanie:
Zobacz również
Kategoria: Cyber
LOOK AT ME dla Samsung, agencja Cheil, złoto
Kategoria: Mobile
LOOK AT ME dla Samsung, agencja Cheil, srebro (I06. Utility)
LOOK AT ME dla Samsung, agencja Cheil, srebro (C04. Corporate Image & Communication)
SOUTH KOREAN NORTH KOREAN TRANSLATOR dla Dream Touch for All, agencja Cheil/PENGTAI Seoul, brąz
Kategoria: Media Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
MORNING LIKE A KING dla Burger King, agencja Cheil, srebro (A05. Use of Ambient Media: Small Scale)
MORNING LIKE A KING dla Burger King, agencja Cheil, srebro (C07. Retail, e-Commerce & Restaurants)
Kategoria: PR
LOOK AT ME dla Samsung, agencja Cheil, srebro
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kategoria: Film Craft
A MESSAGE TO SPACE dla Hyundai, agencja Innocean, brąz
Kategoria: Direct
A MESSAGE TO SPACE dla Hyundai, agencja Innocean, brąz
Kategoria: Outdoor
A MESSAGE TO SPACE dla Hyundai, agencja Innocean, brąz
Korea Południowa nie zawsze jednak brylowała na festiwalach kreatywności. Pierwsze sukcesy pojawiły się zaledwie kilka lat temu, w 2011 roku. Kiedy zaczynałem swoją karierę jako junior planner, udział w Cannes Lions wydawał się odległą bajką dla kogoś żyjącego w małym kraju, daleko na wschodzie. Co się zatem zmieniło przez ostatnie 5 lat?
W 2011 roku do naszych rąk trafiły iPhone4 i Samsung Galaxy S2. Giganci mediów społecznościowych, tacy jak Facebook, YouTube, czy Twitter byli na kursie wznoszącym, a nasza branża zaczęła głośno mówić o kreatywnej technologii z aplikacji NIKE+, która właśnie trafiła do app store. Tymczasem Cannes Lions zmienił nazwę i stał się festiwalem kreatywności, zamiast reklamy, dodając jednocześnie nowe kategorie, takie jak Mobile czy Cyber & Innovation. Koreańskie agencje, takie jak Cheil i Innocean, w pełni wykorzystały ten macro trend i rozpoczęły polowanie na lwy w nowych kategoriach.
A oto najciekawsze projekty z ostatnich pięciu lat, którym się ta sztuka udała. Część z nich jest Wam pewnie dobrze znana, ale większość będzie dla Was nowością, o ile nie jesteście osobami, które co roku oglądają wszystkie case’y Cannes Lions.
TESCO HOME PLUS – SUBWAY VIRTUAL STORE (2011)
Niestety, muszę przyznać, że ten obraz jest dużo bardziej znany, niż sama marka Cheil. To fenomenalny case z retail i mobile marketingu i został wielokrotnie powtórzony przez firmy z branży retail i FMCG na całym świecie. W Polsce marka Piotr i Paweł zaadaptowała ten pomysł na poznańskich przystankach autobusowych. Piękno tego projektu polega na idei, żeby umożliwić konsumentom zakupy dokładnie wtedy i dokładnie w tych miejscach, w których mają czas na kupowanie, za pomocą smartfonów.
E-MART – SUNNY SALES (2012)
Zaraz po kampanii Tesco Home Plus o innowacje w świecie zakupów postanowił zatroszczyć się E-mart – największa sieć handlowa w Korei Południowej. Ten projekt miał na celu rozwiązanie problemu wahań sprzedaży w porze lunchu i wykorzystywał do tego kod QR oraz… słońce. Pomysł na tę kampanię opierał się na uczynieniu QR kodu (dobrze już znanego) czymś bardzo unikalnym i zabawnym.
MINEWATER – BARCODROP (2012)
Jest wiele kampanii, które mają na celu skłonienie odbiorcy do datku na konkretny cel, jak na przykład “Help, I want to save a life” czy „Bardzo dobre maniery”. Większość z nich skupia się na tym, żeby uczynić akt darowizny możliwie łatwym. „The Minewater Barcodrop” było podobnym case’em, wykorzystującym prostą technologię – dodatkowy kod kreskowy, którego używamy od dekad.
DUNKIN DONUTS – FLAVOR RADIO (2012)
Zwykle nazywam tę kampanię „bardzo dobrze zaplanowaną pułapką zakupową”, która rozpoczyna się od spotu radiowego i aromatu kawy, uwalnianego w autobusie, przez reklamy outdoorowe na przystankach, aż po dogodną lokalizację kawiarni. Jeśli wpadniesz w tę zasadzkę, po prostu nie masz szans nie wejść do Dunkin’ Donuts.
SAMSUNG LIFE INSURANCE – BRIDGE OF LIFE (2013)
Zgadza się. Samsung nie jest tylko producentem elektroniki. Drugim filarem działalności tej grupy są finanse, w tym ubezpieczenia na życie i od pożarów, karty kredytowe itd. Ten projekt nawiązywał do smutnej prawdy o osobach popełniających samobójstwo. Rzeczą, której bardzo potrzebują w takiej chwili jest po prostu rozmowa, bo mają poczucie przeraźliwego osamotnienia. Badania wykazały, że gdyby im to umożliwić, jest bardzo prawdopodobne, że wiele z nich zmieniłoby swoją decyzję. Projekt, który sprawił, że most przemówił nie opierał się na żadnej technologii księżycowej, a na zwykłym czujniku ruchu.
SAMSUNG – LOOK AT ME (2015)
Szczerze mówiąc, zanim nie dowiedziałem się o tym projekcie, nie wiedziałem, że tak wiele osób i ich rodzin zmaga się z problemem autyzmu. Jako ojciec dwóch synów, potrafię sobie wyobrazić, jak bolesna musi być dla mamy niemożność nawiązania kontaktu wzrokowego ze swoim dzieckiem. Smartfony całkowicie zmieniają nasze życie. Zmieniają nasz sposób komunikowania się, słuchania muzyki, prowadzenia samochodów, biegania, a nawet leczenia. Jednak nadal możemy sporo zdziałać dzięki tym małych urządzeniom.
Mam nadzieję, że wraz ze mną dostrzegliście pewną prawidłowość – projekty te wykorzystują technologie, które już od dawna funkcjonują w codziennym życiu ich odbiorców. Wiele z nich łączy kategorie takie, jak retail, digital i mobile dokładnie tak, jak robią to na co dzień współcześni konsumenci. Najistotniejsze jest jednak to, że wszystkie zostały zainspirowane obserwacją ludzi, ich zachowań, potrzeb i zmieniającego się stylu życia.