Raport „Polska na widelcu – zwyczaje żywieniowe Polaków” przedstawia obok postaw żywieniowych, także inne aspekty naszych zachowań kulinarnych. Jednym z wątków poruszanych w opracowaniu są źródła wiedzy i inspiracji, którymi Polacy kierują się w kuchni. Wyniki raportu wskazują, że tematyka kulinarna jest dla polskiego konsumenta atrakcyjna, a różnorodne treści o tej tematyce są chętnie poszukiwane.
Pojawiający się popyt najskuteczniej wykorzystują główne stacje telewizyjne oraz kanały tematyczne. Pod koniec 2012 roku do regularnego oglądania programów o gotowaniu przyznawało się 13 proc. widzów, a 54 proc. poświęcało na nie czas nieregularnie (jednej trzeciej Polaków ta tematyka w ogóle nie interesuje).
Zobacz również
Jednocześnie z deklaracji widzów–respondentów wynika, iż w sumie dwie trzecie z nich dostrzega marki i produkty lokowane w programach (tak, chociaż rzadko 43 proc.; tak, często 20 proc.; tak, zawsze 3 proc.).
Analizując oba wskazania warto więc podkreślić, iż programy kulinarne, ze względu na swoją specyfikę – szerokie możliwości ekspozycji produktów oraz skuteczność w przyciąganiu i utrzymywaniu uwagi widza, stanowią efektywne medium promocyjne, w szczególności dla producentów kategorii FMCG. Agata Czapkowska, autorka raportu podsumowuje: „Oczywiście powinniśmy być świadomi tego, że nie wszyscy, którzy deklarują oglądanie programów kulinarnych, robią to, aby się podszkolić w kuchni. Jednak spośród widzów wspomnianych programów jedynie 17% w ogóle nie przygotowuje posiłków. Resztę audytorium należałoby uznać za atrakcyjną grupę z punktu widzenia działań marketingowych.”
Ranking oglądalności krajowych produkcji o tematyce kulinarnej.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z raportu „Polska na widelcu – zwyczaje żywieniowe Polaków”. Badanie zrealizowane w ramach omnibusa CAPI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 Polaków powyżej 15 roku życia w listopadzie 2012 roku.