Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla OTCF opowiadają Aleksandra Chalimoniuk, dyrektor PR, OTCF i Magda Warchoł, head of marketing, 4F.
Największy sukces w 2021 roku
Aleksandra Chalimoniuk: Ten rok jest dla OTCF rokiem licznych sukcesów, o których mówimy z dużym poczuciem satysfakcji. Ogromnym osiągnięciem były dla nas letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio. W strojach 4F wystąpiło podczas zawodów 8 komitetów olimpijskich i 2 paraolimpijskie a oglądali nas kibice z całego świata.
W 2021 stworzyliśmy osobny projekt Teamwear poświęcony strojom dla drużyn – staliśmy się partnerem technicznym dla kolejnych klubów m.in. siatkarskich i koszykarskich, w tym dla Mistrzów Europy w siatkówce – Zaksa Kędzierzyn – Koźle.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Cały czas umacniamy swoją pozycję za granicą i prowadzimy ciągłą ekspansję na nowe rynki. W grudniu otworzyliśmy pierwszy sklep w Katarze. Sieć sklepów rozwijamy także na Słowacji Ukrainie, w Rumunii, Portugalii czy Chorwacji. Dzięki wszystkim naszym działaniom, pomimo licznych wyzwań związanych ze skutkami pandemii, osiągnęliśmy rekordową sprzedaż wartości ponad 1 mld złotych. To dla nas ogromny sukces.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zostaliśmy marką nr 1 w polskich mediach, zdobywając tytuł TOP MARKA 2021 i deklasując naszą konkurencję. Zainteresowaniem mediów cieszyły się nowatorskie rozwiązania zastosowane w strojach dla olimpijczyków m.in. materiały wyprodukowane z odpadów i z fusów po kawie, lekkie, szybkoschnące i „oddychające”, z wykończeniem hydrofobowym. Z kolei kolekcja sygnowana przez naszych ambasadorów Anię i Roberta Lewandowskich często pojawiała się w stylizacjach influencerów.
Inne sukcesy OTCF zauważone przez media to uruchomienie sieci 4F Spot, wprowadzenie na rynek linii suplementów 4F Fuel oraz partnerstwo techniczne Energa Basket Ligi od sezonu 2021/2022. Wśród sukcesów niewątpliwie należy odnotować debiut 4F na Zalando.
Bardzo ważnym dla nas obszarem działań jest Fundacja 4F Pomaga. W 2021 zbudowaliśmy pierwsze boisko dla szkoły w Sierczy, przeprowadziliśmy akcję rejestracji dawców z szpiku z Fundacją DKMS, a ostatnim zrealizowanym projektem była charytatywna kartka świąteczna z autografem Kamila Stocha. Za zysk ze sprzedaży kilku tysięcy kartek zrealizujemy ferie dla dzieci z domów dziecka już w najbliższe ferie.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
A.C.: Rok 2021 to przede wszystkim dalsze funkcjonowanie w rzeczywistości post pandemicznej.
Dla marek OTCF, obecnych już na 50 rynkach, istotne są nie tylko obostrzenia w Polsce, ale również we wszystkich krajach, w których mamy swoje sklepy. Ciągła potrzeba reagowanie na zmiany, opóźnienia wynikające z problemów w łańcuchu dostaw, przerwy w produkcji czy braki surowców to chyba największe wyzwania, z jakimi musimy mierzyć się obecnie. Warto też dodać, że liczne lockdowny wpłynęły na gwałtowny rozwój kanału e-commerce, którego dynamiczny wzrost znaczenia dla naszej sprzedaży wymógł wzmożone zaangażowanie techniczne, logistyczne i operacyjne.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Magda Warchoł: Zdecydowanie najciekawszą kampanią dla 4F w 2021 r. była kampanii WE MAKE A TEAM, towarzysząca Igrzyskom Olimpijskim w Tokio. W momencie, gdy dowiedzieliśmy się o zamknięciu igrzysk dla kibiców, wiedzieliśmy, że komunikacja tego wydarzenia nie będzie łatwa. 4F jest sponsorem aż 8 komitetów olimpijskich i 2 paraolimpijskich, więc skala kampanii była bardzo duża. Dodatkowe utrudnienie stanowił fakt, że większość zawodów rozgrywała się w nocy naszego czasu. Na szczęście okazało się, że pomimo różnicy czasu kibice bardzo mocno zaangażowali się w igrzyska, nawet jeśli robili to sprzed ekranów telewizyjnych, w godzinach nocnych. Odbiór kampanii był rewelacyjny, a komunikacja organiczna w mediach społecznościowych, dotycząca kibicowania i gratulowania zwycięzcom, pobiła nasze wszelkie rekordy.
Drugą niezwykle ciekawą akcją było stworzenie avatara Roberta Lewandowskiego i uruchomienie wirtualnej przymierzalni. W ramach promocji nowych kolekcji 4F x Robert Lewandowski opracowaliśmy razem z firmą Wearfits wirtualną przymierzalnię, gdzie po wpisaniu własnych wymiarów sylwetki można przymierzyć produkty z kolekcji RL9. Korzystając z osiągnięć technologii, stworzyliśmy avatara Roberta Lewandowskiego, na którym również można zobaczyć całą kolekcję.
Trzecia kampania, która zapisała się mocno w pamięci, to „Unstoppable, together” promująca nową kolekcję treningową 4F x Anna Lewandowska. Motywem przewodnim kampanii były kobiety, wspierające się wzajemnie w dążeniu do bycia lepszą wersją siebie. Istotą kampanii było wykazanie, że wzajemne wsparcie kobiet pomaga im w osiąganiu wyznaczonych przez siebie celów, niezależnie od tego czy są to aspiracje sportowe, zdrowotne czy związane z samorozwojem. Pokazaliśmy kobietom, że nieistotne jest jak wyglądają, jaką mają sylwetkę i co mówią ich social media – jeśli mają swoje wzajemne wsparcie, mogą osiągnąć naprawdę wiele. Do kampanii zaangażowaliśmy obserwatorki Instagrama 4F i AL, które na co dzień ćwiczą z Anią i wzajemnie się motywują.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
M.W.: Szeroko pojęty digital. Nową platformą, na którą marka 4F wchodzi wraz z nowym rokiem to Tik Tok. Widzimy tam ogromny potencjał, głównie dzięki możliwościom, jakie daje twórcom. Zaangażowanie użytkowników na Tik Toku jest ogromne, co z kolei daje świetne podłoże do nawiązania dialogu z obecną tam grupą odbiorców.
Drugim ważnym kanałem będzie Instagram, który może przeżyć swój wielki comeback i odmłodzić swoją grupę użytkowników, głównie w skutek niedawno wprowadzonych zmian, takich jak Reelsy. Formaty wideo od lat cieszą się rosnącym zainteresowaniem, dlatego też spodziewamy się wzrostu popularności tej funkcji na Instagramie.
W związku z dużym przeładowaniem informacjami w digitalu, nie wykluczamy też działań outdoorowych i ambientowych.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
M.W.: Na pewno jeszcze większy wzrost roli mediów społecznościowych oraz budowanie mikrospołeczności.
Trend, który tak naprawdę nie jest trendem, tylko globalną zmianą, to podejście ekologiczne do procesu produkcji, zamykanie obiegu, czy zwiększanie żywotności produktu. W tym obszarze jako marka także mocno się rozwijamy i tuż po Nowym Roku zaczęliśmy wprowadzać strategię odpowiedzialnego rozwoju i aktywnie uczestniczymy w cyrkularnym obiegu odzieży.
Widzimy coraz większą świadomość klienta, nie tylko w obszarach związanych ze zrównoważonym rozwojem, więc autentyczność przekazu marki będzie odgrywała coraz większą rolę.
Budżet na działania digitalowe
M.W.: Planujemy zwiększenie budżetu na działania digitalowe, uwzględniając przy tym nowe kanały.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
M.W.: Pomimo trudności wynikających z pandemii, branża ma się całkiem dobrze. Rynek reklamy online ciągle wzrasta, spodziewana jest ekspansja komunikacji cyfrowej. Popularność wideo online z roku na rok rośnie. Wydatki na media społecznościowe również. Myślę, że jeszcze wiele po-covidowych zmian przed nami, ale patrzę z optymizmem na przyszłość branży.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
M.W.: Głównym celem na kolejny rok to kontynuacja ekspansji na rynkach zagranicznych.
Drugim ważnym celem jest nawiązanie silniejszego dialogu z generacją Z.
Trzecim, celem jest realizacja strategii odpowiedzialnego rozwoju – wprowadzenie zamkniętego obiegu ubrań, a tym samym olbrzymi krok w stronę wprowadzenia eko-rozwiązań zarówno po stronie produktu, opakowań jak i zachowań konsumenckich.
W ramach działań Fundacji 4F Pomaga planujemy wybudować kolejne boiska.