Tesco, Carrefour, Pilos oraz Isana to najczęściej kupowane marki własne. Na kolejnych miejscach znalazły się: TiP (29%), Auchan-logo z kciukiem (21%), Domol (17%), Krakowski Kredens (17%), Auchan-logo z ptaszkiem (16%), Babydream (12%) oraz Quechua (11%). Jedynie 5% respondentów zadeklarowało, że nie kupiło produktów żadnej marki własnej. Na uwagę zasługuje również fakt, że jedynie 1% badanych zapytanych „Które z wymienionych marek określił(a)byś jako marki własne wybranych sieci handlowych?” wybrało prawidłową odpowiedź „wszystkie wymienione marki”.
Zobacz również
Pytania zadane respondentom sprawdzały również ich zwyczaje zakupowe. Wyniki pokazują, że skład (53%) oraz jakość (51%) to czynniki determinujące wybór konkretnego produktu spożywczego. Marka ma znaczenie dla jedynie 28% badanych. Czy jest to dowód na coraz popularniejszy trend „transparentności”, zgodnie z którym konsumenci chcą być świadomi tego co jedzą, a marka produktu jest czynnikiem drugorzędnym?
Odpowiedzi na to pytanie udziela Tomasz Lis, Head of On Board Brand Strategies & Comms:
Chociaż marka własna dla wielu konsumentów jest synonimem kompromisu, to coraz częściej konsumenci uważają, że jest to kompromis dla nich korzystny. W kategoriach, w których sprawdzenie jakości, składu czy funkcjonowania produktu jest stosunkowo łatwe, marki własne odnotowują największy wzrost udziału. Sięganie po marki własne ułatwia konsumentom fakt, że wiele z nich na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurentów tzw. „markowych”. Skład, opakowanie, a często nawet cena nie są już wyróżnikiem. Nie są nim nawet certyfikaty eksperckie czy nagrody konsumenckie. Produkty marek własnych pojawiają się również w górnych segmentach cenowych i oferują „górną” jakość za rozsądną dla tego segmentu cenę. Różnorodność marek własnych sprawia jednak, że konsumenci coraz częściej zaczynają aktywnie poszukiwać informacji na ich temat. Szukają na opakowaniach, w mediach online czy na forach.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie przeprowadzono na potrzeby raportu o postrzeganiu marek własnych różnych kategorii produktowych oraz zwyczajach zakupowych, który zostanie opublikowany w lutym 2014r.
Metodologia badania: Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18.12.2013 – 6.01.2014 metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI). Próba badawcza miała charakter celowy. Do badania zaproszono osoby w wieku od 18 do 68 lat. Zebrano łącznie 1009 w pełni wypełnionych kwestionariuszy. Maksymalny błąd standardowy nie przekroczył 3.2 punktu procentowego dla całej badanej próby. Badanie przeprowadzono na autorskim oprogramowaniu „3S” zintegrowanym z panelem internetowym SW Panel (swpanel.pl)