Według raportu „This Year Next Year, 2025 global end-of-year forecast”, globalne przychody z reklamy wzrosły w 2025 roku o 8,8%, osiągając wartość 1,14 bln dolarów (bez uwzględniania reklamy politycznej w USA). To wyraźna korekta w górę względem wcześniejszych prognoz, które zakładały wzrost na poziomie 7,7%.
Na 2026 rok WPP Media prognozuje dalszy wzrost globalnego rynku o 7,1%, a pięcioletnia skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) ma wynieść 6,3%.
– Tegoroczne dane pokazują w działaniu ‘twórczą destrukcję’: wideo streamingowe kanibalizuje telewizję linearną, retail media przejmują budżety z tradycyjnych kanałów cyfrowych, a AI przekształca tworzenie treści, planowanie mediów i pomiar – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO WPP Media CEE.

Nowy podział rynku: Content, Commerce, Intelligence, Location
Raport WPP Media wprowadza w tym roku nową klasyfikację rynku reklamowego, dzieląc go na cztery obszary:
- Content – social media, telewizja linearna, streaming, audio, prasa, gaming,
- Commerce – retail media, travel services media, financial services media,
- Intelligence – search oraz rozwijający się AI search,
- Location – OOH, DOOH, kino.
Ten podział ma lepiej oddawać rzeczywiste kierunki przepływu budżetów i zmiany w zachowaniach konsumentów.
Świat: content i commerce napędzają wzrosty
W skali globalnej szczególnie dynamicznie rośnie obszar Commerce, który w 2025 roku osiągnie 178,2 mld dolarów, po raz pierwszy przewyższając łączne przychody z reklamy telewizyjnej.
Reklama oparta na treściach (Content) osiągnie w 2025 roku 663,5 mld dolarów (+7,9% r/r), a w 2026 roku wzrośnie do 698,8 mld dolarów.
Najważniejsze wnioski globalne:
- Gaming to najszybciej rosnący kanał reklamy contentowej: +29,5% w 2025 r.,
- Platformy społecznościowe i cyfrowe wygenerują 413 mld dolarów w 2025 r.,
- Telewizja wzrośnie symbolicznie: +0,7% w 2025 r., przy rosnącym udziale streamingu,
- DOOH do 2030 r. będzie odpowiadać za 43,9% przychodów OOH,
- Search (Intelligence) osiągnie 244,9 mld dolarów i 21,4% udziału w rynku.
Europa: solidny wzrost, ale zróżnicowana dynamika
Europejski rynek reklamowy wzrośnie w 2025 roku o 5,8%, osiągając wartość 257,6 mld dolarów. Na 2026 rok prognozowany jest dalszy wzrost o 5,5%.
W latach 2025–2030 najszybciej rosnącymi kanałami w Europie będą:
- Gaming (18,4% CAGR)
- Streaming (14,8% CAGR)
- Retail media (12,2% CAGR)
Jednocześnie rynek pozostaje silnie skoncentrowany – Google, Meta, Amazon, Microsoft i TikTok odpowiadają łącznie za 77% przychodów z reklamy cyfrowej w Europie. Polska znajduje się w gronie najszybciej rosnących rynków, obok Ukrainy, Czech i Irlandii.
Polska: rynek rośnie szybciej niż PKB
WPP Media szacuje, że polski rynek reklamowy wzrósł w 2025 roku o 8,9%, osiągając wartość 18,56 mld złotych. Prognozy na 2026 rok zakładają wzrost o kolejne 6,9%, do 19,85 mld złotych.
Telewizja, mimo wzrostu o 4,5% w 2025 roku, traci udziały rynkowe – jej market share spadł do 31,9%. Z kolei:
- OOH, napędzany przez DOOH, urósł o 8,3%,
- Audio wzrosło o 5,8%,
- Rynek kinowy zanotował wzrost o 9,6%.

AI jako katalizator wzrostu
Raport wskazuje, że sztuczna inteligencja jest jednym z kluczowych motorów zmian w branży reklamowej – zarówno globalnie, jak i lokalnie.
– AI zwiększa efektywność biznesową oraz tworzy nowe firmy zaczynające już całkiem sporo wydawać na reklamę. Branża reklamowa miała tu przewagę, bo integrowała uczenie maszynowe jeszcze przed pojawieniem się generatywnej AI – podsumowuje Izabela Albrychiewicz, CEO WPP Media CEE.