TikTok i FakeNews.pl z kampanią przeciwko dezinformacji

TikTok wdraża nowy projekt zapobiegający rozprzestrzenianiu się szkodliwych treści na platformie. Dzięki współpracy z Fundacją „Przeciwdziałamy Dezinformacji” użytkownicy aplikacji otrzymają praktyczne wskazówki, które pomogą im rozpoznawać fałszywe wiadomości i przeciwdziałać ich rozpowszechnianiu.
O autorze
3 min czytania 2023-03-10

fot. depositphotos.com

TikTok systematycznie realizuje działania związane z przeciwdziałaniem dezinformacji zarówno z poziomu moderacji treści, wdrażania dodatkowych narzędzi i polityk, jak i edukacji użytkowników. Na początku lutego platforma zaprezentowała pierwsze sprawozdanie bazowe dotyczące wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (ang. Code of Practice on Disinformation – COPD), z którego m.in. wynika, że mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji. Całe sprawozdanie zawiera ponad 2,5 tys. danych punktowych z 30 krajów.

Obecnie, realizując także zobowiązania wynikające z COPD, firma we współpracy z FakeNews.pl realizuje nowy projekt w zakresie walki z dezinformacją.

TikTok i FakeNews.pl na rzecz zwalczania fake newsów

– Wspólna kampania z serwisem FakeNews.pl ma na celu promowanie krytycznego podejścia do różnego rodzaju treści, umiejętności analizy informacji i oceny ich jakości. Zapewnimy użytkownikom przydatną wiedzę w zakresie rozpoznawania fake newsów. Wspólnie z naszym partnerem przygotowaliśmy w tym celu na TikToku mini serwis informacyjny, serię edukacyjnych wideo, które będziemy promować przez najbliższe tygodnie, oraz specjalne komunikaty zachęcające do odwiedzenia tych treści i pogłębienia swojej wiedzy. Dodatkowo wszystkim wyszukującym hasła związane z wojną w Ukrainie ukaże się informacyjna grafika odsyłająca do treści stworzonych w ramach kampanii, by zwrócić uwagę na złożoność tego tematu i uczulić na szczególne ryzyko pojawiania się nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd treści. Wierzymy, że zapewnienie dostępu do potrzebnej wiedzy na temat specyfiki fake newsów i sposobów ich szerzenia, jest koniecznym elementem w walce z dezinformacją  – tłumaczy Jakub Olek, head of TikTok public policy and government relations w CEE.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Powiadomienia, filmy i specjalny filtr

W ramach kampanii zaimplementowano na TikToku specjalny filtr w wyszukiwarce (podobnie jak ma to miejsce np. w kontekście COVID-19): w przypadku wyszukiwania haseł nawiązujących do wojny w Ukrainie pojawi się okienko z komunikatem sugerującym zapoznanie się z zasadami oceny treści i odsyłającym do serwisu informacyjnego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W czasie trwania kampanii polskim użytkownikom aplikacji zostaną wysłane powiadomienia push z aplikacji, informujące o akcji i zachęcające do odwiedzenia serwisu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Fundacja „Przeciwdziałamy Dezinformacji” oraz redakcja FakeNews.pl jest zespołem niezależnych ekspertów w zakresie rozpoznawania zmanipulowanych informacji. Celem wspólnego projektu TikToka i serwisu FakeNews.pl jest promowanie umiejętności właściwego korzystania z mediów, krytycznego myślenia i zdolności do kreowania własnej opinii. Za treści edukacyjne odpowiedzialna jest Fundacja „Przeciwdziałamy Dezinformacji” będąca ekspertem w zakresie rozpoznawania zmanipulowanych informacji.

– W czasach rozwiniętej digitalizacji dezinformacja stała się powszechnie wykorzystywanym narzędziem. Wpływanie na nastroje społeczne nigdy nie było łatwiejsze niż obecnie. Bazujące na emocjach i masowo rozpowszechniane fałszywe treści wpływają na nas każdego dnia. Dlatego każdy z użytkowników mediów musi ponownie nauczyć się z nich korzystać tak, by nie paść ofiarą manipulacji. Edukację w tym zakresie wspierać muszą wszyscy, zarówno giganci medialni i technologiczni, jak i administracja publiczna czy organizacje pozarządowe. Nikt jednak nie poradzi sobie z tym problemem, jeśli my sami – zwykli użytkownicy – nie nauczymy się świadomie korzystać z mediów – mówi Karol Orzeł, prezes Fundacji.

W ramach kampanii na kanale FakeNews.pl na TikToku pojawiły się specjalnie przygotowane filmy obrazujące zabiegi często spotykane w przypadku dezinformacyjnych treści: manipulowanie faktami, modyfikowanie materiałów graficznych czy stosowanie narzędzi erystycznych.

@fakenewspl Fałszywe treści rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie – im bardziej emocjonujący nagłówek, tym więcej osób o nim mówi. Pamiętaj, że masz realny wpływ na ten proces. Nie reaguj emocjonalnie, sprawdzaj źródła i czytaj ze zrozumieniem. Dodalibyście_dodałybyście jeszcze coś do naszej listy? #fakenews #fejk #dezinformacja #fałszywetreści #clickbait ♬ Aesthetic – Tollan Kim

Będą one zamieszczone na serwisie informacyjnym oraz promowane w ramach serwisu.

Od czego zacząć?

Walka z dezinformacją wcale nie musi wymagać specjalnych umiejętności. Wystarczy zadać sobie kilka pytań, które mogą pomóc ocenić, czy dana treść jest obiektywna i rzetelna, czy też może realizować jakąś ukrytą agendę.

  1. Czy informacje podane w interesującym nas materiale (zwłaszcza jeśli ma polaryzujący charakter) można potwierdzić w innych niezależnych źródłach? Czy w materiale, który oglądamy/czytamy, jest takie odniesienie?).
  2. Czy dany materiał wywołuje we mnie konkretne emocje (np. złość, wzburzenie, smutek)? Jeśli tak się dzieje, warto potraktować to jako sygnał ostrzegawczy.
  3. Kto jest nadawcą treści? Czy to wiarygodne, bezstronne źródło? A może prezentuje konkretną narrację i może w związku z tym tworzyć treści o jakimś profilu i przekazie?

Profile „Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport otrzymują w popularnej aplikacji oznaczenie „media państwowe”. W ten sposób użytkownicy mają się dowiedzieć, że „treści redakcyjne lub proces decyzyjny podlegają kontroli lub wpływowi rządu”.