fot. depositphotos.com
TikTok systematycznie realizuje działania związane z przeciwdziałaniem dezinformacji zarówno z poziomu moderacji treści, wdrażania dodatkowych narzędzi i polityk, jak i edukacji użytkowników. Na początku lutego platforma zaprezentowała pierwsze sprawozdanie bazowe dotyczące wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (ang. Code of Practice on Disinformation – COPD), z którego m.in. wynika, że mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji. Całe sprawozdanie zawiera ponad 2,5 tys. danych punktowych z 30 krajów.
Zobacz również
Obecnie, realizując także zobowiązania wynikające z COPD, firma we współpracy z FakeNews.pl realizuje nowy projekt w zakresie walki z dezinformacją.
TikTok i FakeNews.pl na rzecz zwalczania fake newsów
– Wspólna kampania z serwisem FakeNews.pl ma na celu promowanie krytycznego podejścia do różnego rodzaju treści, umiejętności analizy informacji i oceny ich jakości. Zapewnimy użytkownikom przydatną wiedzę w zakresie rozpoznawania fake newsów. Wspólnie z naszym partnerem przygotowaliśmy w tym celu na TikToku mini serwis informacyjny, serię edukacyjnych wideo, które będziemy promować przez najbliższe tygodnie, oraz specjalne komunikaty zachęcające do odwiedzenia tych treści i pogłębienia swojej wiedzy. Dodatkowo wszystkim wyszukującym hasła związane z wojną w Ukrainie ukaże się informacyjna grafika odsyłająca do treści stworzonych w ramach kampanii, by zwrócić uwagę na złożoność tego tematu i uczulić na szczególne ryzyko pojawiania się nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd treści. Wierzymy, że zapewnienie dostępu do potrzebnej wiedzy na temat specyfiki fake newsów i sposobów ich szerzenia, jest koniecznym elementem w walce z dezinformacją – tłumaczy Jakub Olek, head of TikTok public policy and government relations w CEE.
Powiadomienia, filmy i specjalny filtr
W ramach kampanii zaimplementowano na TikToku specjalny filtr w wyszukiwarce (podobnie jak ma to miejsce np. w kontekście COVID-19): w przypadku wyszukiwania haseł nawiązujących do wojny w Ukrainie pojawi się okienko z komunikatem sugerującym zapoznanie się z zasadami oceny treści i odsyłającym do serwisu informacyjnego.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czasie trwania kampanii polskim użytkownikom aplikacji zostaną wysłane powiadomienia push z aplikacji, informujące o akcji i zachęcające do odwiedzenia serwisu.
Fundacja „Przeciwdziałamy Dezinformacji” oraz redakcja FakeNews.pl jest zespołem niezależnych ekspertów w zakresie rozpoznawania zmanipulowanych informacji. Celem wspólnego projektu TikToka i serwisu FakeNews.pl jest promowanie umiejętności właściwego korzystania z mediów, krytycznego myślenia i zdolności do kreowania własnej opinii. Za treści edukacyjne odpowiedzialna jest Fundacja „Przeciwdziałamy Dezinformacji” będąca ekspertem w zakresie rozpoznawania zmanipulowanych informacji.
– W czasach rozwiniętej digitalizacji dezinformacja stała się powszechnie wykorzystywanym narzędziem. Wpływanie na nastroje społeczne nigdy nie było łatwiejsze niż obecnie. Bazujące na emocjach i masowo rozpowszechniane fałszywe treści wpływają na nas każdego dnia. Dlatego każdy z użytkowników mediów musi ponownie nauczyć się z nich korzystać tak, by nie paść ofiarą manipulacji. Edukację w tym zakresie wspierać muszą wszyscy, zarówno giganci medialni i technologiczni, jak i administracja publiczna czy organizacje pozarządowe. Nikt jednak nie poradzi sobie z tym problemem, jeśli my sami – zwykli użytkownicy – nie nauczymy się świadomie korzystać z mediów – mówi Karol Orzeł, prezes Fundacji.
W ramach kampanii na kanale FakeNews.pl na TikToku pojawiły się specjalnie przygotowane filmy obrazujące zabiegi często spotykane w przypadku dezinformacyjnych treści: manipulowanie faktami, modyfikowanie materiałów graficznych czy stosowanie narzędzi erystycznych.
@fakenewspl Fałszywe treści rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie – im bardziej emocjonujący nagłówek, tym więcej osób o nim mówi. Pamiętaj, że masz realny wpływ na ten proces. Nie reaguj emocjonalnie, sprawdzaj źródła i czytaj ze zrozumieniem. Dodalibyście_dodałybyście jeszcze coś do naszej listy? #fakenews #fejk #dezinformacja #fałszywetreści #clickbait ♬ Aesthetic – Tollan Kim
Będą one zamieszczone na serwisie informacyjnym oraz promowane w ramach serwisu.
Od czego zacząć?
Walka z dezinformacją wcale nie musi wymagać specjalnych umiejętności. Wystarczy zadać sobie kilka pytań, które mogą pomóc ocenić, czy dana treść jest obiektywna i rzetelna, czy też może realizować jakąś ukrytą agendę.
- Czy informacje podane w interesującym nas materiale (zwłaszcza jeśli ma polaryzujący charakter) można potwierdzić w innych niezależnych źródłach? Czy w materiale, który oglądamy/czytamy, jest takie odniesienie?).
- Czy dany materiał wywołuje we mnie konkretne emocje (np. złość, wzburzenie, smutek)? Jeśli tak się dzieje, warto potraktować to jako sygnał ostrzegawczy.
- Kto jest nadawcą treści? Czy to wiarygodne, bezstronne źródło? A może prezentuje konkretną narrację i może w związku z tym tworzyć treści o jakimś profilu i przekazie?
PS. TikTok uprzedza użytkowników, że materiały publikowane przez TVP są kontrolowane przez rząd
Profile „Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport otrzymują w popularnej aplikacji oznaczenie „media państwowe”. W ten sposób użytkownicy mają się dowiedzieć, że „treści redakcyjne lub proces decyzyjny podlegają kontroli lub wpływowi rządu”.