fot. depositphotos.com
Social media od 15 roku życia
W połowie lutego br. politycy zasiadający w komisji kultury Zgromadzenia Narodowego poparli ustawę, która ma na celu wprowadzenie skutecznej weryfikacji wieku użytkowników social mediów.
Zobacz również
– W 2021 roku 63% dzieci poniżej 13. roku życia miało konto na co najmniej jednej platformie społecznościowej. Jest to naruszenie ogólnych warunków korzystania z głównych platform, o których mowa, zgodnie z którymi rejestracja jest dozwolona od 13. roku życia – argumentował wówczas poseł Laurent Marcangeli.
Po tym, jak zaproponowany projekt ustawy przeszedł przez sesję plenarną i Senat, Francja oficjalnie przyjęła przepisy zobowiązujące platformy społecznościowe do blokowania dostępu do aplikacji dzieciom.
Co się zmieni? Dzieci w wieku poniżej 13 lat nie będą mogły założyć konta w aplikacji TikTok, Instagram, Facebook czy Snapchat. Z kolei użytkownicy w wieku od 13 do 15 lat będą musieli otrzymać zgodę rodziców lub opiekunów prawnych, aby móc uzyskać dostęp do platform.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Grzywna za złamanie nowych przepisów
W związku z nowymi ograniczeniami wiekowymi, platformy mediów społecznościowych staną przed nowymi wyzwaniami. Odtąd serwisy będą musiały wprowadzić niezbędne rozwiązania techniczne pozwalające na skuteczną weryfikację wieku użytkowników oraz zgody ich opiekunów. Francuski minister cyfryzacji informuje, że trwają testy systemu „podwójnej anonimowości”, dzięki któremu potwierdzanie wieku odbywałoby się z zapewnieniem ochrony prywatności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Firmom, które nie dostosują się do nowych zasad, grozi kara w wysokości 1% światowych obrotów.
Social media szkodliwe dla najmłodszych
We Francji średni wiek dzieci, które rejestrują konta na platformach społecznościowych to 8,5 roku. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie dostępu najmłodszych do ogromnych ilości szkodliwych treści w internecie, które nie są odpowiednie dla ich grupy wiekowej. Zdaniem francuskich polityków, ustawa ma uchronić dzieci przed takimi zagrożeniami jak cyberprzemoc, treści pornograficzne, a także „uzależniające sposoby przyciągania uwagi”.
Wśród niebezpieczeństw, jakie czyhają na najmłodszych są również treści promujące niedoścignione kanony piękna. Skalę tego problemu podkreśla marka Dove w swojej komunikacji marketingowej. Niedawno ruszyła kampania społeczna Detox FEEDu, która ma na celu wsparcie nastolatków w odpowiedzialnym korzystaniu z social mediów oraz edukowanie ich rodziców. Marka chce przypominać najmłodszym, jak wiele treści internetowych jest wyidealizowanych lub zmienionych za pomocą filtrów i nowych technologii.
Kolejną inicjatywą wspierającą świadome korzystanie z social mediów jest kampania #TurnYourBack. W kontrze do boomu na nowy filtr upiększający TikToka, Dove ruszyło z akcją promującą naturalne piękno. Tym samym marka przypomina, że używanie takich filtrów może negatywnie wpływać on na poczucie własnej wartości, szczególnie wśród nastolatków.
PS. Maksymalnie godzina dziennie na TikToku
Na alarmujące dane o udziale nastolatków w social mediach odpowiada również TikTok. Serwis wprowadza automatyczny 60-minutowy dzienny limit osobom poniżej 18 r.ż.
PS 2. Francja usunie posty influencerów, którzy reklamowali alkohol
Francuski wymiar sprawiedliwości, na wniosek stowarzyszenia Addictions France, nakazał Instagramowi usunięcie treści influencerów, którzy „nielegalnie reklamują” napoje alkoholowe w social mediach.