TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

TikTok intensyfikuje działania na rzecz zwalczania dezinformacji w Europie

O autorze
2 min czytania 2023-02-10

TikTok przygotował swój pierwszy raport bazowy dotyczący wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (Code of Practice on Disinformation – COPD). Dostarcza on ponad 2,5 tys. danych punktowych na temat egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Raport zostanie opublikowany na wspólnej stronie internetowej wraz z podsumowaniami innych sygnatariuszy kodeksu (kluczowych platform internetowych), umożliwiając porównanie ich podejścia i skuteczności w walce z dezinformacją.

 

Europejski rynek ma dla TikToka kluczowe znaczenie. Na przestrzeni zaledwie czterech lat platforma przeprowadziła tu inwestycje na dużą skalę, zatrudniając tysiące specjalistów, a wokół aplikacji wyrosła społeczność skupiająca ponad 100 milionów użytkowników. Tak szybki rozwój platformy pociąga za sobą konieczność zapewnienia większej przejrzystości działań i zadbania o bezpieczeństwo użytkowników.

W tym celu TikTok kwartalnie raportuje egzekwowanie swoich Zasad Społeczności (Raport Egzekwowania Zasad Społeczności | TikTok Lipiec – Wrzesień 2022), sygnuje samoregulacyjne i dobrowolne kodeksy, np.: dotyczące przeciwdziałaniu dezinformacji czy mowie nienawiści, a także opracował specjalne API (interfejs programowania aplikacji) pozwalający naukowcom i badaczom analizować działanie platformy. TikTok odegrał również ważną rolę w procesie opracowania i współregulacji ulepszonego unijnego Kodeksu praktyk w zakresie dezinformacji.

Jak TikTok walczy z dezinformacją

Od czasu opublikowania nowego kodeksu w czerwcu 2022 r. platforma intensywnie pracowała ze Stałą Grupą Zadaniową Kodeksu i poszczególnymi podgrupami projektowymi, dzieląc się wszelkimi możliwymi danymi dotyczącymi zarówno swojego podejścia, jak i praktyk w tym zakresie. Jest to część bieżących działań mających na celu wdrożenie wymogów aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act – DSA).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pierwsze sprawozdanie bazowe przygotowane przez firmę obejmuje ponad 2,5 tys. danych punktowych zebranych z 30 krajów i dotyczy ostatnich trzech miesięcy 2022 r. Oto kilka najważniejszych punktów:

  • mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji,
  • wskutek regulacji, na mocy których TikTok nie pozwala podmiotom zaangażowanym politycznie na umieszczanie reklam, z serwisu usunięto 191 reklam naruszających tę politykę. Platforma stosuje wielopłaszczyznowe podejście do egzekwowania surowej polityki reklamowej, która w szczególności zakazuje promowania wprowadzających w błąd i nieautentycznych zachowań czy kont,
  • oprócz podejmowania działań mających na celu ochronę społeczności przed szkodliwą dezinformacją, TikTok zdecydował się promować wiarygodne źródła prezentujące informacje na takie tematy, jak Covid-19, Holokaust czy wojna w Ukrainie. Przykładowo, od lipca 2020 r. treści pokazywane w hubie informacyjnym o Covid-19 zostały obejrzane na całym świecie ponad 5 miliardów razy. Z kolei na początku wojny w Ukrainie, aby pomóc użytkownikom w ocenie i podejmowaniu decyzji dotyczących treści, które oglądają online, platforma udostępniła zestaw wskazówek opracowanych wraz z National Association for Media Literacy Education i MediaWise.

Kolejne działania

Władze TikToka podkreślają, że po raz pierwszy mogą zaprezentować tak wysoki poziom szczegółowości dotyczący walki z dezinformacją, jednak zdają sobie sprawę, że jest jeszcze wiele do zrobienia. W najbliższych miesiącach skupią się na kolejnych inicjatywach, które obejmują:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • udostępnienie nowych funkcji bezpieczeństwa w aplikacji, takich jak rozszerzenie listy kont oznaczonych jako treści pochodzące od mediów powiązanych z rządami państw (projekt dotyczy wszystkich krajów UE),
  • dalszą pracę na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z pojawianiem się wprowadzających w błąd informacji na temat trwającej wojny w Ukrainie,
  • rozszerzenie programu weryfikacji informacji na kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego w celu zwiększenia liczby języków objętych programem i ilości sprawdzanych informacji w ogóle,
  • surowsze egzekwowanie zasad wobec dezinformacji w ramach polityk reklamowych.

Opracowanie i wdrożenie Kodeksu praktyk w zakresie dezinformacji jest dla całej branży cyfrowej ważnym krokiem naprzód. TikTok, jako dość nowa platforma, dodatkowo skupia się na wprowadzaniu innowacji w zakresie poszukiwania rozwiązań dla długoterminowych wyzwań branżowych. Co więcej, kontynuuje współpracę z innymi podmiotami w celu zwalczania dezinformacji i promowania autentycznych doświadczeń online dla swojej społeczności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się