Toksyczni influencerzy. Dove wykorzystało deepfake do pokazania szkodliwości „dobrych rad” w social mediach

Toksyczni influencerzy. Dove wykorzystało deepfake do pokazania szkodliwości „dobrych rad” w social mediach
Dove, marka koncernu Unilever, zwraca uwagę na różnego rodzaju kontrowersyjne porady kosmetyczne, które można znaleźć na w social mediach. Takie treści mają szczególny wpływ na nastolatki szukające w sieci informacji o urodzie i dietach.
O autorze
1 min czytania 2022-04-29

Nie jest tajemnicą fakt, że social media wpływają na samoocenę młodych dziewczyn, które wierzą w wyidealizowane wizerunki influencerek i ich „złote rady” dotyczące urody czy diety. Potwierdzają to zresztą  nowe badania przeprowadzonymi przez markę Unilever – połowa wszystkich przebadanych dziewczyn potwierdziła, że media społecznościowe wpływają na to, jak same siebie postrzegają.

Dove postanowiło zmierzyć się z tym problemem w swojej najnowszej kampanii, której celem jest promowanie szerokiej definicji piękna i jednocześnie uczynienie mediów społecznościowych bardziej pozytywnym miejscem w sieci. Głównym punktem kampanii był eksperyment społeczny, który wykorzystywał technologię deepfake, aby ujawnić niebezpieczeństwa związane z toksycznymi poradami urodowymi, które każdego dnia są udzielne w sieci przez „ekspertów”.

Kampania #DetoxYourFeed, stworzona przez Ogilvy, ma na celu zachęcić nastolatków do zdefiniowania własnych standardów piękna i zdystansowania się wobec tego, co mówi się im w w mediach społecznościowych.

W ramach projektu powstał film zatytułowany „Toksyczny wpływ” – widzimy w nim matki i ich nastoletnie córki, które spotykają się, aby porozmawiać o mediach społecznościowych i ich wpływie na życie. W czasie rozmowy pojawia się obok nich ekran, a na nim emitowane jest nagranie z udziałem mam, która udzielają szkodliwych i często przerażających porad kosmetycznych, takich jak zachęcanie do stosowania botoksu i peelingów chemicznych, używania domowych zestawów do wypełniania ust, pomijania posiłków czy nawet piłowania zębów paznokciem plik.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Szybko okazuje się, że wizerunki matek wypowiadające te słowa nie są prawdziwe. Dove wykorzystało technologię deepfake i nałożyło ich twarze na postacie influencerek, które wygłaszały swoje szkodliwe treści w kierunku swoich obserwatorów. Nagraniu towarzyszy odpis: „Nie powiedziałabyś tego swojej córce, ale ona słyszy to w internecie każdego dnia”.

Dzięki ukazaniu takiej perspektywy, matki i ich córki rozpoczynają nową rozmowę – tym razem na temat niebezpiecznych wpływów mediów społecznościowych i nierealistycznych standardów piękna.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Rodzaj toksycznych porad kosmetycznych, z którymi dziś spotykają się dziewczęta w mediach społecznościowych, po prostu łamie serce. Mam tylko nadzieję, że ta praca zapoczątkuje rozmowy, których wszyscy potrzebujemy – powiedział Daniel Fisher, globalny dyrektor kreatywny Unilever. i projekty specjalne w Ogilvy.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reklamie Dove towarzyszą filmy edukacyjne i „Zestaw zaufania” z zeszytem ćwiczeń dla rodziców, opiekunów i mentorów, który ułatwi dorosłym rozpoczęcie rozmowy z młodymi ludźmi o szkodliwości mediów społecznościowych. W dniu 12 maja odbędzie się również bezpłatna wirtualna sesja Q&A z ekspertką ds. kultury Jess Weinerem i psychoterapeutką Nadią Addessi, które udzielą rodzicom praktycznych wskazówek dotyczących problemu poruszonego w kampanii.