Nie jest tajemnicą fakt, że social media wpływają na samoocenę młodych dziewczyn, które wierzą w wyidealizowane wizerunki influencerek i ich „złote rady” dotyczące urody czy diety. Potwierdzają to zresztą nowe badania przeprowadzonymi przez markę Unilever – połowa wszystkich przebadanych dziewczyn potwierdziła, że media społecznościowe wpływają na to, jak same siebie postrzegają.
Dove postanowiło zmierzyć się z tym problemem w swojej najnowszej kampanii, której celem jest promowanie szerokiej definicji piękna i jednocześnie uczynienie mediów społecznościowych bardziej pozytywnym miejscem w sieci. Głównym punktem kampanii był eksperyment społeczny, który wykorzystywał technologię deepfake, aby ujawnić niebezpieczeństwa związane z toksycznymi poradami urodowymi, które każdego dnia są udzielne w sieci przez „ekspertów”.
Zobacz również
Kampania #DetoxYourFeed, stworzona przez Ogilvy, ma na celu zachęcić nastolatków do zdefiniowania własnych standardów piękna i zdystansowania się wobec tego, co mówi się im w w mediach społecznościowych.
W ramach projektu powstał film zatytułowany „Toksyczny wpływ” – widzimy w nim matki i ich nastoletnie córki, które spotykają się, aby porozmawiać o mediach społecznościowych i ich wpływie na życie. W czasie rozmowy pojawia się obok nich ekran, a na nim emitowane jest nagranie z udziałem mam, która udzielają szkodliwych i często przerażających porad kosmetycznych, takich jak zachęcanie do stosowania botoksu i peelingów chemicznych, używania domowych zestawów do wypełniania ust, pomijania posiłków czy nawet piłowania zębów paznokciem plik.
Szybko okazuje się, że wizerunki matek wypowiadające te słowa nie są prawdziwe. Dove wykorzystało technologię deepfake i nałożyło ich twarze na postacie influencerek, które wygłaszały swoje szkodliwe treści w kierunku swoich obserwatorów. Nagraniu towarzyszy odpis: „Nie powiedziałabyś tego swojej córce, ale ona słyszy to w internecie każdego dnia”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dzięki ukazaniu takiej perspektywy, matki i ich córki rozpoczynają nową rozmowę – tym razem na temat niebezpiecznych wpływów mediów społecznościowych i nierealistycznych standardów piękna.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rodzaj toksycznych porad kosmetycznych, z którymi dziś spotykają się dziewczęta w mediach społecznościowych, po prostu łamie serce. Mam tylko nadzieję, że ta praca zapoczątkuje rozmowy, których wszyscy potrzebujemy – powiedział Daniel Fisher, globalny dyrektor kreatywny Unilever. i projekty specjalne w Ogilvy.
Reklamie Dove towarzyszą filmy edukacyjne i „Zestaw zaufania” z zeszytem ćwiczeń dla rodziców, opiekunów i mentorów, który ułatwi dorosłym rozpoczęcie rozmowy z młodymi ludźmi o szkodliwości mediów społecznościowych. W dniu 12 maja odbędzie się również bezpłatna wirtualna sesja Q&A z ekspertką ds. kultury Jess Weinerem i psychoterapeutką Nadią Addessi, które udzielą rodzicom praktycznych wskazówek dotyczących problemu poruszonego w kampanii.