Z danych admonit wynika, że najwięcej w czerwcu na reklamę swoich usług (w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały banki: Millennium (13,8 mln złotych) i mBank (12,7 mln złotych), jednak duża ekspozycja w mediach przekazu reklamowego nie przełożyła się na zwiększenie dyskusji w social media.
Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał BZWBK, co nie przeszkadzało internautom intensywnie dyskutować o marce i jej produktach w sieci (z danych aMI wynika, że w samym czerwcu w internecie ukazało się prawie 5,5 tys. wzmianek na temat banku, co stawia go na pozycji lidera jeśli chodzi o zainteresowanie internautów).
Zobacz również
Interesująco wygląda sytuacja nowych podmiotów oferujących szybkie pożyczki i kredyty. W świadomości internautów wyraźnie istnieje już bowiem Provident – i ta nazwa była wymieniana najczęściej w kontekście pytań o pożyczkę czy kredyt gotówkowy. Zdecydowanie mniej komentarzy, zapytań i wzmianek pojawia się odnośnie Wonga.pl i Vivus – mimo wysokich (odpowiednio 10 i 8,3 mln złotych) wydatków poniesionych na reklamę. Jednak można przypuszczać, że nawet ta niewielka skala dyskusji (odpowiednio ok. 500 i 250 wzmianek w sieci) to właśnie jeden z pierwszych bezpośrednich efektów kampanii reklamowej. Teraz należy na bieżąco obserwować, czy internauci będą kontynuowali wymienianie się informacjami na temat firm oferujących pożyczki, czy skala dyskusji (i w tym np. rekomendacji konkretnego produktu) będzie rosła, czy wręcz przeciwnie – zamilknie wraz z końcem kampanii reklamowej.
Analizie poddano ponad 25 tysięcy wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy TOP 10 głównych reklamodawców z branży finansowej w czerwcu 2013r. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 a 30 czerwca 2013 roku.
Tab.1. TOP 10 finansowych reklamodawców czerwca 2013 r w z uwzględnieniem skali dyskusji na ich temat w internecie
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Podmiot Słuchaj podcastu NowyMarketing |
wydatki reklamowe w prasie i RTV w czerwcu 2013r (wg danych admonit) |
liczba wzmianek online (wg danych aMI Instytutu Monitorowania Mediów) |
Millennium Bank |
13,7 mln zł |
2,1 tys |
mBank |
12,7 mln zł |
2,8 tys |
SKOK |
11,9 mln zł |
4,4, tys |
ING |
11,2 mln zł |
2,8 tys |
Wonga.pl |
10 mln zł |
0,5 tys |
PZU |
9,9 mln zł |
4,8 tys |
Vivus |
8,3 mln zł |
0,2 tys |
Bank Zachodni WBK |
8 mln zł |
5,5 tys |
Visa |
7,5 mln zł |
1,2 tys |
Provident |
6,2 mln zł |
1,4 tys |
źródło: Instytut Monitorowania Mediów