fot. depositphotos.com
Marketing wideo stał się nieodzowną częścią efektywnej strategii. W ubiegłym roku aż 86 proc. firm korzystało z treści wideo w celu zwiększenia świadomości marki, dotarcia do nowych odbiorców i konwersji leadów[1]. Channel Factory, globalna platforma technologiczna wspierająca działania reklamowe marek na YouTube, prognozuje, jakie będą trendy w reklamie wideo w 2023 roku, jakimi działaniami zdobyć przewagę konkurencyjną oraz jak zoptymalizować treści pod kątem preferencji konsumentów.
Zobacz również
Współcześni konsumenci oglądają dziś więcej filmów niż kiedykolwiek i coraz częściej polegają na treściach wideo, aby dowiedzieć się o produktach i markach[2]. Przedstawione przez Channel Factory trendy to kierunek, w którym marki powinny podążać w kwitnącym krajobrazie wideo.
Transkrypcja dźwięku
Jedną z nowości w reklamie wideo jest optymalizacja treści pod kątem cichego oglądania. Według ostatnich badań branżowych, aż 85 proc. użytkowników odtwarza filmy z wyłączonym dźwiękiem, ponieważ treści przeglądają w trakcie podróży[3]. Zmieniające się zachowania i preferencje użytkowników podczas przeglądania wideo powodują, że w rezultacie platformy społecznościowe, takie jak: YouTube, Instagram i Tiktok, wprowadzają funkcje transkrypcji dźwięku.
Aby utrzymać zaangażowanie użytkowników w 2023 roku, marki powinny zoptymalizować materiały wideo do cichego oglądania, wykorzystując w tym celu napisy i instrukcje ekranowe. Przygotowanie filmów do odtwarzania bez dźwięku może również pomóc markom zapewnić bardziej przyjazne doświadczenie dla konsumentów i sprawić, że treści będą dostępne dla szerszej publiczności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Różnorodność przekazów
W tym roku możemy spodziewać się również zmiany zachowań reklamodawców w kontekście bardziej świadomego podejścia do przekazów – rodzaju treści, twórców (różnorodnych i integracyjnych) czy tematyki (wokół zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska). Dane pokazują, że aż 60 proc. konsumentów jest zainteresowanych zakupem od marek, które promują zróżnicowaną tematykę, a także wspierają wartości, z którymi utożsamiają się użytkownicy[4].
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W 2023 roku podejście to będzie korzystne nie tylko dla reklamodawców, ale także dla branży mogącej usłyszeć zróżnicowane głosy.
CTV
Serwisy streamingowe podążają w ślad za Netflixem i wprowadzają subskrypcje wspierane reklamami, co sprawia, że telewizja hybrydowa ma szansę stać się największym przewodnikiem dla reklamy.
Wyjątkową pozycję, jako „nowa” platforma zrodzona w erze cyfrowej, ma YouTube – jedno z najbardziej znanych i najczęściej oglądanych środowisk OTT[5]. Dzięki treściom zarówno krótko- i długoformatowym, które przykuwają uwagę użytkowników, platforma zwiększa interaktywność i zaangażowanie odbiorców.
Krótkie formaty wideo a social media
Media społecznościowe od zawsze zapewniały reklamodawcom bardzo dopasowaną publiczność, wysoki poziom zaangażowania, a co za tym idzie – wysoki wskaźniki interakcji. Facebook, YouTube i Instagram są dziś w czołówce platform, z których konsumenci korzystają i przewidują korzystać również w ciągu najbliższych 12 miesięcy[6].
Oczekuje się, że w 2023 roku marki – za pośrednictwem TikToka, YouTube Shorts i Instagram Reels – będą wykorzystywać krótkie materiały wideo do tworzenia autentycznych, inspirujących i edukacyjnych treści dla swoich odbiorców.
Treści generowane przez użytkowników
Aż 93 proc. użytkowników uważa, że UGC (User-generated content), czyli treści, takie jak referencje czy recenzje związane z marką i udostępniane przez samych klientów, są pomocne przy podejmowaniu decyzji zakupowych[7] – zapewniają one autentyczność i personalizację, której użytkownicy szukają w treściach.
Marki współpracujące z klientami powinny zachęcać ich do udostępniania treści wideo na swoich kanałach mediów społecznościowych. W dłuższej perspektywie content generowany przez klientów może pomóc w budowaniu zaufania[8] i lojalności konsumentów.
Live streaming & social commerce
Live streaming to trend, który konsekwentnie rozwija się od czasów pandemii COVID-19, kiedy marki szukały sposobów na połączenie się z użytkownikami-konsumentami. Dzięki formatom dostępnym na platformach społecznościowych, mogą one podejmować z użytkownikami interakcje w czasie rzeczywistym, również dokonując prezentacji swoich produktów (social commerce).
Dzięki relacjom na żywo marketerzy mogą wzmocnić relacje z klientami, zwiększyć świadomość i dotrzeć do nowych odbiorców.
[1] wyzowl.com/video-marketing-statistics
[2] channelfactory.com/video-consumption-trends
[3] hypebot.com
[4] channelfactory.com/consumer-sentiment-and-conscious-advertising
[5] comscore.com
[6] sproutsocial.com/insights/index
[7] dotcentric.co.uk