Bardzo ważne w codziennej pracy marketera, stratega, osób związanych z reklamą, czy zarządzających markami i produktami, jest nieustanne poszukiwanie inspiracji. Wielu z nas śledzi to, co dzieje się na rynku, jakie powstają nowe produkty, jakie kampanie są realizowane, co zmienia się w zachowaniach konsumenckich czy badaniach społecznych, ale brakuje bardziej syntetycznego ujęcia – próby poskładania oderwanych od siebie informacji w jakąś większą całość, wskazania mikrotrendów i trendów, na które warto zwracać uwagę.
Z takich obserwacji i rozmów z klientami powstał w instytucie Natalii Hatalskiej infuture pomysł na TrendSignals – raporty inspiracyjne, dostarczane na biurko zainteresowanych raz w miesiącu. Przedstawiają one najważniejsze trendy w komunikacji marketingowej. Mają być maksymalnie przydatne w codziennej pracy i być wskazówką i inspiracją do dalszych działań.
Zobacz również
W najnowszym, czwartym już numerze TrendSignals możemy przyjrzeć się komunikacji marketingowej z grupą, która stąpa Millenialsom po piętach i coraz częściej i aktywniej pojawia się na scenie marketingowej – Generacji Z.
Generacja Z
Generacja Z to osoby urodzone po roku 2000, co symboliczne, już w nowym tysiącleciu. To pokolenie nazywane jest wciąż bardzo różnie m.in., iGeneration, Gen Tech, Gen Wii, Net Gen, Digital Natives, Generation Moth, choć najczęściej słyszy się o pokoleniu czy generacji Z. Najstarsi przedstawiciele tej grupy mają po 17 lat i wchodzą powoli w dorosłość. To grupa bardzo trudna do opisania czy zdefiniowania, ale bardzo ważna dla marketerów.
Nigdy nie było pokolenia z większym wpływem na całą rodzinę. Badania Zeno Group (2016) wskazują, że 78% procent rodziców twierdzi, że ich dzieci są bardziej zaangażowane w podejmowanie decyzji zakupowych w ich rodzinie niż oni sami, gdy byli dziećmi. Dzieciom pokolenia Z poświęca się zdecydowanie więcej uwagi, być może też dlatego, że rodziny stają się mniej liczne.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
To pokolenie, które wychowuje się w czasach, w których właściwie nie ma już granic. Mają szansę podróżować z rodzicami właściwie wszędzie (rozwój tanich lotów, szybkich kolei, autostrad). Ludzie są ze sobą w stałym kontakcie dzięki telefonom czy internetowi. Internet, tablety są dla nich czymś tak oczywistym jak inne sprzęty domowe, bo funkcjonują w ich otoczeniu od zawsze. Mają właściwie nieograniczony dostęp do wiedzy czy informacji, wystarczy, że zajrzą do Google. Nie muszą czekać na programy w telewizji, bajki i filmy mogą oglądać w urządzeniach mobilnych zawsze i o każdej porze, na ich żądanie. Średnio w wieku 11 lat dostają swój pierwszy telefon komórkowy. Współczesny świat daje im wiele możliwości wyborów. Co ciekawe, w porównaniu do poprzednich pokoleń, młodzi ludzie częściej zastanawiają się co wybrać, niż w jaki sposób to zdobyć.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oczywiście, nie jest możliwe opisanie przekonań czy wartości całego pokolenia, ale najnowszy TrendSignals spróbuje przyjrzeć się mechanizmom, które już są stosowane. Raport skupia się na przedstawieniu, w jaki sposób obecnie dociera się do grupy, która już dysponuje swoim kieszonkowym, czyli grupy młodszych i starszych nastolatków.
W tym numerze opisanych jest 9 trendów, które widać w kampaniach reklamowych skierowanych do nastolatków w ciągu ostatniego czasu m.in. #Equality/Gender, #GirlPower, #MyFriendInfluencer, #SpeakVisual, #Experience czy #BeingGood. Każdy z trendów jest opisany, zdefiniowany oraz podparty przykładami z rynku, inspirującymi case studies.
Pobierz raport
Raport dostępny jest w subskrypcji 3-, 6- i 12-miesięcznej. Można go zamówić na stronie instytutu. Znajdziemy tam również wersje bezpłatne (dema) wszystkich dotychczasowych numerów.
W poprzednich numerach TrendSignals infuture przyglądało się m.in. trendom w komunikacji marketingowej na przykładzie np. kampanii nagradzanych i wyróżnianych na Festiwalu Eurobest (TS 2/2017) czy festiwalu nowych technologii CES (TS 3/2017)