Najciekawsze akcje/kampanie PR-owe z 2022 roku w Polsce
W 2022 roku miało miejsce wiele świetnych kampanii PR, dlatego wskażę jedynie kilka, które z różnych powodów zapadły mi w pamięć. Jedną z nich jest z pewnością kampania społeczna „LEGO – dziewczynki mogą wszystko”. W obrazowy, prosty, a jednocześnie niezwykle trafny sposób przeciwstawia się stereotypom i pokazuje, jak wielki wpływ na wychowanie dzieci mają przekonania czy uprzedzenia kreowane przez nas – dorosłych.
Bardzo pozytywnie odebrałam również kampanię „Żabka uwalnia czas” oraz wpisującą się w nią kampanię aplikacji Żabka Jush pod hasłem „No i super, że nie macie czasu na zakupy”, które w lekki sposób, z dużą dozą humoru pokazały, jak bardzo wartościową „walutą” jest czas. Dlatego tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na to czy dobrze go wykorzystujemy.
Zobacz również
Wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na PR
Wydarzeniem, które ma ogromny wpływ na całą Europę, jest wojna w Ukrainie, która sprawiła, że wiele firm wycofało się z rynku rosyjskiego.
Nie sposób przejść obojętnie obok niezwykle szeroko zakrojonych działań pomocowych, które po raz kolejny pokazały, że w obliczu wymagającej sytuacji potrafimy się zjednoczyć i zrobić razem dużo dobrego.
Wybuch wojny był momentem, który wywrócił do góry nogami planowane wcześniej kampanie. Wiele z nich zwyczajnie nie nadawało się do realizacji w zakładanym terminie lub okazały się zbyt trywialne w obliczu realiów, w jakich znaleźli się nasi sąsiedzi. Zespoły komunikacyjne musiały więc zająć się ważniejszymi tematami i przedefiniować swoje priorytety.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najciekawsze trendy w PR w 2022 roku
Sustainability – albo szerzej mówiąc – ogromny nacisk na rozwiązania proekologiczne czy minimalizujące negatywny wpływ na środowisko. Niemal w każdym sektorze i w przypadku każdego rodzaju biznesu w kształtowaniu komunikacji marki bierzemy pod uwagę jej działalność w tym zakresie. Co więcej, trzeba być w tym autentycznym, ponieważ klienci wymagają dowodów i są bardzo krytyczni wobec działań greenwashingowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mainstream is dead – pozbawione wyrazu kampanie nastawione na szerokie zasięgi i kierowane do wszystkich odchodzą do lamusa. Teraz liczy się konkretna grupa odbiorców oraz to, jakie są jej potrzeby i problemy. Jeśli marka czy produkt ma swoją tożsamość, to za sprawą autentyczności w działaniu ma dużą szansę na osiągnięcie sukcesu
Culture is the king – komunikacja od dawna była sprzężona z kulturą. W dobie natychmiastowego przepływu informacji, odwołania do bieżących wydarzeń kulturowych mogą znacznie zwiększyć zainteresowanie marką. Jednym z przykładów może być konflikt Shakiry i Pique, w który aktywnie włączyły się marki m.in. Casio. To tylko jedna z wielu natychmiastowych reakcji marek na gorący temat w popkulturze, która pozwoliła jej na włączenie swoich przekazów do szerokiej dyskusji.
Innym przykładem są humorystyczne działania RTM wielu firm i marek nawiązujące często do premier filmowych czy popularnych seriali na NETFLIXie. To także pokazuje, jak ważna jest otwartość, bieżąca obserwacja trendów i wykorzystanie odpowiedniego momentu w popkulturze, czego znakomitym przykładem będzie fenomen popularności Kerfusia zauważony i doskonale wykorzystany przez firmę.
Najważniejsze wyzwania stojące przed PR w 2023 roku
Rok 2023 to rosnąca inflacja oraz ograniczania wydatków przez konsumentów. Z coraz większą uwagą zaglądamy do naszych portfeli i rozważamy konieczność wydawania środków finansowych. W komunikacji z konsumentem musimy mieć na uwadze to, z czym zmaga się on w tym roku, żeby budować narrację dopasowaną do zmieniających się realiów. Z kolei na linii agencja – klient wciąż należy stawiać na jakość i wykwalifikowany zespół, który będzie w stanie zaproponować działania, które przyniosą największe korzyści i będą skuteczne. W momencie, kiedy tak bardzo liczy się optymalizacja budżetów, rozwiązaniem stają się dobrze przemyślane i skrojone do potrzeb działania, dzięki którym przy mniejszym zaangażowaniu środków, jesteśmy w stanie osiągnąć bardzo dobre rezultaty.
W sferze personalnej, liczę na to, że po trudnym czasie pandemii, 2023 rok pozwoli nam kontynuować spotkania face-to-face zarówno z klientami, jak i mediami. Choć w naszej branży praca zdalna ma się świetnie i wiele zespołów korzysta z tego udogodnienia, możliwość zorganizowania warsztatów czy konferencji na żywo daje szersze spojrzenie i nieraz przyspiesza i ułatwia podejmowanie trafnych decyzji oraz budowanie wciąż fundamentalnych w naszej branży relacji.
Autorka: Monika Wiśniowska, account manager, Publicis Consultants