Jak podaje portal pracy Rocketjobs.pl – o ponad 30 proc. spadła liczba ofert pracy na stanowiska związane z copywritingiem w I kwartale 2024 roku (względem analogicznego okresu w poprzednim roku). Szczególne spadki zanotowano w rekrutacjach na takie pozycje jak Content Designer (-90 proc.), Content Writer (-88 proc.) i Copywriter (-64 proc.)2. Trend widoczny jest jednak w całej grupie zawodów związanych z tworzeniem treści i SEO (SEO Copywriter -7,69 proc., Content Marketing Specialist -2,5 proc., SEO Specialist -32,32 proc.).
Dane wydają się potwierdzać obawy pracowników – w raporcie Cpl Poland, justjoin.it i rocketjobs.pl „AI i rynek pracy w Polsce”, zdecydowana większość badanych wskazuje, że obszary, w których AI może wpłynąć na spadek zatrudnienia to głównie tłumaczenia i copywriting (ponad 80 proc. wskazań), a także tworzenie grafik i obsługa klienta (ponad 65 proc. wskazań). Jednocześnie generatywne modele AI, takie jak Chat GPT, zyskują na popularności jako narzędzie do tworzenia treści o różnorodnej tematyce i są już powszechnie używane w pracy kreatywnej – od pisania artykułów, treści postów i reklam, po generowanie dialogów i innych treści marketingowych.
Zobacz również
Większość ekspertów wskazuje, że narzędzia takie jak chat GPT nie są w stanie zupełnie zastąpić osób odpowiedzialnych za tworzenie treści. Generatywne modele nie posiadają zdolności do tworzenia własnych przemyśleń i wniosków. Treści są więc odtwórcze.
– Narzędzia oparte o AI to duża pomoc w pracy copywriterów czy dziennikarzy: przyspieszają one działania związane z tworzeniem treści pod SEO, generowaniem pomysłów, wyszukiwaniem informacji czy streszczaniem materiałów. Dużym przełomem w pracy redakcyjnej jest dla mnie Sonix.AI – program, który dokonuje automatycznej transkrypcji nagranych rozmów na tekst m.in. w języku polskim. Lata temu trzeba było poświęcić kilka godzin na spisanie np. godzinnej rozmowy. Teraz transkrypt mamy w kilkanaście minut i możemy zabierać się za redakcję wywiadu – mówi Joanna Tracewicz, dziennikarka, redaktor naczelna magazynu RocketSpace.pl.
Twórcy treści i copywriterzy dzięki AI są w stanie wykonywać swoją pracę o wiele szybciej i efektywniej. Być może jest to jeden z powodów, dla których rynek nie potrzebuje ich aż tak wielu?
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
1AI i rynek pracy w Polsce, CPL Poland, Just Join IT i Rocketjobs.pl, 2023 r.
2Dane Rocketjobs.pl na podstawie analizy ogłoszeń opublikowanych w okresie styczeń-marzec 2024 r.
Zdjęcie główne: mat. pras.
Słuchaj podcastu NowyMarketing