Trustmate.io: Im bogatsi Polacy, tym chętniej kupują w gorzej ocenianych e-sklepach [RAPORT]

Trustmate.io: Im bogatsi Polacy, tym chętniej kupują w gorzej ocenianych e-sklepach [RAPORT]
Firmy sprzedające w internecie i oceniane nisko, tj. posiadające średnio tylko dwie gwiazdki, są akceptowane blisko cztery razy częściej przez osoby zamożne, czyli takie, które zarabiają powyżej 9 tys. złotych na rękę miesięcznie, niż przez Polaków zarabiających poniżej średniej krajowej, wynika z najnowszych badań TrustMate.io.
O autorze
2 min czytania 2024-12-04

Widoczna jest także tendencja, im osoby bogatsze, tym chętniej kupuje w niżej ocenianych sklepach internetowych. Co jest przyczyną tego stanu? Czy mamy do czynienia z zakupowym paradoksem? 

Dla większości polskich internautów (70,16%) liczą się przede wszystkim zakupy w firmach internetowych, które mają średnią ocenę na poziomie czterech lub pięciu gwiazdek (skala od 1 do 5, gdzie 1 to najniższa ocena). A zatem blisko 3/4 konsumentów nie skorzysta z usług biznesów, która mają mniej niż cztery gwiazdki, wynika z najnowszych badań TrustMate.io. Z kolei firmy, które mają przeciętne oceny, tzn. trzy gwiazdki, są akceptowalne przez 14,03% Polaków. Słabsze oceny, tj. dwie gwiazdki, są dopuszczalne tylko przez jedynie 3,18% internautów wg badań TrustMate.

Źródło: TrustMate.io; badanie zrealizowane na zlecenie TrustMate przez UCE Research w X 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków.

I jest to generalna zasada, obowiązująca dla całej badanej populacji. Zresztą wyniki polskich badań są zbieżne do globalnych statystyk. Jak wynika bowiem z badania BrightLocal’s Local Consumer Review Survey dotyczącego zakupów na świecie wynika, że 57% konsumentów skorzysta z usług firm, tylko wówczas kiedy mogą się one poszczycić czterema lub więcej gwiazdkami.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Źródło: TrustMate.io; badanie zrealizowane na zlecenie TrustMate przez UCE Research w X 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków.

Źródło: TrustMate.io; badanie zrealizowane na zlecenie TrustMate przez UCE Research w X 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy bogatsi klienci chętniej kupują od biznesów ze słabymi ocenami?

Blisko 1. na 5. Polaków (17,6%), którzy zarabiają powyżej 9 tys. złotych na rękę miesięcznie,  podejmuje pozytywną decyzję zakupową dla firm ocenianych na trzy gwiazdki. Z kolei, dla osób, które zarabiają w przedziale od 1,0 tys. do  2,99 tys. złotych, ocenę trzy gwiazdki przy zakupie akceptuje jedynie 1. na 8. zakupowiczów (13,0%), wynika z badań TrustMate.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: TrustMate.io; badanie zrealizowane na zlecenie TrustMate przez UCE Research w X 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków.

Dwie gwiazdki, są akceptowane tylko przez 1,9% badanych, którzy zarabiają 1,0 tys. – 2,99 tys. zł oraz 1,5% respondentów zarabiających w przedziale 3,0 tys. – 4,99 tys. zł. Wśród zamożnych rodaków, tj. tych, które mają ponad 9 tys. zł miesięcznie dochodów netto, sklepy z dwoma gwiazdkami akceptuje aż 5,9% badanych. A zatem 2. gwiazdki, są akceptowane blisko cztery razy częściej przez lepiej zarabiających Polaków niż tych, którzy zarabiają poniżej średniej krajowej, wynika z najnowszych badań TrustMate.io.

Źródło: TrustMate.io; badanie zrealizowane na zlecenie TrustMate przez UCE Research w X 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków.

Z badań TrustMate wynika, że im Polacy zarabiają więcej, tym ich skłonność do ryzyka zakupowego rośnie. A to oznacza, że są otwarci na testowania sklepów z niższą oceną, bowiem nietrafione zakupy, nie będą dla nich oznaczały dużych kłopotów, np. finansowych. A często, te gorzej oceniane sklepy oferują dodatkowe benefity, bo chcą się w jakiś sposób wyróżnić i dzięki temu przyciągnąć do siebie klientów. Często oferują np. dodatkowe rabaty, promocje lub niższe ceny. Takie podejście zamożnych Polaków, nie oznacza, że postępują nieracjonalnie. Bo jak pokazują badania TrustMate, w zdecydowanej większości realizują zakupy przede wszystkim (69,1%) w firmach ocenianych na cztery lub więcej gwiazdek. Jednak ich akceptacja dla ryzyka jest po prostu na wyższym poziomie.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie TrustMate.io przez firmę badawczą UCE Research, na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków, w X 2024 r., metodą CAWI.

PS Polskie e-sklepy – popularność rośnie wraz z liczbą dłużników [RAPORT]