TVP „tubą propagandową”? Okazuje się, że państwowe spółki najwięcej na reklamę wydały w konkurencyjnej stacji

TVP „tubą propagandową”? Okazuje się, że państwowe spółki najwięcej na reklamę wydały w konkurencyjnej stacji
Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, w pierwszych trzech kwartałach 13 największych firm państwowych na reklamy w kanałach Telewizji Polsat przeznaczyło 196,3 mln zł, a w samej Telewizji Polskiej – 180,3 mln zł. Który kanał najwięcej zarobił dzięki spółkom skarbu państwa?
O autorze
1 min czytania 2021-10-14

Zarówno polityczna opozycja, jak i zwykli odbiorcy programów telewizyjnych, coraz częściej zarzucają Telewizji Publicznej to, że zbyt agresywnie propaguje myśli partii rządzącej. Zarzuty dotyczą przede wszystkim programów informacyjnych, które zdaniem wielu osób pokazują nieprawdziwą sytuację w kraju i podkreślają tylko te wartości, które są bliskie politykom partii rządzącej.

Jednak warto wiedzieć, że nie tylko kanały informacyjne mogą być takim medium wspierającym partię polityczną. Równie silny przekaz (przy tym bardziej zawoalowany) mogą mieć emitowane w stacji reklamy. Dlaczego? Nie jest tajemnicą, że spółki skarbu państwa zazwyczaj popierają aktualną władzę – jeśli będzie się je pokazywać częściej i intensywniej w różnego rodzaju spotach, można dzięki temu narzędziu budować historię związaną ze stabilną gospodarką i silnym państwem.

Widzowie nie powinni się dziwić, że w TVP można oglądać takie reklamy – jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, analizowane przez nich spółki (łącznie 20, w tym m.in. Tauron, Enea, Orlen, Grupa Lotos) w okresie od stycznia do września tego roku wydały na reklamę w Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2 i kanałach tematycznych TVP) łącznie 180,27 mln zł.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dziennikarze portalu prześledzili jednak, że nie był to największy wydatek państwowych firm, jeśli chodzi o reklamę w telewizji. Spoty w Polsacie i kanałach tematycznych z tej grupy wyniosły w trzech kwartałach bieżącego roku aż 196,31 mln zł (ok. 3% mniej niż rok wcześniej). Co ciekawe na reklamę w TVN spółki skarbu państwa nie wydały nic – jedynie w tematycznych kanałach Grupy TVN w tym roku przeznaczono na promocję 252,3 tys. zł.

Natomiast w samym TVP reklamy państwowych firm kosztowały 116,86 mln zł, co oznacza znaczny wzrost w skali roku (wcześniej 94,56 mln). Zdaniem eksperta wypowiadającego się na łamach Wirtualnych Mediów, w 2020 roku udział TVP w wydatkach firm wyniósł aż 48%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dokładną analizę wydatków firm państwowych na reklamę w telewizji znajdziecie na stronie Wirtualnemedia.pl.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się