Intensywność tej konsumpcji dynamicznie wzrasta, głównie dzięki nowoczesnym urządzeniom z dostępem do sieci.
W maju 2014 r. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, realizując założone cele statutowe, wśród których jedno z głównych miejsc zajmuje edukacja, zrealizował już po raz drugi projekt badawczy pod nazwą „TV+WWW = razem lepiej”. W trakcie spotkań Grup Roboczych organizacji, jednym z wiodących tematów była już od dawna synergia Internetu z mediami tradycyjnymi. Pierwotną inspiracją badania było opracowanie ‘TV & Online: Better Together’ przygotowane w 2008 roku przez IAB UK oraz thinkbox.tv. IAB Polska zaadaptował model badawczy po raz pierwszy już w roku 2011. Dynamiczny rozwój rynku online i TV spowodował, że po kolejnych 3 latach zdecydowano się powtórzyć badanie.
Zobacz również
Badanie pokazało, jak bardzo zmienił się nowoczesny konsument treści i jak można skutecznie do niego trafić. Wynikło z niego między innymi, że 83% internautów to tzw. multi-screeners – czyli osoby, które korzystają z kilku ekranów jednocześnie. Zdecydowana większość z nich (79% wszystkich internautów) to osoby, które współ-konsumują telewizję i internet.
Analiza porównawcza TV i WWW wskazuje na uzupełniający charakter wykorzystania tych nośników. TV jest konsumowana bardziej pasywnie, w celach rozrywkowych, podczas gdy WWW aktywnie, bardziej w celach informacyjnych. Jedynie nieznaczny odsetek internautów podczas współ-konsumpcji koncentruje się wyłącznie na jednym nośniku. Telewizja jest medium tła podczas aktywności online albo staje się inspiracją do aktywności w sieci.
Komplementarny charakter współ-konsumpcji internetu i telewizji potwierdzają także dane dotyczące intensywności kontaktów z mediami. Wykorzystanie zasobów sieci wzrasta, a TV jest wśród internautów wciąż powszechna i oglądana regularnie, podczas gdy popularność pozostałych klasycznych mediów mocno spada. Obserwując trendy rynkowe – w szczególności rosnącą liczbę użytkowników smartfonów I tabletów – należy spodziewać się dalszej dynamicznej ekspansji zachowań wielo-platformowych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O BADANIU:
Badanie zrealizowano w dniach 6-31 maja 2014 na próbie N=4742 internautów w wieku 15+. Próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz częstotliwość korzystania z sieci. Pomiar zrealizowały: Laboratorium Interaktywnych Technologii w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym oraz Polskie Badania Internetu (OPI). Ankiety przeprowadzoną za pomocą internetowych kwestionariuszy (CAWI). Zaproszenia były wyświetlane na przestrzeni reklamowej partnerów badania obejmujących zasięgiem 100% polskich internautów: AdVice, Goldbach Audience, Grupa Gazeta.pl, Grupa Wirtualna Polska, IDMnet, Interia, Onet.