W założeniach Facebook zakładał, że ma służyć utrzymywaniu kontaktów ze znajomymi. Twitter został natomiast stworzony po to, byśmy byli na bieżąco z informacjami. Te dwa odmienne podejścia do mediów zobowiązują nas, aby odpowiednio dopasowywać komunikację do potrzeb użytkowników Twittera i Facebooka.
Facebook po kilku metamorfozach stał się potężną machiną reklamową. Co więcej, ze swoimi działaniami reklamowymi wcale nie jest odkrywczy: reklama kontekstowa, dopasowanie grupy celowej, promowane treści, gry reklamowe, oferty i teraz jeszcze prezenty dla znajomych. Niestety dla marketerów Facebook ogranicza możliwość konwersacji z Klientami. Ta jest możliwa wyłącznie na dwa sposoby:
Zobacz również
- Reklama – reklamę może kupić każdy. Jej skuteczność w zależności od przekazu jest różna. Jak bardzo jest ona skuteczna może świadczyć fakt, że General Motors wycofał swój budżet reklamowy z Facebooka i pozostawił jedynie fan page’e.
- Wywoływanie rozmów z fanami, którzy polubili nasz fan page i tylko z nimi. Facebook ogranicza możliwość wejścia w dyskusję z każdym, kto nas wywoła do tablicy. Oczywiście możemy tworzyć fake’owe profile użytkowników, ale nie idźcie tą drogą. Jako użytkownicy nie chcemy w naszych dyskusjach widzieć przedstawicieli handlowych, marek, pośredników, o ile sami nie podejmiemy próby kontaktu z oficjalnymi przedstawicielami firmy.
Jest to prosta analogia do pokoju, do naszego mieszkania, w którym chcemy widzieć tylko te osoby, które zaprosiliśmy. Dlatego wszelkie ulotki, reklamy, domokrążców pozostawiamy za bezpiecznie zamkniętymi drzwiami.
Podstawową różnicą pomiędzy Facebookiem a Twitterem jest to, że marka występuje na Twitterze na równych prawach z użytkownikami i każdy może odezwać się do każdego. Jest to diametralna różnica, która zmusza do innego podejścia przedstawicieli marek. Już samo zrozumienie tego, że inaczej reagujemy, gdy pisze do nas marka, niż gdy pisze do nas Pani „X” z działu obsługi, pokazuje siłę tego medium. Twitter dzięki temu, że związał swoje podstawy z informacją i jej poszukiwaniem, daje większe pole do popisu marketerom. Wymaga to jednak większego skupienia i pracy u podstaw, byśmy nie stali się tymi, którzy są omijani z daleka.
Warto przypatrzeć się działaniom @Samsung_polska by zobaczyć, jak czytelną i skuteczną konwersację marka prowadzi na Twitterze. Takiej możliwości na pewno nie ma na Facebooku, gdzie nasz dialog jest jednokierunkowy, dopóki ktoś się do nas sam nie odezwie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jakie możliwości daje nam Twitter:
Uczestnictwo w wartościowych dyskusjach
Twitter to strumień nieustająco płynącej informacji, z której możemy wyłowić te, które nas interesują. Twitter pozwala być na bieżąco z liderami opinii w Twojej dziedzinie i włączać się do dyskusji. Tym samym budujesz świadomość swojej marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Słuchanie każdego głosu w interesującym nas temacie
Użyj wyszukiwarki Twittera, by być na bieżąco ze wszystkimi tweetami, zawierającymi interesujący Cię temat. W tym przypadku warto pomyśleć również o skorzystaniu z gotowych rozwiązań, które pozwalają monitorować wszystkie komunikaty SocialMedia, np. takich jak Brand24. Monitorowanie i udzielanie się w danym temacie pozwala budować pozycję jako eksperta, lidera opinii. Twitter pozwala również, dzięki oznaczaniu #tematów wiadomości (wystarczy dodać znak # przed słowem oznaczającym temat), przejmować nad nimi kontrolę. Odpowiednie wprowadzenie znacznika tematu do dyskusji buduje odpowiednie skojarzenia pomiędzy marką a tematem.
Udzielanie odpowiedzi na wszystkie interesujące nas tweety
Twitter to potężne narzędzie, które pozwala w każdej chwili włączyć się do dyskusji. Tym samym mamy wiele możliwości, aby wykorzystać ten niczym nieograniczony potencjał:
- możemy odpowiadać na zapytania handlowe, np. jaki telefon kupić iPhone5 czy SG III lub gdzie kupić komputer. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś na takie pytania odpowiadał. Przecież zostało ono zadane do wszystkich użytkowników Twittera. Również Ty możesz na nie odpowiedzieć, zapraszając użytkownika do siebie;
- możemy odpowiadać na każdą zaczepkę dotyczącą naszej marki, np. mój telefon się zepsuł – możemy pomóc rozwiązać ten problem i zdobyć kolejnego zadowolonego klienta;
- możemy polecić danego użytkownika lub polecić jego tweeta, tym samym pokazując, jak jest dla nas ważny. Nic nie działa tak, ego jest na takie pochwały bardzo wrażliwe 🙂
Wywołanie dowolnego użytkownika
Twitter jako medium odpowiadające standardom HydeParku pozwala wywołać każdego użytkownika do dyskusji. Wystarczy, że użyjemy znaku @ przed nickiem danego użytkownika, by dowiedział się, że chcemy z nim porozmawiać. Oczywiście nie jesteśmy w stanie zmusić go do odpowiedzi, ale dobrze skonstruowana zaczepka może przynieść bardzo ciekawą rozmowę.
Reklama
Reklama w Twitterze to dość nowy temat, który dopiero w 2011 roku został uruchomiony i daje kilka możliwości.
- Promowane tweety
Możemy promować nasz tweet, który pojawi się u każdego użytkownika, który mieści się w zakresie tematycznym przez nas zdefiniowanym. Jest to próba kontekstowego wyświetlenia reklamy.
- Promowany trend
Trendy wskazują na najpopularniejsze tematy, poruszane aktualnie na Twitterze. Tym samym poprzez promocję możemy wypozycjonować nasz temat na pierwsze miejsce, jako promowany trend. Jest to rozwiązanie opłacalne w momencie, gdy jest częścią zintegrowanych działań promocyjnych, jako wsparcie większej kampanii.
- Promowane konto
Na Twitterze, jak i w innych sieciach społecznościowych, im więcej fanów, w tym przypadku followersów posiada marka, tym wydaje się to być cenniejsze. Tutaj również możemy wykorzystać mechanizmy reklamowe, które pozwalają promować nasze konto pośród użytkowników Twittera.
Rozwiązanie reklamowe są najprostsze i nie są aż tak angażujące, jak rozmowa z użytkownikami. Dlatego warto je wykorzystywać jako wsparcie a nie podstawę działań.
Na Twitterze, jak i w innych serwisach społecznościowych, należy postawić na jakość, a nie na liczbę kontaktów. Tym samym warto uciekać od CTR w kierunku CR, gdyż to właśnie ten wskaźnik jest najistotniejszy dla wyniku ekonomicznego firmy, a CTR jest istotny jako wsparcie raportów działów marketingu dla prezesa 🙂
W kolejny, artykule chciałbym pokazać kilka skutecznych kampanii z wykorzystaniem Twittera.
Rafał Janik – Właściciel Wydawnictwa Thinkmedia, Dyrektor Ds. Rozwoju i Marketingu – Grupa Netshare (Grupa Cyfrowy Polsat)
Z internetem związany od lat 90-tych ubiegłego wieku. Specjalista w zakresie mediów internetowych, marketingu i e-commerce. Odpowiada za rozwój serwisów stowarzyszonych w grupie Netshare należącej do Grupy Cyfrowy Polsat. Prowadzi własne wydawnictwo Thinkmedia skierowane do ludzi branży internetowej. Celem jest przeniesienie na polski rynek najciekawszych tytułów branżowych z US.