Uber kontynuuje swój pionierski na rynku program fizycznej weryfikacji kierowców. Od połowy grudnia, firma jako pierwsza w Polsce uruchomiła proces, w którym kilkuset kierowców tygodniowo musiało odwiedzić Centrum Wsparcia w Warszawie. W lutym Uber otworzy kolejne punkty weryfikacji w Krakowie i Poznaniu, a w kolejnych miesiącach uruchomi proces weryfikacji w pozostałych miastach. Pierwsze efekty już widać, a sami kierowcy oceniają to przedsięwzięcie bardzo pozytywnie.
Uber nieustannie działa na rzecz podniesienia standardów bezpieczeństwa na swojej platformie oraz w całej branży. Dlatego firma, jako pierwsza w Polsce, wdrożyła program fizycznej weryfikacji kierowców, a także opublikowała szereg postulatów mających na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w sektorze taxi.
Zobacz również
– Proces osobistej weryfikacji kierowców to duże wyzwanie logistyczne, ale wierzymy, że nasze działania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa w przejazdach. Pierwszy etap idzie nam bardzo sprawnie. W Warszawie na początku zapraszaliśmy do Centrum Wsparcia Kierowców około dwustu kierowców tygodniowo, a teraz jesteśmy gotowi zwiększyć tę liczbę trzykrotnie. Ten proces, choć długotrwały, jest na pewno efektywny. Weryfikacja osobista, fizyczna wszystkich kierowców to nasz cel i cieszymy się, że inni też dostrzegają taką potrzebę – mówi Marcin Konrad Moczyróg, dyrektor regionalny Uber CEE.
Weryfikacja tożsamości oraz dokumentów
W ramach weryfikacji kierowcy są zapraszani do biura, by okazać niezbędne dokumenty. Jeśli nie stawią się w wyznaczonym terminie, ich dostęp do konta zostaje zablokowany (nie mogą realizować przejazdów) do momentu przedstawienia dokumentów osobiście i zweryfikowania ich przez pracownika Uber. Oryginalność dokumentów Uber sprawdza wykorzystując m.in. specjalistyczne urządzenia stosowane między innymi na lotniskach. Nieprawidłowości są natychmiast zgłaszane na policję.
– Nasza współpraca z firmą Uber ma charakter dwukierunkowy. Kontaktujemy się z przedstawicielami firmy kiedy mamy wątpliwości dotyczące danych użytych do rejestracji w aplikacji Uber, autentyczności dokumentów, którymi posługują się kierowcy czy też w celu identyfikacji kierowców dopuszczających się czynów zabronionych. Przedstawiciele firmy natomiast zgłaszają nam wszelkie ujawnione przez siebie nieprawidłowości a my wyciągamy konsekwencje prawne wobec osób, które popełniły konkretne przestępstwo. Dzięki takiej współpracy w okresie ostatnich 2 miesięcy z art.270 kodeksu karnego postawiono zarzuty dwóm osobom. To wszystko pokazuje wyraźne, że kierowcy nie mogą czuć się bezkarni a tego typu kontrole są potrzebne i będą kontynuowane – mówi podinspektor Robert Szumiata, oficer prasowy komendanta rejonowego Policji Warszawa I.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dodatkowo kierowcy mają wykonywane zdjęcia na unikalnym tle, które następnie są dodawane do konta kierowcy na platformie oraz wykorzystywane podczas weryfikacji tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Więcej punktów i dalsza współpraca z Policją
Po udanym wdrożeniu w Warszawie, Uber jeszcze w lutym otworzy kolejne punkty osobistej weryfikacji kierowców w Krakowie oraz w Poznaniu. W najbliższym tygodniu firma przeprowadzi także kolejny warsztat dla Komendy Głównej Policji, w ramach którego funkcjonariusze spotkają się z oficerem łącznikowym z zespołu ds. bezpieczeństwa publicznego (public safety response team/PSRT), który w firmie Uber odpowiada wyłącznie za współpracę z organami ścigania.
Fizyczna weryfikacja kierowców to jeden z postulatów Uber na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa całej branży. Pozostałe zostały zawarte w raporcie „Kierunek: Bezpieczeństwo” przygotowanym we współpracy merytorycznej z: Zespołem Doradców Gospodarczych TOR, Fundacją Centrum Praw Kobiet oraz Stowarzyszeniem Partnerstwo na Rzecz Bezpieczeństwa Drogowego. Należą do nich m.in.:
- wprowadzenie Karty Standardów Ochrony Pasażerów i Kierowców,
- stworzenie systemu elektronicznej jednolitej ogólnokrajowej licencji taxi,
- możliwość wymiany informacji o kierowcach pomiędzy pośrednikami (platformami).