Lada dzień w życie wejdą znowelizowane przepisy Ustawy o Transporcie Drogowym. Jednym z założeń była możliwość rozliczania przejazdów za pomocą aplikacji mobilnej podłączonej do tzw. kasy wirtualnej. Dostawcy rozwiązań fiskalnych od miesięcy pracują nad odpowiednim rozwiązaniem dla branży transportowej. Uber ogłosił dziś, że rozwiązanie, które rozwija z firmą Elzab, weszło w fazę testów rynkowych z partnerami.
Jedną z najbardziej docenianych przez użytkowników cech aplikacji Uber są płatności bezgotówkowe. Firma od samego początku postawiła na łatwość w użytkowaniu i przejrzystość płatności. Pasażerowie nie tylko z góry znają kwotę, którą będą musieli zapłacić za przejazd, lecz także po każdym kursie otrzymują rachunek w formie elektronicznej, na podany wcześniej adres email, a wchodząc na swoje konto w aplikacji mogą pobrać fakturę z każdego kursu. Rozwiązanie e-fiskalizacyjne wpisuje się więc w podejście firmy stawiające w centrum użytkownika, jego wygodę i bezpieczeństwo, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej przejrzystości podatkowej wszystkich transakcji dokonywanych na platformie.
Zobacz również
Do stworzenia odpowiedniego rozwiązania Uber wybrał zaufanego partnera, firmę Elzab, która wprowadzała w polskie realia kasy fiskalne i może poszczycić się ogromnym doświadczeniem w tej dziedzinie. W pracach nad kształtem kasy wirtualnej dedykowanej dla branży transportowej, Uber i Elzab konsultują rozwiązanie ściśle z Ministerstwem Finansów oraz Głównym Urzędem Miar, który certyfikuje rozwiązania.
– Projekt kasy wirtualnej dla przewoźników, nad którym współpracowaliśmy przez ostatnie miesiące z firmą Uber to bez wątpienia innowacyjne rozwiązanie nie tylko w skali kraju, ale także na tle innych państw w Europie. Ponieważ na rozwiązanie e-fiskalizacyjne czeka cała branża przewozowa, zdawaliśmy sobie sprawę, jak ważne jest, by było ono nie tylko niezawodne, bezpieczne i dostosowane do potrzeb przedsiębiorców, ale przede wszystkim, spełniało wymogi określone w Ustawie oraz tym samym przyczyniało się do zabezpieczenia interesu skarbu państwa – mówi Jan Siwy, dyrektor Działu Badawczo Rozwojowego, Elzab S.A.
Uber jako pierwsza na rynku platforma do zamawiania przejazdów rozpoczęła proces testów prototypowego rozwiązania kasy wirtualnej z przedsiębiorcami. Pierwsze urządzenia służące testom trafiły już do wybranych partnerów. W fazie pilotażowej, kursy wykonane przez przewoźników z wykorzystaniem aplikacji Uber zostaną przekazane do prototypowej kasy wirtualnej, co umożliwi partnerom automatyczne wystawienie testowego paragonu w postaci elektronicznej, który zostanie dostarczony m.in. do testowego systemu Ministerstwa Finansów. Etap pilotażowy e-fiskalizacji ma zagwarantować jej sprawne i skuteczne wdrożenie w fazie docelowej, kiedy to prototypowe rozwiązanie zostanie dostosowane do pełni wymogów wynikających z certyfikacji kasy wirtualnej. Uber i Elzab spodziewają się certyfikacji w najbliższych tygodniach.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Wraz z uruchomieniem programu pilotażowego, jesteśmy bliżej zapewnienia trwałego i certyfikowanego rozwiązania e-fiskalizacyjnego. Dzięki udanej współpracy z firmą Elzab, jesteśmy już bardzo blisko naszego celu, a testy w rzeczywistych warunkach pomogą nam wykluczyć ewentualne problemy. Zdajemy sobie sprawę, że e-fiskalizacja rynku przewozów to proces i tak jak cała branża będziemy wspierać partnerów, by przeszli go możliwie najsprawniej – mówi Michał Konowrocki, dyrektor zarządzający Uber Polska Sp z o.o.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pilotażowe rozwiązanie Uber Poland i Elzab jest zwieńczeniem wielu miesięcy pracy nad dostosowaniem do nowych wymogów wynikających z nowelizacji ustawy. Jednym z nich, niezbędnym, by legalnie świadczyć usługi, było realizowanie pośrednictwa w przewozie osób przez polską spółkę, z czego wynikają konsekwencje podatkowo-prawne dla pośredników. O podjętych w tym celu działaniach firma informowała jeszcze we wrześniu tego roku. W ramach konsekwencji prawno-podatkowych platformy takie jak Uber są zobowiązane do odprowadzania podatku VAT i CIT od usług pośrednictwa realizowanych w Polsce, rozumianych w sposób kompleksowy – zarówno jako przekazywanie zleceń kierowcom jak i udostępnianie im w tym celu aplikacji.