Bezpieczeństwo leży w DNA Ubera. Dlatego od początku działalności firma wprowadziła szereg funkcji bezpieczeństwa wewnątrz aplikacji, a także w ciągu ostatnich kilku lat nawiązała współpracę z wieloma lokalnymi organizacjami pozarządowymi, których celem jest przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet oraz wsparcie osób dotkniętych nadużyciami.
Driving Change to ogłoszone w 2017 r. zobowiązanie Uber do pomocy w zapobieganiu przemocy ze względu na płeć. W jego ramach we współpracy z amerykańską organizacją RAINN, Uber przygotował materiały wideo oferujące szereg wskazówek oraz informacji na temat poszanowania prywatności, przestrzeni osobistej oraz granic w interakcji w trakcie przejazdów. Firma przeprowadziła także kampanię świadomościową #DontStandBy we współpracy z NO MORE, aby pomóc pracownikom nocnych lokali, kierowcom i pasażerom rozpoznać sytuacje, które mogą prowadzić do przemocy seksualnej i nie pozostawać obojętnym świadkiem.
Z myślą o kobietach w Polsce
Współpracę z Centrum Praw Kobiet, zapewniającym pomoc prawną, psychologiczną oraz bezpieczne schronienie kobietom, które stały się ofiarami napaści lub przemocy, Uber rozpoczął w trakcie pierwszej fali pandemii, wspierając wolontariuszki oraz ofiary przemocy w bezpiecznym przemieszczaniu się.
Teraz Uber oraz Centrum Praw Kobiet rozszerzają współpracę. W ramach działań, organizacja będzie uczestniczyć w przygotowaniu materiałów edukacyjnych i informacyjnych dla pasażerów, kierowców oraz partnerów z zakresu bezpiecznego podróżowania, przestrzegania granic osobistych oraz uczulania na zachowania, które mogą naruszać czyjś komfort i poczucie bezpieczeństwa. Centrum Praw Kobiet dodatkowo przeprowadzi szkolenia dla pracowników Centrum Usług Wspólnych Uber, którzy na co dzień rozwiązują problemy związane z incydentami dotyczącymi bezpieczeństwa przejazdów.
Zobacz również
Doceniamy inicjatywy firmy Uber mające na celu przeciwdziałanie nadużyciom oraz przemocy seksualnej, fizycznej czy psychicznej i cieszymy się, że możemy być ich częścią dzieląc się naszym doświadczeniem. Głęboko wierzymy, że szerokie działania edukacyjne oraz świadomościowe – skierowane nie tylko do pasażerek i pasażerów, ale także kierowców i kierowczyń, czy nawet osób postronnych – przełożą się na realne zmiany. Wiemy doskonale, że wiele osób widząc przemoc czy nadużycie chciałoby zareagować, ale często po prostu nie wie jak to zrobić. Rozpowszechnianie tej wiedzy to najlepsza metoda zapobiegania przemocy i nadużyciom – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet.
Podróżuj bezpiecznie
Centrum Praw Kobiet we współpracy z ekspertami z Uber przygotowało kilka wskazówek jak bezpiecznie podróżować.
1. Zaufaj swojemu przeczuciu. Nie ignoruj swojego wewnętrznego radaru, który zbiera i analizuje więcej informacji niż Ci się wydaje. Nie czuj, że musisz zrobić coś, na co nie masz ochoty. Rób tylko to, co wydaje Ci się właściwe i z czym czujesz się komfortowo.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
2. Podziel się informacjami o podróży. Przed przejazdem udostępnij swój plan podróży komuś, komu ufasz.
W aplikacji Uber możesz skorzystać z funkcji Zaufane Kontakty umożliwiającej pasażerom udostępnienie trasy przejazdu nawet pięciu osobom. Mogą nimi być rodzina, lub też przyjaciele, z którymi jedziemy się spotkać. To narzędzie można traktować zarówno jako środek bezpieczeństwa, lub ułatwienie. Bliscy zawsze będą wiedzieć, kiedy bezpiecznie dotrzesz do domu… albo że można zacząć parzyć kawę, aby czekała już podana po przybyciu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Ustal kod bezpieczeństwa. Opracuj z przyjaciółmi lub rodziną kod, który oznacza „czuję się niekomfortowo” lub „potrzebuję pomocy”. Może to być seria numerów, które możesz wysłać SMS–em, np. „1234”. Może to być zdanie wypowiedziane na głos, takie jak: „Kiedy znowu pójdziemy do kina?”. W ten sposób możesz zakomunikować swoje obawy i uzyskać pomoc bez alarmowania osoby, która wywiera na Ciebie presję.
4. Kłamstwo może być OK. Jeśli obawiasz się, że rozgniewasz lub zdenerwujesz osobę, która sprawia, że czujesz zagrożenie, możesz skłamać lub wymyślić wymówkę, aby zyskać na czasie lub się wycofać. Nie musisz trwać w sytuacji, która sprawia, że czujesz się niekomfortowo. Spróbuj powołać się na takie wymówki, jak: konieczność zaopiekowania się przyjacielem lub członkiem rodziny, złe samopoczucie, konieczność bycia gdzieś indziej o określonej godzinie. Nawet usprawiedliwienie się, że chcesz skorzystać z łazienki, może stworzyć okazję do ucieczki lub uzyskania pomocy. Cokolwiek powiesz, aby zachować bezpieczeństwo, jest w porządku – nawet jeśli w danej chwili może się to wydawać żenujące.
5. Nie zmieniaj relacji kierowca–pasażer. Jako pasażer/ka usiądź z tyłu, a jako kierowca/czyni poproś pasażera o zajęcie miejsca na tylnej kanapie. Pozwoli to także zachować zasady społecznego dystansu. Rozważnie udostępniaj swój numer telefonu oraz profile kanałów społecznościowych. Nie poruszaj tematów osobistych i stanowczo odmawiaj rozmów na tematy, które są niekomfortowe. Korzystaj z płatności bezgotówkowych.
5 najważniejszych funkcji bezpieczeństwa w aplikacji Uber
Uber nieustannie rozwija swoją aplikację, a bezpieczeństwo to absolutny priorytet dla firmy. Dlatego podczas każdej podróży użytkownicy i użytkowniczki, kierowcy oraz kierowczynie mają do dyspozycji narzędzia, z których mogą skorzystać w trakcie codziennych przejazdów, jak i w wyjątkowych sytuacjach. Oto tylko kilka z nich:
1. Zaufane Kontakty – użytkownicy mogą podzielić się dokładną trasą przejazdu nawet z pięcioma osobami. Mogą nimi być rodzina lub przyjaciele, z którymi jedziemy się spotkać – będą na bieżąco widzieli, gdzie jesteś.
2. Weryfikowanie tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym – aby korzystać z aplikacji osoba prowadząca pojazd może zostać poproszona przez system o wykonanie zdjęcia selfie, które zostanie porównane z fotografią dodaną w systemie w momencie rejestracji.
3. Anonimizacja numerów telefonu – użytkownicy i kierowcy korzystający z aplikacji mogą nawiązać ze sobą połączenie, zachowując przy tym pełną prywatność swoich danych, w tym ich numerów telefonów.
4. Kontakt z numerem alarmowym – w przypadku nagłego zdarzenia, aplikacja umożliwia szybki kontakt z numerem 112. Dyspozytor z kolei zyskuje szybki dostęp do informacji ze szczegółami przejazdu, jak numer rejestracyjny, oraz położenie.
5. Ride Check – aplikacja wysyła użytkownikowi powiadomienie, jeśli wykryje niespodziewany postój albo zmianę trasy.