Ubezpieczenia w mediach społecznościowych – agenci sobie, a firmy sobie

Potencjalni nabywcy ubezpieczeń są zainteresowani przede wszystkim ubezpieczeniami OC i kalkulatorami OC. Agenci ubezpieczeniowi intensywnie starają się sprzedawać swoje produkty poprzez media społecznościowe.
O autorze
2 min czytania 2015-05-26

Mimo to firmy ubezpieczeniowe nie pomagają im aktywnie w tej działalności, stawiając raczej na pozyskanie nowych agentów, niż na dołączanie do dyskusji – wynika z najnowszego badania IRCenter.

Punktem wyjścia analizy były dwa modele sprzedaży ubezpieczeń w mediach społecznościowych:

  1. agenci ubezpieczeniowi wchodzą w interakcje z internautami w wielu różnych miejscach w internecie i zapraszają ich na swoje profile na Facebooku;
  2. firmy ubezpieczeniowe – poprzez SEO/SEM, Facebooka i sieci afiliacyjne – skłaniają potencjalnych klientów do odwiedzenia ich stron WWW lub po prostu pozyskują nowe kontakty do potencjalnych klientów. Jednocześnie nie są bardzo aktywnym podmiotem w dyskusjach w mediach społecznościowych..

Analiza wykazała, że działania agentów w mediach społecznościowych nie są wspierane przez firmy.

Dyskusje agentów są zdominowane prze dwa tematy: proaktywną sprzedaż (39%) oraz wymiany zdań odnośnie wynagrodzenia i prowizji (54%). Wzajemna świadomość dotycząca uwarunkowań prawnych zawodu agenta okazała się tematem nieobecnym – agenci prawie w ogóle nie rozmawiają ze sobą na temat sytuacji swojego zawodu (m.in. deregulacji z 2014 roku i zmian systemu prowizyjnego z 2015 roku).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tymczasem w internecie szuka się ubezpieczeń – jak dotąd przede wszystkim komunikacyjnych. Najczęściej wyszukiwane przez potencjalnych klientów hasła to ubezpieczenia OC i kalkulatory OC (każde po 18100 wyszukań miesięcznie); hasło ubezpieczenie zdrowotne jest wyszukiwane 14 800 razy miesięcznie, a hasło ubezpieczenie na życie – 9 900 razy.

Co ciekawe, agenci raczej nie narzekają na swoje wynagrodzenie (tylko 18% wypowiedzi to narzekanie na finanse). Oczywiście, chcieliby mieć stałe wynagrodzenie, ale sama wysokość prowizji nie jest krytykowana. Z drugiej strony, ich dyskusje są raczej ogólne, a rekomendacje firm pod kątem wysokości prowizji nie są normą. Agenci – jeśli już wzajemnie się wspierają – to tylko poprzez edukację świeżo upieczonych adeptów zawodu, którym doradzają, jak zacząć pracę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Firmy ubezpieczeniowe są skazane na sprzedaż direct przez internet. Wygra ten, kto pierwszy się tego nauczy – wykorzystując do tego własne czy też płatne kanały. Kluczem jest wypracowanie mechanizmu, w którym to agenci będą w internecie zachęcać internautów do przejścia na stronę WWW firmy. Jak na razie w samym digitalu agenci i firmy jednak ze sobą nie współpracują” – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

*Badanie opiera się na jakościowej i ilościowej na analizie dyskusji w mediach społecznościowych opublikowanych od stycznia 2014 do kwietnia 2015. Jest to pierwsza analiza z cyklu poświęconego ubezpieczeniom i opiece. Kolejne analizy realizowane przez IRCenter będą dotyczyć tworzenia treści dotyczących opieki oraz rodziny. Raport z badania dyskusji agentów w mediach społecznościowych dostępny jest nieodpłatnie na stronie ircenter.com