Unilever postanowił na nowo zdefiniować podejście do klienta i wykorzystać w tym celu nowoczesne technologie. Firma stawia na sztuczną inteligencję i podejście social-first, które koncentruje się głównie na wsłuchiwaniu się w potrzeby rynku, szybszym odpowiadaniu na nie oraz tworzeniu treści w większej liczbie formatów i kanałów niż kiedykolwiek wcześniej.
– Social-first oznacza myślenie o tym, jak nasze marki funkcjonują w kulturze i codziennych rozmowach. W przeszłości to głównie my jako Unilever mówiliśmy najwięcej o naszych markach. Dziś skupiamy się na budowaniu nowych modeli dotarcia, zaangażowania i konwersji dla naszych marek, z uwzględnieniem tego, co mówią o nich inni, aby skutecznie budować „Desire at Scale”, czyli wzbudzenie pożądania marek przez konsumentów – mówi Aaron Rajan, Consumer Technology VP w Unilever.
W aktywności firmy Unilever kluczową rolę mają od tej pory odgrywać social media oraz głosy konsumentów i liderów opinii. Chodzi przede wszystkim o wsłuchiwanie się w nie i śledzenie stale zmieniających się trendów.
Social-first, czyli nie tylko social media
Co ważne, podejście social-first dotyczy nie tylko internetu i mediów społecznościowych. To coś znacznie więcej, czego przykładem może być choćby działanie firmy Unilever w Azji. W fabryce w Hefei (Chiny) brand zainwestował w autonomiczne operacje „end-to-end”, umożliwiając wysyłkę produktów bezpośrednio z fabryki do konsumentów. To jednak nie wszystko. Projekt implementowany w Bydgoszczy obejmuje budowę w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania oraz uruchomienie dwóch nowych linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie. Co ciekawe, artykuły powstające w bydgoskiej fabryce można znaleźć w domach całej Europy oraz innych regionów świata, ponieważ ponad 90% produkcji trafia na eksport.
#VaselineHacks i inne insighty
Hasztag #VaselineHacks to kolejny przykład podejścia social-first. Hasztag stał się początkiem kampanii #VaselineVerified, która polegała na weryfikowaniu najciekawszych „hacków” użytkowników i oznaczaniu sprawdzonych porad oficjalnym znakiem #VaselineVerified. W ten sposób dodatkowo zaangażowano internetową społeczność.

Z kolei Dove zainspirowało się popularnością Crumbl Cookies, tworząc limitowaną linię kosmetyków o zapachach nawiązujących do ich smaków. Wprowadzone na rynek w USA produkty okazały się sprzedażowym przebojem roku.

Nowoczesne technologie, takie jak stworzenie cyfrowego bliźniaka czy AI, pozwalają dziś zespołom marketingowym firmy Unilever szybciej tworzyć wizualizacje produktów, które następnie można dostosować do lokalnych potrzeb czy opakowań. Co więcej, łatwo dostępne stały się też m.in. analizy trendów w mediach społecznościowych oraz prowadzenie rozmów na różnych kanałach i w wielu językach jednocześnie.
Dzięki stałemu śledzeniu sygnałów z rynku Unilever może obecnie wyjątkowo szybko reagować na potrzeby konsumentów.
*Digital 2025: the state of social media in 2025 – DataReportal – Global Digital Insights 80+ Must-Know Social Media Marketing Statistics for 2025 | Sprout Social
Zdjęcia: mat. pras.