UODO: Meta z tymczasowym zakazem wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah oraz Rafała Brzoski na terenie Polski

UODO: Meta z tymczasowym zakazem wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah oraz Rafała Brzoski na terenie Polski
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) podjął precedensową decyzję, wydając postanowienie tymczasowo zakazujące firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Omeny Mensah na Facebooku i Instagramie w Polsce.
O autorze
2 min czytania 2024-08-12

Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, uznał, że reklamy zawierające fałszywe informacje o Omenie Mensah – takie jak oskarżenia o pobicie, aresztowanie, a nawet informacje o jej śmierci – mogą wywołać poważne skutki dla zdrowia psychicznego zarówno Omeny Mensah, jak i innych osób. „To sytuacja, która wymaga pilnych i zdecydowanych działań”, stwierdził Prezes UODO, dodając, że jego decyzja ma na celu ochronę praw człowieka i poszanowanie godności osobistej.

Rafał Brzoska, mąż Omeny Mensah, podkreślił znaczenie decyzji Prezesa UODO, uznając ją za odważny krok w walce z wielkimi korporacjami, które dotychczas wydawały się nie do pokonania.

– Polski organ stanął po stronie pokrzywdzonych i wyznaczył kierunek, w jakim powinniśmy zmierzać. To wyraźny sygnał, że prawa człowieka są najważniejsze, niezależnie od pozycji korporacji na rynku – powiedział Brzoska.

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah apelują do użytkowników mediów społecznościowych o czujność i dalsze zgłaszanie przypadków naruszeń.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Pokażmy, że duże platformy mogą być odpowiedzialne za treści, które publikują. Zespół UODO udowodnił, że zdeterminowane działania mogą przynieść realne efekty. To dopiero początek naszej walki z poczuciem bezkarności w sieci – apelują.

Decyzja Prezesa UODO obowiązuje na terytorium Polski przez najbliższe 3 miesiące i jest pierwszym takim przypadkiem w historii działalności tego organu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Aktualizacja [09.08.2024]

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) podjął także precedensową decyzję, wydając postanowienie tymczasowo zakazujące firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem oraz danymi osobowymi Rafała Brzoski na Facebooku i Instagramie w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zakaz podobnie obowiązuje przez 3 miesiące i stanowi reakcję na poważne naruszenia godności, czci oraz prywatności znanego przedsiębiorcy i filantropa. Jest to już druga w tym tygodniu trudna decyzja w zakresie ochrony wizerunku osoby publicznej.

Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, uznał, że:

  • istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w sprawie Rafała Brzoski, ponieważ
    wykorzystywanie jego danych osobowych w reklamach niesie za sobą znaczne,
    negatywne skutki dla niego oraz jego podstawowych praw i wolności;
  • powołane w reklamach treści są nieprawdziwe, godzą w opinię innych osób o nim i
    podważają zaufanie do niego jako człowieka i przedsiębiorcy, niezbędne do
    prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i charytatywnej;
  • rozpowszechnianie jego danych osobowych jest nakierowane na to, by wykorzystując
    jego zaufanie i pozycję społeczną, dotrzeć do grup najbardziej podatnych na tego
    typu oszustwa internetowe (tj. osoby niedoświadczone życiowo, starsze, nieporadne,
    nieposiadające wystarczającej wiedzy ekonomicznej);
  • pilna potrzeba nałożenia zakazu o ww. treści wynika także z potrzeby ochrony
    podstawowych wolności i praw osób, które mogą zostać poszkodowane w wyniku
    reklam poprzez niekorzystne rozporządzenie swoim majątkiem, narażając się na
    straty finansowe;
  • zostało w pełni uprawdopodobnione, że dochodzi do naruszenia przez Meta
    Platforms przepisów o ochronie danych; Meta naruszyła także Kartę praw
    podstawowych UE, ponieważ godność człowieka jest nienaruszalna i musi być
    chroniona;
  • Meta jako współadministrator danych ma obowiązek przetwarzania danych Rafała Brzoski zgodnie z prawem zostało uprawdopodobnione, że dalsze wyświetlanie reklam z jego danymi osobowymi zagraża spowodowaniem poważnych i trudnych do usunięcia skutków – treści rozpowszechniane w reklamach mogą wywołać dotkliwe skutki finansowe u innych osób (użytkowników portali).

Zakaz wyświetlania reklam z wizerunkiem Omeny Mensah i Rafała Brzoski ma charakter precedensowy. Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania przetwarzania danych osobowych Omeny Mensah w celach reklamowych na terenie Polski. W przypadku naruszenia zakazu, firmie grozi kara finansowa sięgająca do 4% światowego przychodu, który w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Zastanów się, zanim opublikujesz zdjęcie swojego dziecka w internecie. Kampania wykorzystująca deep fake, która daje do myślenia

Mocna kampania Deutsche Telekom, niemieckiego właściciela działającej w Polsce sieci T-Mobile, porusza problem ochrony prywatności dzieci w internecie. Twórcy wykorzystali technologię deep fake – efekt z jednej strony przeraża, a drugiej budzi emocje i skłania do refleksji.

PS2 Anita Kijanka (Come Creations Group): 70 proc. ludzi na świecie nie wie czym jest deep fake

– Na co dzień jesteśmy dość ufni, brakuje nam podejrzliwości i kwestionowania tego, co ktoś udostępnia – o deep fake’ach, fake newsach i o tym, jak wpływają one na wiarygodność informacji, rozmawiamy z Anitą Kijanką, CEO Come Creations Group, prelegentką Infoshare 2023.