Jak podaje UOKiK, zapisy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów, to klauzule niedozwolone.
Niedozwolone klauzule w regulaminach
UOKiK pokazał klauzule, które znajdują się w regulaminach (także parku rozrywki, linowego, wodnego itd.), a które, jak się okazuje – są nieważne.
Zobacz również
- „Wejście na teren parku następuje na własną odpowiedzialność” to klauzula niedozwolona. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo i może odpowiadać za szkody, które nastąpiły w wyniku jego zaniedbania.
- „Rodzice lub opiekunowie ponoszą pełną odpowiedzialność za wszelkie szkody spowodowane przez ich podopiecznych” to klauzula niedozwolona. Odpowiedzialność powinna być ustalana z uwzględnieniem okoliczności i proporcjonalnie do winy lub zaniedbania użytkownika lub organizatora.
- „Za pozostawione rzeczy zarządca obiektu nie ponosi odpowiedzialności” to klauzula niedozwolona. Jeśli zostawiasz rzeczy w szatni lub przechowalni – przedsiębiorca odpowiada za nie.
- „Administracja pływalni nie ponosi odpowiedzialności za zagubione lub skradzione na terenie pływalni przedmioty, w tym przedmioty wartościowe” to klauzula niedozwolona. W przypadku znalezienia zguby przedsiębiorca powinien podjąć próbę jej zabezpieczenia i odnalezienia właściciela.
- „Zakup biletu oznacza akceptację niniejszego regulaminu” to klauzula niedozwolona. Akceptacja regulaminu nie może być domniemana, przedsiębiorca nie może tworzyć fikcji zapoznania się z jego treścią.
Pamiętaj o prawie do reklamacji
Bilet kupiony, ale nie możesz skorzystać z atrakcji? Jeśli karuzela nie działała albo rollercoaster cały dzień był „chwilowo zamknięty”, a nie było informacji o tym przy zakupie biletu – złóż reklamację. Masz prawo do zwrotu całości lub proporcjonalnej części kwoty – w zależności od tego, w jakim stopniu usługa nie była zrealizowana.
Zanim skorzystasz – przeczytaj regulamin:
- zasady bezpieczeństwa, np. jak korzystać z karuzel, torów,
- wiek, wzrost, waga – ograniczenia dla dzieci i dorosłych,
- co robić w razie wypadku,
- dane kontaktowe przedsiębiorcy.
źródło: inf. prasowa, opracowanie: Agata Drynko
Playbook #3: OOH [PREMIERA]