Jak czytamy w oświadczeniu prasowym, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały skargi na to, że UPC Polska wyłącza swoim klientom niektóre kanały i podwyższa abonament. W związku z tym prezes urzędu postanowił przeanalizować regulaminy oraz wzorce umowne firmy – w efekcie wydał decyzję, w której uznał niektóre klauzule stosowane przez firmę za niedozwolone.
W trakcie postępowania ustalono, że UPC gwarantowało tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się tak, bowiem operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy. Wiele osób natomiast wybierało ofertę firmy właśnie ze względu na dostępność konkretnych kanałów – tymczasem po jakimś okrese je im wyłączano.
Zobacz również
UPC jednak zastrzegało, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie, przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC.
Ponadto, UOKiK w swoim postępowaniu ustalił, że UPC wprowadzało podwyżki bez konkretnych powodów – firma zastrzegała przy umowach na czas nieokreślony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 złotych raz w roku, jednak nie podawała z jakich przyczyn.
UPC arbitralnie decydowało również o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona, a jeśli tak, to firma obciążała konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna, zaś klient nie mógł jej zweryfikować.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Oprócz tego, UOKiK wytknął operatorowi również zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. UPC na przykład zastrzegało, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Spowodowało to, że klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Za stosowanie niedozwolonych klauzul prezes UOKiK nałożył na operatora karę w wysokości prawie 33 mln zł. Ponadto, urząd nakazał UPC poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu oraz nieuzasadnione wezwanie technika. Firma powinna także przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie.
W ostatnim czasie UOKiK nałożył na firmę Exito karę w wysokości prawie 4 mln złotych za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych. Podobne konsekwencje spotkały spółkę VGET POLSKA, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.
zdjęcie: depositphotos.com