TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

UOKiK podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów. Kara grozi m.in. Maffashion i Kruszwilowi

UOKiK podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów. Kara grozi m.in. Maffashion i Kruszwilowi
Wśród influencerów, oprócz Julii Kuczyńskiej i Marka Kruszela, znaleźli się Marcin Dubiel i Marlena Sojka. Sprawdzani są również influencerzy, którzy promują tzw. scam.
O autorze
2 min czytania 2021-11-30

Pod koniec września informowaliśmy o tym, że prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych – chodziło m.in. o sprawdzenie ich relacji z agencjami reklamowymi i reklamodawcami.

– Wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, YouTubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały – mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dziś mamy pierwsze efekty tego postępowania – prezes UOKiK skierował wezwania do wielu twórców i agencji reklamowych, w których poprosił o udzielenie informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Jak wskazują przepisy, każda promocja produktów lub usług powinna mieć wyraźne oznaczenie, że są to treści sponsorowane. W innym przypadku taka reklama narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową lub czyn nieuczciwej konkurencji. 

UOKiK ujawnia, że postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy dotyczą czwórki twórców internetowych: Marka Kruszela (znanego jako Kruszwil), Marcina Dubiela, Julii „Maffashion” Kuczyńskiej i Marleny „Marley” Sojki. Jak informuje urząd, wymienieni influencerzy nie „nie odebrali korespondencji lub nie odpowiedzieli na zadane pytania, nie przesłali również wymaganych dokumentów”, co jest odczytywane jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania (za co grożą kary finansowe). Jednak zdaniem ekspertów influencerzy, którzy zostali objęci postępowaniem mogli po prostu dopuścić się niedopatrzeń w komunikacji z UOKiK.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kuba Szwedowski z agencji DB4 reprezentującej influencerkę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tomasz Chróstny zapowiada również, że wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam.

– Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.